2021. június 29. | 14:45

Nekik sem 2020 volt a legjobb évük.

A Robert Bosch megtartotta első helyét az Automotive News Europe globális beszállítói rangsorában, a listán olyan vállalatok szerepelhetnek, melyek közvetlen kapcsolatot ápolnak az autóiparral. A ZF Friedrichshafen két helyet javítva a harmadik helyre jött fel, a Continental pedig két helyet rontva a hatodik helyre csúszott vissza.

A 2020-as rangsor első 10 helyéből ötöt európai székhelyű beszállítók foglalnak el. A Faurecia a nyolcadik, a Valeo pedig a tizedik helyen áll, ugyanúgy, mint tavalyelőtt. Az európai beszállítók között volt még a BASF, amely három helyet javítva a 13. helyre lépett elő, illetve az Aptiv, amely a 19. helyről a 18. helyre került. A Thyssenkrupp a 21. helyről a 22. helyre esett vissza, a Mahle négy pozíciót rontott 2019-hez képest (most a 24. helyen áll), a Plastic Omnium pedig a 24. helyről a 25. helyre csúszott vissza.

A világ vezető alkatrészgyártóinak túlnyomó többsége 2020-ban veszteséges évet zárt, mivel a járvány Kínától Európán át Észak-Amerikáig az egész iparágat megrázta, összeszerelő üzemek és kereskedések álltak le átmenetileg vagy véglegesen. Az 50 legnagyobb európai beszállító teljes autóipari árbevétele 14 százalékkal, 201,9 milliárd dollárra csökkent 2020-ban a 2019-es 233,5 milliárd dollárhoz képest.

Ugyanakkor olyan beszállítók is akadtak, akik viszonylag jól átvészelték a keserű hónapokat. A BorgWarner elektronikai és meghajtási rendszereket szállító vállalat 9,97 milliárd dollárra becsült 2020-as volumene mindössze 2,2 százalékkal maradt el a cég 2019-es üzleti eredményétől. A japán világítástechnikai beszállító, a Koito Manufacturing mindössze 1,1 százalékos gazdasági visszaesésről számolt be 2020 egészét tekintve. A kipufogó-, fűtési és légkondicionáló rendszereket szállító Eberspaecher Gruppe pedig 6,02 milliárd dolláros forgalomnövekedést ért el az év során.

TOP 10 globális beszállító (a 2020-ban értékesített eredeti alkatrészek alapján felállított rangsor szerint):

  1. Robert Bosch
  2. Denso Corp.
  3. ZF Friedrichshafen
  4. Magna International
  5. Aisin Corp.
  6. Continental
  7. Hyundai Mobis
  8. Faurecia
  9. Lear Corp.
  10. Valeo

A beszállítók ugyanakkor még nem lélegezhetnek fel, a világjárvány elhúzódó hullámai és az ebből eredő, az egész iparágra kiterjedő globális mikrochip-hiány arra figyelmeztette az iparágat, hogy az ellátási láncokban jelentkező problémákat minél rövidebb időn belül orvosolni kell.

A zavarok ellenére a beszállítók komoly stratégiai célokat igyekeznek megvalósítani, a ZF például folytatta az amerikai székhelyű Wabco Holdings felvásárlását, amivel a haszongépjármű-szegmensben kívánja megerősíteni a piaci pozícióját. A BorgWarner eközben lezárta a Delphi Technologies hajtáslánc-beszállító vállalat felvásárlását, amelynek vállalati értéke 3,2 milliárd dollár volt. A BorgWarner ezzel a lépéssel próbál felzárkózni azon vállalatok mellé, akikre az autógyártók bátran támaszkodhatnak a villanyautók gyártásakor. Mondani sem kell, hogy az elektromos autózás hajnalán, majd a későbbiekben milyen sokat érhet ez a lépés a cégnek.