2020. október 02. | 14:06

Az EuroNCAP azt vizsgálta, hogy tíz autóból melyik vezetőtámogató rendszere szerepel a legjobban.

Az EuroNCAP az az európai autós szervezet, amely már hosszú évek óta a járművek biztonságával foglalkozik. Ehhez törésteszteket és egyéb általános vizsgálatokat szoktak végrehajtani. Ezt tették most is, amikor kimentek egy erre a tesztre alkalmas gyorsforgalmi útszakaszra, ahol a vezetéstámogató rendszereket vizsgálták. A megfigyelt autók a következők voltak: Audi Q8, BMW 3-as sorozat, Ford Kuga, Mercedes-Benz GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat és Volvo V60. Azaz olyan népszerű márkák képviselői, melyeket a leginkább viszik az európai autópiacokon, plusz ott van a Tesla, amire mindenki kíváncsi egy ilyen teszthelyzetben, hiszen az Autopilot rendszert folyamatosan fejleszti Musk csapata.

Ha nem indul ez a videó, kattints és nézd meg a videómegosztó oldalon.

A konkrét vizsgált terület tehát a vezetőt segítő rendszerek és az ember, a sofőr kapcsolata volt. A szoftveres egységeknek két alapvető kompetenciáját vizsgálták: segítségnyújtási készség, azaz milyen a kapcsolat a jármű technikája és a sofőr ébersége között. A másik terület pedig az úgynevezett Safety Backup volt, azaz milyen az autó viselkedése egy kritikus szituációban. A lényeg tehát az, hogy mivel nem önvezető rendszerekről beszélünk, az autó kapcsolatban legyen a vezető személlyel és inkább figyelmeztessen, mint irányítson. Vonja be a vezető személyt végső esetben pedig, például a sofőr nem reagálására álljon meg a jármű.

Az eredmény azt hozta ki, hogy a BMW 3-as sorozat, az Audi Q8 és a Mercedes GLE szerepelt a legjobban. Mindkét területen kiemelkedően jók voltak, közel a 80-90 százalékos teljesítményhez. Ezután negyedik helyen végzett a Ford Kuga, a középmezőnyben pedig a Nissan Juke és a Tesla Model 3 teljesített. Ott volt még a Volkswagen Passat és a Volvo V60-as is, ez utóbbi esetén érdekesség, hogy korábban sokkal előrébb szerepeltek az autóik. A leggyengébben a Peugeot 2008-as és a Renault Clio szerepelt.

Amit kiemelnek az EuroNCAP szakemberei, hogy manapság a vásárlók túlzottan megbíznak az autóik vezetőt segítő rendszerében, már-már azt gondolva, hogy az egy önvezető autó lehet. Azonban ez nem így van fontos, hogy ezek esetén nem lankadhat a figyelmünk egy percre sem, ezek a rendszerek segítenek, de nem irányítanak.

  • Mercedes GLE - 174 (85% AC and 89% SB)
  • BMW 3 Series - 172 (82% AC and 90% SB)
  • Audi Q8 - 162 (78% AC and 84% SB)
  • Ford Kuga - 152 (66% AC and 86% SB)
  • Volkswagen Passat - 137 (76% AC and 61% SB)
  • Tesla Model 3 - 131 (36% AC and 95% SB)
  • Nissan Juke - 124 (52% AC and 72% SB)
  • Volvo V60 - 120 (71% AC and 49% SB)
  • Renault Clio - 105 (62% AC and 43% SB)
  • Peugeot 2008 - 101 (61% AC and 40% SB)
  • AC - Assistance Competence ; SB - Safety Backup

A részletes eredményeket az alábbi galériában nézheted meg.