2021. szeptember 07. | 16:20

Ehhez azért lesz egy-két szavuk az autósoknak.

Az IDTechEx szerint elképzelhető, hogy 2050 után megtiltják az embereknek, hogy a közutakon a saját autójukat vezessék, amennyiben az önvezető technológia elér arra a fejlettségi szintre, amiről most még csak álmodoznak az autógyártók.

A kutatócég úgy véli, hogy az autonóm járművek 2024-re elérhetik vagy akár meg is haladhatják azt a közlekedésbiztonsági szintet, amit most az átlagember képvisel, és a 2040-es évekre a robotpilóták minden mobilitási igényt kielégíthetnek.

Az autonóm technológia minden egyes modellévvel egyre elterjedtebbé válik az új járművekben. Az adaptív sebességtartó automatika egykor újdonságnak számított, ma már viszont az alapfelszereltség részét képezi sok autóban. Az olyan funkció, mint pl. a sávtartó asszisztens is forradalminak számított, de ma már mindennaposnak számít.

Az önvezető technológia ilyen gyors fejlődésével sokan úgy vélik, csak idő kérdése, hogy az utakon közlekedő autó kizárólag saját maga vezessen és kommunikáljon, és az IDTechEx kutatócég is egyetért ezzel a gondolattal. A cég szerint a robotpilóták figyelmét jóval nehezebb lesz elterelni, mint az emberekét, a mesterséges intelligencia precízen végzi majd a feladatát, de közben az utastérre is figyel, pl. mentőt hív, ha valamelyik utas rosszul lesz. A vállalat továbbá úgy véli, hogy az 5G kapcsolat révén az önvezető járművek több valós idejű információhoz jutnak majd hozzá a környezetükről, mint amennyit egy átlagember valaha is fel tudna dolgozni.

Az IDTechEx kalkulációja szerint – ha biztosra vesszük a technológia töretlen fejlődését – 2046-ra az önvezető járművek kielégíthetik az USA teljes mobilitási igényét. 2050-re pedig az autonóm járművek elméletileg a világ teljes közlekedési igényeit kielégíthetnék, évente kevesebb mint egy (!) közúti baleset bekövetkezése mellett. Az IDTechEx szerint a fő problémát nem is az autonóm technológiák folyamatos fejlesztése és tökéletesítése, hanem a szabályozás jelenti. A hatóságok konkrétan potenciális akadályai lehetnek a fejlődésnek, állítja a vállalat.

Az biztos, hogy érdekes évek elé nézünk. Az elektromos autózás éppen felfutóban van, de már a VW főnöke is azt mondja, hogy nem a villanyautók, hanem az autónom autók fognak igazán gyökeres változást hozni az autóiparban.

A vezetés élménye feledésbe merülhet? Ezt most igen nehéz elképzelni, ehhez azért lesz egy-két szavuk az autósoknak, lehet, hogy számukra majd kijelölnek lezárt utakat és versenypályákat, ahol kedvükre száguldozhatnak a robotpilóta beleszólása nélkül.