2022. július 27. | 10:47

A Mercedes-Benz és a BMW is igyekszik csökkenteni a gázfelhasználást, de hosszú távon lehetetlen lesz tartani a gyártás ütemét.

Németországban több nagyvállalatot is arra kért a kormány, hogy csökkentsék az gázfelhasználásukat az egyre fogyatkozó források miatt. A gáz helyett felhasználható alternatív fűtőanyagok, mint a szén vagy az olaj csak rövidebb távon jelenthetnek megoldást, de ezek az anyagok sokkal jobban szennyezik a levegőt, mint a gáz.

A Mercedes szóvivői elmondták, hogy a gyártó folyamatosan cseréli gázalapú fűtőrendszereit megújuló energiahordozókra, azonban az nem derült ki, pontosan milyen alternatív energiát hasznosítanak. A BMW is igyekszik visszavenni gázfogyasztásából, azonban hosszabb távon nem lesz képes ugyanekkora mértékre anélkül, hogy az befolyásolná a gyártást. A cég szerint a teljes autóipart központilag szabályozni kellene annak érdekében, hogy pénzt és erőforrást tudjanak megtakarítani, valamint megmaradjon a szabad verseny.

BMW gyártósor
Kép: BMW

A Bosch és az Audi is úgy próbálja csökkenteni fogyasztását, hogy az irodákban és a logisztikai helyiségekben is visszavesznek a szobahőmérsékletből. A Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke szerint ezek a próbálkozások csak rövidtávú megoldások és arra szolgálnak, hogy a nagyobb beavatkozásokat elhalasszák, mivel az a járművek gyártását is befolyásolná, amely így partnercégek számának és a munkaerőnek a csökkentését eredményezné. Azt is hozzátette, ha minden gyártó egyszerre állna át zöld energiára, az 15 százalékos túlkeresletet jelentene, amelyet ez a szektor képtelen lenne ellátni.

A német vegyipar 3 százalékkal csökkentette gázfelhasználását idén, de minden szektorban szigorítanak. A német energiaszabályozó vállalat, a Bundesnetzagentur adatokat gyűjt az ország 2500 cégétől, hogy felmérje az igényeket és a terveket a gáz csökkentésére. A kinyert információkból egy úgynevezett gázbiztonsági platformot készítenek, amelyet októberben közölnek.

A megoldás érdekében elkerülhetetlen a gyártási kapacitás csökkentése, de hogy a gyártók beleegyeznek-e ezekbe a feltételekbe, az csak a kormányzattal való megegyezés függvénye. A német cégek egy ideig elboldogulnak 20-40 százalékkal kevesebb gázzal, azonban nem az adja a megoldást, ha néhány fokkal hidegebb lesz az irodákban. Már készülnek a télre, a tartalékok azonban nem biztos, hogy képesek lesznek fedezni a gyártók és a lakosság igényeit is, így gyors és hatékony megoldást kell kidolgozni a következő hónapokban.