2020. június 19. | 15:15

Olyan asszisztenst ígérnek, amely lehetővé teszi, hogy a vezetőnek egyáltalán ne kelljen a kormányon tartania többé a kezét.

A Ford részben önvezető rendszere az ADA (Active Drive Assist) 2021-ben debütál majd a Ford Mustang Mach-E fedélzetén. Az új asszisztenssel válik teljessé a márka vezetési segédleteinek rendszere, amely segítségével a modern Fordok teljesen stresszmentes autózást tesznek majd lehetővé a közeljövőben. Képesek lesznek legalább részben önmagukat vezetni, később pedig majd képesek lesznek a teljes önvezetésre.

A rendszer két lépcsőben érkezik. Az elektromos Mustang vásárlóinak eleinte csak az Active 2.0 Prep Package elnevezésű csomag megrendelésére lesz lehetőségük, amely az ADA működéséhez szükséges hardvert (kamerák, szenzorok, stb) tartalmazza. Csak ezt követi az részleges önvezető szoftver bevezetése (ADA), amelyet aztán szintén meg kell vásárolniuk az ügyfeleknek. A rendszer élesítése a megfelelő szoftvercsomag internetről történő letöltésével kivitelezhető lesz.

Ez a kétlépcsős folyamat azonban nem fogja azt jelenteni, hogy a vásárlóknak jó mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, mert a Fordnál azt szeretnék, ha minden Mustang Mach-E tulajdonos élvezhetné a rendszer adta előnyöket. Amint telepítve lesz a vezetési segéd az autón, bekapcsolására eleinte jellemzően autóutakon és autópályákon lesz lehetőség, kizárólag olyan helyszíneken, amelyeket előzetesen feltöltöttek az autók központi adatbázisába.

Ugyanis az önvezető funkció működése közben az autó nem csupán a szenzoraira és a kamerarendszereire támaszkodik, hanem szüksége lesz a pontos útvonalra is. Feltételezhetően ennek az az oka, mert egyrészt így garantálható a maximális biztonság, másrészt pedig a hatóságok valószínűleg csak ilyen módon engedélyezik egyelőre az önvezetést. A Ford egyébként már több, mint 160 ezer kilométernyi utat betáplált a rendszerbe az Egyesült Államokban és Kanadában egyaránt, azaz már most nagyon sok helyen működőképes lenne, hol van még 2021.

Az ADA – kezdetben legalábbis – tehát csupán részleges önvezetésre lesz képes, aminek elsősorban jogi okai vannak. A vezetőnek figyelnie kell az útra, csupán a kormányról veheti le a kezét, illetve nem kell működtetnie a pedálokat sem az adott útszakaszokon. De készen kell állnia az irányítás azonnali átvételére, amennyiben a helyzet megkívánja. Ezt a rendszer úgy éri el, hogy a vezető szemeit infravörös kamerával figyeli, ha úgy érzékeli, hogy a sofőr nem tartja be a játékszabályokat, akkor azonnal lekapcsol és visszaadja az irányítást.