2019. július 21. | 13:56

A legendás pilóta 40 évesen tudott győzni az Indy500-on. Emlékszel még a „japán szamurájra”?

Társszerző: Hajdu Balázs

Takuma Sato neve számos Forma-1-es rajongó számára ismerősen cseng. A japán pilóta határozott stílusával, bátor előzéseivel képes volt feldobni a versenyeket. 19 éves koráig nem foglalkozott autóversenyzéssel, profi kerékpáros akart lenni, aztán kipróbált egy gokartot, és azonnal négy kerékre váltott. 1997-ben versenyzői ösztöndíjat kapott Suzukába, ám ő Európa felé vette az irányt.

Hamar átverekedte magát az alsóbb kategóriákon, a Száguldó Cirkuszban 2002-ben, a Jordan istálló színeiben mutatkozott be. Legsikeresebb időszakát a BAR-Honda csapatánál töltötte. 2017-ben – akkor 40 évesen – megnyerte az Indy500-as viadalt.

A következő összeállításban a japán pilóta legemlékezetesebb pillanatait láthatod.

2001 F3 Makaói Nagydíj - futamgyőzelem

Sato a 2000-es év végén a Brit Formula 3 leggyorsabb versenyzője volt. Ennek köszönhetően tesztelhette a Jordan, majd 2001-ben a BAR-Honda autóit, miközben tovább versenyzett az F3-mas kategóriában.

26 versenyből 12-t megnyert, elhódította a bajnoki címet későbbi csapattársa, Anthony Davidson előtt. A szezonzáró Makaói Nagydíj az egyik legnagyobb presztízzsel bíró verseny az F1 előszobájában. Sato azt is megnyerte. Ekkor még nem sejtette, hogy 12 évet kell várnia egy újabb futamgyőzelemre.

Első Forma-1-es pontok – 2002, Japán Nagydíj

Sato első éve az F1-ben nehézkesre sikerült. Megmutatta, hogy gyors tud lenni, de sokszor megbízhatatlannak bizonyult. Ausztriában csak a szerencsének köszönhetően úszott meg egy borzalmas ütközést, amikor Nick Heidfeld Sauberjével ütközött.

Annak ellenére, hogy csapattársa, Giancarlo Fisichella gyakrabban szorongatta az élmenőket, Sato nem sokkal maradt el az olasz pilótától, legalábbis tempóban. A szezonzáró Japán Nagydíj előtt Fischella neve mellett 7 pont állt, a japán pilóta viszont addig világbajnoki egység nélkül szerénykedett.

A hazai közönség támogatását élvezve, Suzukában aztán megtört a jég. Takuma Sato a 7. helyre kvalifikálta magát az időmérőn, a versenyen pedig az 5. helyen hozta be a Jordant. Ami még említésre érdemes, hogy a japán pilóta nem kapott kört a versenyt megnyerő világbajnok Michael Schumachertől.

A valaha volt leggyorsabb kör a Nürburgringen – 2004

2004-ben Takuma Sato versenyzői ülést kapott a BAR-Honda csapatánál, Jenson Button társaként. Az idény elején inkább a brit pilóta remekelt. Sato először az Európai Nagydíj első időmérőjén csillogtatta meg tudását. Egy lenyűgöző, 1:27.691-es kört repesztett a Nürburgringen – ez minden idők leggyorsabb köre azon a pályán. Mivel a Száguldó Cirkusz egy darabig nem tér vissza erre az aszfaltcsíkra, Sato rekordja még sokáig érvényben lehet.

Az összetett időmérő alapján Sato a második helyről indulhatott. A versenyen harcban volt a dobogóért is, majd túlzott akarásának köszönhetően kiállni kényszerült.

„Kamikaze” időmérős kör Kanadában – 2004

Ha egy körben kellene összefoglalni Takuma Sato F1-es karrierjét, valószínűleg ez lenne az. Az első szektort követően még volt esélye a pole pozícióra is, aztán túl agresszíven használta a kerékvetőket, végül megpördült – épphogy nem kenődött fel a Bajnokok Falára.

Ebben a körben benne van minden, amiért Satót szeretni lehetett. Kissé lesújtó hír, hogy a megpördüléssel együtt is gyorsabb kört autózott, mint a Minardi magyar pilótája, Baumgartner Zsolt...

