2019. január 13. | 14:33

Sűrű ködben szállt versenybe Szalay Balázs és Bunkoczi László, az Opel Dakar Team versenyzőinek korántsem volt könnyű dolga!

Keményen megdolgozott az Opel Dakar Team páros a szombati pihenőnapért. Minden ott kezdődött, hogy a pénteki rajtot két órával elhalasztották a sűrű köd miatt. Bunkoczi Lászlónak nem mindennapi körülmények között kellett tehát navigálnia, de megesett, hogy percekig egyhelyben álltak a nagy szél és homok miatt, hiszen semmit sem lehetett látni.

Opel Grandland X Dakar

A versenyzőpáros fejében még az is megfordult, hogy felhívják a rendezőket az autóba szerelt, biztonságért felelős kommunikációs rendszeren keresztül, hogy elmondhassák: a terep veszélyes!

Ennek ellenére sem adták fel, még sötétedés előtt kiértek a Tacna és Arequipa közti szakaszról, ám ehhez hozzájárult, hogy a rendezők félbeszakították a versenyt a hármas ellenőrzőpontnál, mivel a sűrű köd miatt azt már nem lett volna biztonságos folytatni.

„Nagyon nehéz pálya volt, főleg azért, mert sem fékünk nem volt, sem pedig pótkerekünk.” – értékelte a napot az Opel Grandland X pilótája, Szalay Balázs.

Opel Grandland X Dakar Rali Peru

„Volt egy pillanat, amikor Laci a Sentinelen fel akarta hívni a rendezőket, mert már percek óta egyhelyben álltunk, és nem láttunk semmit, mert annyira fújta a port a szél. Egyébként minden rendben volt: a fékhiány miatt óvatosak voltunk, mert számítani kellett rá, hogy bármi jöhet és nem tudunk megállni. Így az egész sokkal lassúbb volt, és felőrölte az ember idegeit.” – folytatta.

Bunkoczi László, navigátor is beszámolt a versenyben szerzett tapasztalatairól, számára az utolsó 20 kilométer volt a legnehezebb, szíve szerint egyesével hordta volna el a köveket a kocsi elől, mert tudta, hogy egy élesebb szikla is elég ahhoz, hogy ne tudjanak tovább menni, hiszen még pótkerekük sem volt. Szerencsére az autó kibírta Bunkocziék sikeresen célba értek, a pihenőnap bőven rájuk fért, hiszen az utolsó két szakasz az autót és a versenyzőket is egyaránt megviselte. A Szalay Bunkoczi páros a 38. helyen végzett a napi első szakaszon.

Opel Grandland X a 2019-es Dakar Ralin

A jól megérdemelt szombati pihenőnapot a versenyzők igyekeztek a lehető legjobban kihasználni a Dakar-mezőny kőkemény öt napja után. Ezalatt a szervizesek azon munkálkodtak, hogy a versenygépeket megpróbálják ismét „újszerű” állapotba hozni.

Az Opel Dakar Team szervizesei már aznap este szétkapták a Grandland X-et, ahogy Szalay Balázs és Bunkoczi László pénteken megérkeztek a táborba. Első lépésként igyekeztek az autót és az alkatrészeket megszabadítani a rengeteg homoktól.

„Az elmúlt két nap igencsak megviselte a Grandland X-et.” - mondta Őri Péter, a szervizcsapat főnöke.

Opel Grandland X Dakar Rali szétszerelve

Péntek este csak a takarításig jutottak és a főnök beszámolt arról, hogy 100 kiló homokot biztosan kiszedtek az autó egyes alkatrészeiből és a kartervédőből, így a munka érdemi részét csak szombaton tudták megkezdeni. Szétvágták az első futóművet és új merevítőcsöveket tettek bele, kuplungot is cseréltek, valamint olajat a váltóban, a motorban és a difikben. Az Opel hátul új féltengelyt, elöl pedig új kormányösszekötőt kapott.

Az Opel Dakar Team kettőse tehát egy két napos rettentően nehéz maratonon van túl, de vigaszként szolgálhat a hivatalos végeredmény, mely szerint a versenyzőpáros az összetett 29. helyről várhatja a folytatást.

„A Dakar mindig átkozottul nehéz, most sincs ez másként: főleg az elmúlt két nap viselt meg minket nagyon, fizikailag és mentálisan is. Voltak pillanatok, amikor megkérdeztem magamtól, hogy mit is keresek itt, főleg akkor, amikor nem volt fékünk, és nem láttunk semmit magunk előtt, de azután mindig átlendültem valahogy a holtponton. Többnyire úgy, hogy a gyerekeimre gondoltam, és arra, miattuk sem adhatom fel, mert mit is mondanék nekik?! Egyébként az az érzésem, hogy a szervezők most ebbe a tizenegy napba sűrítik bele a Dakar összes kihívását, amivel normál esetben tizenhét-tizennyolc nap alatt kellett megküzdenünk, úgyhogy szerintem a második hét sem lesz könnyebb, mint az első volt.” – számolt be az elmúlt két nap élményeiről Szalay Balázs.

Bunkoczi László szerint a Dakar navigációs szempontból sem a legkönnyebb, ugyanis vannak olyan GPS-pontok, melyeket nem mutat a műszer és csak akkor villannak fel, miután az ember már érintette azokat. Érdekesség, hogy a navigátor minden napra kapott egy-egy üzenetet a családjától útravalónak, a kisfia például ezt üzente: apa, én akkor szeretlek, amikor nyersz.

Bunkoczi jót mosolygott ezen, hiszen a gyári versenyzőkkel nagyon nehéz lenne felvenni a harcot, de azért viccesen elsütötte pilótájának, hogy megpróbálhatnák. A cél ennek ellenére az, hogy a Grandland X-szel beérjen a célba a páros, úgy, hogy a verseny alatt mindvégig a maximumot hozták ki magukból.

Szalay-Bunkoczi páros Opel Dakar Team

41. DAKAR RALI – az állás az 5 szakasz után

Autósok:

1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 17:19:53

2. Peterhansel, Castera (francia, Mini John Cooper Buggy) 24:42 perc hátrány

3. Roma, Haro (spanyol, Mini John Cooper Works) 34:33 p h.

…29. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 8:38:43 ó h.

Motorosok:

1. Ricky Brabec (amerikai, Honda) 16:51:34

2. Sunderland (brit, KTM) 59 mp h.

3. P. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 2:52 p h.

…43. Gyenes 5:25:56 ó h.

Kamionosok:

1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 19:45:37

2. Szotnyikov, Nyikitin, Musztafin (orosz, Kamaz) 11:54 p h.

3. De Rooy, Rodewald, Torrallardona (holland, lengyel, spanyol, Iveco) 1:58:49 p h.

Opel Dakar Team sajtóinformáció