2023. június 07. | 09:01

Egy tanulmány is készült arról, hogy alkalmazható lenne-e napjainkban hagyományos üzemanyagként.

Még a 2000-es évek elején és közepén biztosan sokan tisztában voltak azzal, hogy az öreg dízel autók milyen kellemesen elketyegnek éttermi sütőolajokon egy kis tisztítás után. Ezzel a témával mi is foglalkoztunk már korábban, csak van egy kis hátulütője.

Ha magánszemélyként csinálod, akkor illegális, miközben egy egészen komoly áttörést jöhet hamarosan az autózásban. Ugyanis a biodízellel való kísérletezés akármennyire is csendben zajlik, nem felejtették el.

Most éppen az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Csoport (T&E) bízta meg a Cerulogy nevű szervezetet, hogy készítsenek tanulmányt. Ennek a célja az lenne, hogy megnézzék, állati zsírokból mennyire hatékony biodízel készíthető.

Illetve itt nem elhanyagolható kérdés az ellátási lánc kialakíthatósága is. Hiszen bár egy jó dolog, hogy itt veszteségből csinálunk újrahasznosított hajtóanyagot, a dolog könnyedén átfordulhatna.

Nemrég a Wizz Air és a Ryanair is megállapodást kötött beszállítóival, hogy alternatívát keresnek a környezetterhelő módon előállítható üzemanyagok helyett. Viszont ha most vesszük az állati zsírból előállított biodízelt, akkor különös képet kapunk.

Ahhoz, hogy egy átlagos utasszállító repülőgép Párizsból eljusson New Yorkba, 8800 átlagos méretű disznó zsírját kéne felhasználni. Tehát egy retour jegy ilyen esetben 17 600 disznót jelentene, és akkor ez csak egy darab repülőgép.

Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen mértékű felhasználás valószínűleg a háztartásoktól és a vendéglátástól venné el az értékes állati zsírokat. Ennek okán ezek átállhatnának olyan alternatívára, mint a pálmaolaj, de ezzel megint ott vagyunk, ahol a part szakad.

A kutatás végeredményeként az jött ki, hogy nem az állati zsírok mentik majd meg a belső égésű motoros technológiát és a repülést. A T&E szerint ez csak egy sebtapasz lenne a problémán, ami alatt a seb csak tovább nőne.

Depositphotos