A szigorú uniós károsanyag-kibocsátási regulákra hivatkozva a Škoda leállítja a Fabia kombi gyártását (hogy pontosan mikor, azt most még nem lehet tudni), vagyis így az új modellből nem készül puttonyos kivitel. Ez rossz hír a magyar vásárlóknak, hiszen ezek az autók pedig a miénkhez hasonló árérzékeny piacokon keresettek, írja a Napi.hu.

„A rendkívül szigorú EU7-es kibocsátási norma tovább gyorsítja az elektromobilitás irányába történő átalakulási folyamatot. Ezért nemcsak több elektromos autóra van szükségünk, hanem a vártnál gyorsabban búcsút kell mondanunk néhány belső égésű motoros terméknek is” – írta közleményében a Škoda.

Tavaly a Škoda világszerte 39 589 kombi személyautót értékesített, ami 31%-os csökkenést jelentett a 2019-es évhez képest, ebben nyilván a koronavírus-járványnak is szerepe volt. A Fabia kombi az eladások 37,5%-át tette ki, ebből a konkrét típusból 39 százalékkal kevesebb kelt el tavaly, mint az azt megelőző esztendőben. A szakértők szerint a visszaesést a Fabia új generációjával kapcsolatos várakozások alapozták meg, illetve az is látható, hogy a valamivel nagyobb Scala és Kamiq iránt megnőtt a kereslet a piacon.

Júliusban az Európai Bizottság bemutatta az úgynevezett Zöld Megállapodást Európának, egy olyan éghajlatvédelmi tervet, amely az uniós országok számára iránymutatást ad a 2030-ig elérendő szigorúbb kibocsátási célok eléréséhez. Az unió ebben a megállapodásban irányozta elő az elektromobilitás bevezetésére vonatkozó célokat is. Az autógyártók szerint az új kibocsátási normáknak való megfelelés nagyon magas költségekkel jár.

„Úgy döntöttünk, hogy következetesen a jövőbe fektetünk be, és időben búcsút mondunk a belső égésű motoros modelleknek, ebből kifolyólag a Fabia kombi gyártásával is leállunk" – közölte munkavállalóival a Škoda.

Martin Jahn, a cseh cég igazgatótanácsának tagja egy interjújában elmondta, hogy 2030-ban az autógyártó várhatóan 50-70 százalékban elektromos autókat fog értékesíteni. Elismerte azonban, hogy az elektromobilitás beindítása a Škoda egyes piacain lassabban fog haladni. Jahn úgy látja, hogy az elektromos autók ára fokozatosan csökkenni fog, ezzel szemben a használhatóságukban változás lesz tapasztalható, mégpedig erősen pozitív értelemben.