2020. június 19. | 13:30

Megmutatták, milyen összetett szerkezet valójában a ránézésre csupán grillcsirke-forgató egyszerűségűnek tűnő, ámde csodaszép alkatrész.

Nem is gondolnád, de manapság a legnehezebb dolguk azoknak az autógyártóknak van, akik tehetős, ugyanakkor egyúttal jellemzően régimódi vásárlóközönség számára is készítenek még autókat. Képzeld csak el, vajon egy idős angol lord azzal foglalkozik vezetés közben, hogy Spotify-ról zenét streamel? Valószínűleg nem, jobban értékeli a csendes suhanást, a meggyőző erőtartalékokat, a motor selymes duruzsolását, a gyönyörű intarziát vagy a süppedős szőnyeget a talpa alatt.

De az autógyártóknak valamiből meg kell élniük, nem veszíthetik el a jó modort nem, ám a jó módot nagyon is jól ismerő és nagyon széles vásárlóréteget jelentő újgazdagokat, filmsztárokat, reppereket és társaikat. Egy Bentleynek egyszerre kell megfelelnie a régivágású úriembereknek, akik még emlékeznek azokra az időkre, amikor központizár sem volt az autókban, és a fiatal feltörekvő új generációnak is, akik okostelefonnal a kezükben jöttek a világra.

Nekik már nem kell a V12 csodás hangorgiája, jó nekik a 3 henger-6 turbó kombináció is, de legyen érintőképernyő az autóban és meg lehessen jelenni vele, látszódjon mesés gazdaságuk az Instagramra posztolt képeken. A Bentley nincs egyszerű helyzetben, hogy ennyi igénynek kell egyszerre megfelelnie. De nagyon igyekeznek. Ennek az igyekeztetnek az egyik terméke a forgó központi kijelző. Egyik állásában érintőképernyő, a másikban analóg műszerek, a harmadikban pedig díszes faberakás.

Ám ez nem az a fajta DVD-t is lejátszani képes utólagos, nagyképernyős autórádió, amelyet sokan beépítenek az autójukba és ami gombnyomásra elrejti a kijelzőjét. A Bentley esetében ez egy hihetetlen aprólékossággal megtervezett, finom működésű, ugyanakkor masszív, rossz úton sem nyöszörgő egység. Van benne mérnöki munka rendesen és persze jó sok anyag is. Csak a kifejlesztése 3 évig tartott állítólag. Ez oldalanként egy év.

A forgó központi kijelző 40 mozgó alkatrészből áll, működés közben pedig 3 féle mozgást is végez egyszerre. Átfordulás előtt befelé elmozdul kissé, hogy akadálymentesen átfordulhasson, majd ismét visszaáll a középkonzol síkjába. A precíziós műveletet, amelyet mindössze 0,5 mm-es hibahatárral kell végrehajtania, az egység saját számítógépe felügyeli. Erre azért van szükség, mert a mozgások sebességét és egymáshoz képesti eltolását az út egyenetlenségeiből származó rezgésekhez kell mindenkor igazítani, hogy még véletlenül se fordulhasson elő megszorulás és ebből származó sérülés.