Első dobogó – 2004, Amerikai Nagydíj

Annak ellenére, hogy a BAR csapat szerencsétlen stratégiát választott, Sato 2004-ben megszerezte első dobogós helyezését. Ralf Schumacher emlékezetes bukása (Palik László és Czollner Gyula kommentárjával meg is nézheted) után beküldték a biztonsági autót, a japánt azonban nem hívta ki a csapat a boxutcába. Amikor Sato kiállt, a középmezőnyből kellett megkezdenie a felzárkózást. Mindössze öt kör leforgása alatt feljött a 7. helyre.

A második kiállásoknál még feljebb kapaszkodott, a 61. körben megelőzte Jarno Trullit, és meg is tartotta a 3. helyet.

Feltételezem, hogy azóta van szebb emléke is Indianapolisból, mindenesetre ez volt a japán pilóta egyetlen F1-es dobogója. Mellesleg ez volt az a verseny, melyen Baumgartner Zsolt megszerezte a magyar autóversenyzés egyetlen pontját a Száguldó Cirkuszban.

Tizedik hely a Super Agurival – 2006, Brazil Nagydíj

A BAR csapata 2005 végén nem hosszabbította meg Sato szerződését, ám a japán pilóta maradhatott a Forma-1-ben, köszönhetően a Super Aguri csapatának. Az újonnan alapított istálló jobbára a mezőny végére volt hivatott, ám a dolgok az idény vége felé jobbra fordultak.

Az utolsó futamon, Interlagosban Sato bemutatta, mit tud egy gyors pilóta egy lassú autóval. A japán versenyzőt nem zavarta, hogy a 20. helyről kellett rajtolnia, a versenyt a 10. helyen fejezte be. Ekkor még csak az első 8 versenyző kapott pontot, ám a teljesítmény így is megsüvegelendő.

Emlékezetes előzés Alonsóval szemben – 2007, Kanadai Nagydíj

Sato pályafutásának egyik legemlékezetesebb pillanata a Kanadai Nagydíjon történt, 2007-ben. A Super Aguri akkor a 2006-os Honda csapat alapját kapta meg, ennek köszönhetően az autó igencsak jól szerepelt. Sato a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon a 10. helyről indult, majd Barcelonában megszerezte a csapat első pontjait.

Kanadában aztán egy őrült verseny következett. A futam vége felé Takuma Sato jobb gumikon volt, mint a többiek, ennek köszönhetően megelőzte Ralf Schumachert, majd Fernando Alonsót, és a 6. helyen végzett. Ez volt a japán pilóta legjobb eredménye 2004 óta, valamint a legmagasabb helyezés a Super Aguri történetében.

Takuma Sato 2008-ban ülés nélkül maradt, majd 2009-ben az IndyCar sorozatban kezdett versenyezni.

Utolsó körös ütközés – 2012, Indy 500

Sato mindig is a „nincs támadás, nincs esély” filozófiával versenyzett. Nem volt ez másként a 2012-es Indy500-as versenyen. A befejező körökben a semmiből előlépve a győzelemért küzdhetett. Övé volt a jobb pozíció, ám nem volt eléggé türelmes. Már az 1-es kanyarban bement Dario Franchitti mellé, ütköztek, Sato a falnak csapódott, és kiesett a versenyből. Takuma Sato minden volt, csak nem visszafogott.

Az első győzelem 12 év után – 2013 Long Beach GP

Ahogy a Forma-1-ben, úgy az Indy500-ban is gyors tudott lenni, ám az eredmények rendre elmaradtak. Takuma Satóról sokkal előbb jutnak eszedbe ütközések, mint csillogó diadalok. 2013-ban, a Long Beach Nagydíjon aztán fordult a kocka. A japán pilóta megszerezte első futamgyőzelmét a 2001-es Formula 3-as siker óta, ezzel ő lett az első versenyző a távol-keleti országból, aki IndyCar futamot tudott nyerni.

A verseny összefoglalója:

Indy 500-as győzelem – 2017

A 2017-es Indy 500-as versenyen mindenki Fernando Alonsóra figyelt, így a többiek kissé háttérbe szorultak. Takuma Sato az oldalvízen evezve megszerezte a negyedik helyet az időmérőn. Tőle szokatlan módon türelmes, higgadt versenyzést mutatott be. Öt körrel a vége előtt átvette a vezetést Helio Castronevestől, és megnyerte a legendás viadalt. Takuma Sato akkor 40 éves volt, szenzációs teljesítmény a japán pilótától.

Szerinted milyen eredményeket érhetett volna el egy világbajnokságra esélyes autóval a Forma-1-ben?

  • Címkék:
  • F1