csütörtök - 2022. October 06.
18 °C
tiszta égbolt
alapjarat.hu logo
95 675 Ft
100 702 Ft
D 760 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Ezért baj, ha hengerfejes lesz az autód

A hengerfejes autó jelei nem mindig feltűnőek.

A motortömb részei a karterrel, a hengertömbbel és a hengerfejjel együtt jelentik a motor házát, amibe és amire a különféle alkatrészek csatlakoznak. Manapság az utakon járó autókban öntött hengerfej a motor felső részének az az egysége, ami felülről zárja az égésteret. Jellemzően ebben kaptak helyet a szelepek és vezérműtengelyek, a benzineseknél a gyertyák, dízelnél az izzítógyertyák és még az üzemanyag-befecskendezés is.

A hengerfejben lévő szívó és kipufogó nyílásokon át áramlanak a gázok be és ki a hengerekből, de a hengerfejen a hűtőfolyadéknak és olajnak is vannak kialakítva járatok.

A hengerfej és a motorblokk gyakran más anyagból készülnek, aminek tulajdonságait az igénybevételük határozza meg. Nagy szilárdságú és alaktartású anyagból készülnek, jó hővezető képességgel és kis hőtágulással. Az autókban használt hengerfej soros motornál jellemzően egy, V-motoroknál és boxereknél többnyire kettő darabból áll, mivel mindegyik hengersor tetejét ez zárja. 

A hengerfejben lévő szívó és kipufogó nyílásokon át áramlanak a gázok be és ki a hengerekből (Kép: Deposiphotos)

A hengerfej és a hengerek illesztésének tömítésére a hengerfejtömítés szolgál. A feladata, hogy a hengerfej és a hengerek között gázzáró módon tömítse az égésteret, tömítse a hűtőfolyadék- és az olajcsatornákat. A megmunkált felületek századmilliméteres barázdáinak kitöltése mellett a magas hőmérsékletnek is ellen kell állnia. 

Mitől lesz hengerfejes az autó?

A hengerfejes autó talán legismertebb oka, amikor ez a tömítés tönkremegy. Többféle tünet is árulkodhat, az egyik eset, amikor az égéstér és a vízkör között szűnik meg a tömítés, a henger beledolgozik a  vízkörbe, a hűtőrendszer levegősödik és megnő a nyomás benne, a hűtőfolyadék hőmérséklete megemelkedhet, akár fel is forrhat. Bizonyos mértékű hiba után a kipufogógáz színe fehérré válhat az égéstérbe került hűtőfolyadék gőzétől, a vízkörben növekvő nyomás miatt pedig sérülhet a hűtőrendszer is. 

Nagy gond, ha átszakad a hengerfejtömítés (Kép: Depositphotos)

Előfordulhat, hogy az olaj- és vízkör között szűnik meg a megfelelő tömítés, ilyenkor a hűtőfolyadékban olajat találni. Bár mindkét eset előfordulhat kizárólag a hengerfejtömítés szakadásából is, nem ritka, hogy ezt más motoralkatrész meghibásodása idézte elő, vagy az említett hiba miatt valami más is sérült. A hengerfejes autó jelei nem mindig könnyen felismerhetőek, viszont minél később ismerik fel a problémát, annál nagyobb a kockázata akár drága főalkatrészek meghibásodásnak. 

Mik a hengerfejesség jelei?

Árulkodó lehet, amikor rendszeresen a túlmelegedés közelébe kerül a motor, vagy túl is melegszik. Szintén érdemes ellenőrizni, hogy nem fogy-e a hűtőfolyadék, ezt a kiegyenlítő tartálynál egyszerűen meg lehet nézni. Az is egy jel lehet, ha olajat látunk a kiegyenlítő tartályban.

A hengerfejes motor javítása elég drága is lehet (Kép: Da Kuk / Getty Images)

Hogyan javítható a hengerfejes autó?

A hengerfejes autó javítása minden esetben a hengerfejtömítés cseréjével jár, mivel a már egyszer használt tömítés felületén olyan mikrobarázdák lehetnek, amik tömítésvesztést okoznak. A tömítésen kívül a hengerfej csavarjainak cseréje is általános költséget jelent, továbbá erősen ajánlott ellenőrizni, mitől lett hengerfejes az autó. A hengerfejtömítés cseréje mellett érdemes felmérni annak állapotát, mert keletkezhetnek benne olyan mikrorepedések, amik rövid időn belül újra előidézek a már javított hibát.

Mivel a tömítés cseréje a motor bontásával jár, nem csak az alkatrészek ára, hanem a szerviz munkadíja is jelentős költség. Az összeget nagyban befolyásolja az autó és a motor típusa, érdemes ezért típus specifikus szerviz árajánlatát is bekérni, mielőtt a legközelebbi autójavítóra bízná a tulajdonos a munkát. Az anyagköltség lehet, hogy csak pár tízezer forintot jelentene, de a munkadíj ennek akár többszörösére is rúghat. 

Ha a hiba azonosítása megtörtént, a hengerfejes autót nem célszerű tovább használni. Könnyen lehet, hogy sok ezer kilométert el megy még az autó némi vízpótlással reggelenként, de kevésbé szerencsés helyzetben vagy egy egyszerű figyelmetlenség miatt akár végzetes kár is keletkezhet a jármű motorjában.

Ha érdekel, hogyan dolgozik egy profi motorfelújító műhely, ezt a videót se hagyd ki!

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!