1. Azonnali nyomaték, jobb gyorsulás és jobb gázreakció

Az elektromos autók azért tudnak jobban gyorsulni a hasonló teljesítményű belsőégésű motorral szerelt vetélytársaikhoz képest, mert a maximális nyomatékuk azonnal, „alapjáratról” rendelkezésre áll. A hagyományos motoroknak van egy szűk üzemi tartományuk, ahol a teljesítményüket leadják. Még a legmodernebb turbós erőforrásoknak is el kell érniük az 1 500 – 2 000 körüli fordulatszámot, hogy kielégítően húzzanak, az alatt nem sok erejük van.

az elektromos autó jól gyorsul

Ezzel szemben a villanymotor gyakorlatilag nulla fordulatról leadja minden erejét, azaz álló helyzetből azonnal megindítja az autót. Jellemzően direkt kapcsolódik a hajtott tengelyhez, ezért még az erőátviteli rendszer sem vesz el teljesítményt és működésével nem rabol el időt a gyorsulásból. Ebből kifolyólag a gázreakció is azonnali, nem kell megvárni míg a váltó beváltja a megfelelő fokozatot, a motor a megfelelő fordulatszám tartományba ér és a töltőnyomás eléri az ideális értéket.

2. Sokkal egyszerűbb felépítés, nagyobb megbízhatóság

A belsőégésű erőforrások elérték a továbbfejleszthetőségük felső határát, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy mára végtelenül összetetté, komplikáltakká váltak. Az egy dolog, hogy egy ilyen motornak folyamatos kenésre és hűtésre van szüksége, de a szigorú környezetvédelmi normák és magas vásárlói elvárások miatt egy autó kiegészítő rendszerei sokszor bonyolultabbak, mint maga a motor és az egész rendszer sok ezer mozgó, forgó alkatrészből áll.

komplikált belsőégésű motor robbantott kép

Ott van az érzékeny nagynyomású üzemanyagrendszer, a kényes kipufogógáz utókezelés, a nélkülözhetetlen töltőlevegő hűtés vagy az összetett automataváltó hogy csak a fontosabbakat (drágábbakat) említsem. Félre ne érts, leborulok a mérnökök nagyszerű teljesítménye felett, hogy egy ilyen komplex rendszert össze tudnak hangolni és működtetni tudnak, de nem lennék azon második, harmadik tulajdonosok helyében, akik alatt szép sorban elkezdik felmondani a szolgálatot ezek az agyonkomplikált alkatrészek.

3. Alacsony súlypont

A villanymotor felépítésében sokkal kompaktabb, mint egy benzin- vagy dízelmotor. Ebből kifolyólag az elektromos autókra nem jellemző, hogy a nagy és nehéz motor-váltó kombó miatt magasan legyen a súlypontjuk. Persze azok esetében inkább a nehéz akkumulátorcsomag miatt van alacsonyan, de legalább a viszonylag könnyű elektromotor nem viszi azt jelentősen feljebb. Vezetés közben mindez nagyfokú stabilitásban és kezelhetőségben jelentkezik.

Audi e-tron elektromos autó teljesíti a jávorszarvas tesztet

4. Szellősebb beltér és nagyobb csomagtartó

A kisebb erőforrásnak és a kompakt erőátviteli rendszernek köszönhetően rengeteg hely felszabadul a kabinban és a csomagtér környékén is. Ezt ma még inkább csak olyan autóknál lehet érzékelni, amelyeket eleve elektromos autónak terveztek, mert az átalakított modelleknél ez pont fordítva szokott lenni, az akkumulátor miatt csökken a beltér mérete.

Viszont az olyan villanyautók, amelyeket már a tervezőasztalon is csak elektromos hajtásúra terveztek általában nem szűkölködnek a helykínálatban. Nincs kardánalagút például, amely az elsőkerék-meghajtású autóknál is megtalálható, szerepe a karosszéria merevítése, itt viszont a padlóba épített akkumulátor veszi át a helyét. Nem rabol tehát értékelhető teret.

Tesla Model S csomagtartó az autó elejében

Aztán a belsőégésű motor helyett kisméretű villanymotor van, ami miatt az autó elejébe is kerülhet egy kisebb méretű csomagtartó. Általánosságban kijelenthető, hogy a sokkal kompaktabb hajtáslánc miatt az elektromos autók beltere szabadabban variálható a tervezéskor, az eredmény pedig minden esetben meglepően tágas beltér és méretes csomagtartó akkor is, ha ez kívülről első ránézésre nem látszik.

5. Szinte nulla szervizigény

Felejtsd el a kötelező motorolaj-, váltóolaj- vagy vezérléscseréket. Ezeket azért nem kell cserélni az elektromos autókban, mert nincsenek. A villanyautók esetében nincs kötelező szervizlátogatás, a Teslák kézikönyve például csak javasolja, hogy a tulajdonos guruljon be egy szalonba évente, kétévente egy két apróság leellenőrzésére vagy kicserélésére. Pollenszűrő- és fékbetét-csere, klímatisztítás, ilyesmik, semmi komoly.

Volkswagen márkaszerviz

 A tapasztalatok azt mutatják, hogy a villanyautók nem romlanak el (a hajtásláncra gondolok), mert nem nagyon van bennük olyan alkatrész, ami elromolhat. Sőt, a regeneratív fékezés miatt még a fékbetétek és féktárcsák sem akarnak elkopni, így azok cseréjére esetenként csak 200 ezer kilométerenként esedékes. Egyedül a drágán cserélhető akkumulátor meghibásodásától kell lehet tartani, de az elmúlt tíz évben (amióta terjednek a villanyautók) ezek se nagyon adták még be a kulcsot.