2020. december 17. | 13:46

A teherszállításban is zöldebb, károsanyag-kibocsátástól mentes időszak következik.

Idén szeptemberben fordult elő először az autógyártás történelmében, hogy a hibrid, plug-in hibrid és tisztán elektromos járművek összesített eladási mutatója magasabb volt Európában, mint a dízel autóké. Semmi kétség, hogy ez a trend tovább folytatódik a következő években, évtizedekben. Az Európai Unió szigorú kibocsátási irányelveket fogalmazott meg, a törekvések a 2030-as, illetve 2050-es céldátumok körül összpontosulnak. A hagyományosan dízelmotorokkal működő teherszállítóknak is át kell alakítaniuk a stratégiájukat – úgy fest, hogy a kamiongyártók megértettek az üzenetet.

A Daimler, a Scania, a Man, a Volvo, a Daf, az Iveco és Ford megállapodott abban, hogy 2040-re megszabadulnak a belső égésű motorokkal hajtott tehergépjárművektől. Az iparág 50-100 milliárd eurót kíván költeni a hidrogén, akkumulátor és tiszta üzemanyag technológiák fejlesztésére.

„Ha sikeresek akarunk lenni, együttműködésre van szükségünk. Többféle technológián dolgoznunk egyidőben, hiszen a jövőben nem támaszkodhatunk pusztán egyféle megoldásra. Ezek a technológiák különböző ütemben fognak fejlődni, ám addig sem tétlenkedhetünk, hiszen szépen lassan tönkre tesszük a bolygónkat” - fogalmazott Henrik Henriksson, a Scania vezérigazgatója.  

Az iparágon belül két szegmensre oszlik a teherszállítás: városon belüli szállítmányokra és távolsági fuvarokra. Előbbit sokkal könnyebb a zéró kibocsátás felé elmozdítani, utóbbi azonban jobban hasznosítja a belső égésű motorokat, főként az elektromos járművek hatótávolsága, valamint az akkumulátorok töltési ideje miatt.

„A teherszállítás minden társadalomban alappillérnek számít. Fel kell azonban ismernünk, hogy ezek a járművek belső égésű – főként dízel – motorokkal működnek. Komoly kihívások állnak előttünk, jelentős változásokra lesz szükség” - tette hozzá Johan Rockström professzor, az éghajlati változásokat kutató Potsdam Intézet igazgatója.

Mindez arra enged következtetni, hogy az akkumulátoros technológiát valószínűleg a városi közlekedésben fogják alkalmazni, a hosszútávú teherszállításban pedig a hidrogén lehet a jövő üzemanyaga. A bioüzemanyagokra jelenleg csak rövidtávú megoldásként tekintenek.