A fekete démon - Maybach Exelero

Közzétéve:
2019-10-05, 06:50

A Maybach Exelero súlya meghaladta a 2,6 tonnát, brutális V12-es motorjának hála képes volt elérni a 349 km/h-s sebességet.

Aki a sebességet hajszolja, annak bizony rengeteg tényezővel kell számolnia. Motorerő, végáttétel, futómű, súly, légellenállás és nem utolsósorban tapadás. Az üzembiztos haladás kulcsa, hogy a céloknak megfelelő gumiabroncsok legyenek az autón, ahogy nő a tempó, úgy csökken a választható alternatívák száma. Kevés gyártó képes olyan terméket piacra dobni, ami 300 km/h felett is tartósan bírja az extrém súrlódást, gondolj csak a Bugatti Chironra. Ott sem a 16 hengeres aggregáton múlt, hogy mennyi a sebesség felső határa, hanem az abroncsokon.

Maybach Exelero konceptautó

Már másfél évtizeddel ezelőtt is komoly ütemben zajlott a fejlődés, a Fulda 2003-ban pedig nagyot akart dobbantani. Egy új, kimondottan versenycélokra készült széria bemutatását tervezte, Carat Exelero néven. A teszteléshez (és reklámozáshoz) pedig felkérték a Maybachot, hogy építsen egy olyan autót, ami 315 mm széles papucsokat viselve is képes 350 km/h-s sebességet elérni. A súly nem számít.

Maybach W38 Stromlinienfahrzeug

Nem ez volt az első példa a két márka együttműködésére, 1938-ban hasonló okból fogtak össze, akkor még a W38 Stromlinienfahrzeug töltötte be az Exelero szerepét, a target sebesség pedig 200 km/h volt. Az aerodinamikus forma már ekkor is kulcsszerepet játszott, a csepp alakú karosszériát próbálták a dizájnerek visszaidézni a 2003-as rekordautó tervezésekor. Érdekes és egyben meglepő lépés volt, hogy erre a feladatra 4 diákot kértek fel a Pforzheimi Dizájn Akadémiáról, hogy egy ütős exteriőrt dobjanak össze az Exelero számára. 9 hónappal később döntöttek, Fredrik Burchhardt ötletét valósították meg.

Maybach Exelero konceptautó

A Maybach 57 limuzin padlólemezét használták fel, persze nem hagyták érintetlenül. A gumiteszt miatt 16 centivel kiszélesítették, a kabint pedig hátrébb tolták, hogy oldalról megmaradjon az örök kupéforma. A komplett futóművet és váltót egy az egyben átemelték a luxusautóból, tulajdonképpen a motorját is, csak azt még előtte megpiszkálták egy kicsit. Az 5,5 literes hengerűrtartalmat 5,9-re növelték, a turbókat is nagyobbra cserélték, ami végül 691 lóerőt és 1000 Nm-es forgatónyomatékot eredményezett. Impozáns számok, de szükség is volt rájuk, mivel az autó szárazon 2,6 tonnával mérlegelt, megtankolva, mindennel együtt közel volt a 2,9 tonnához. A Fulda csak örült ennek, mivel az extrém súly és a tempó azt jelentette, hogy az újdonsült abroncsoknak átlagon felüli terhelésben lesz része.

Maybach Exelero konceptautó belseje

Még a komótos 5 fokozatú automatával is képes volt 4,3 másodperc alatt volt álló helyzetből 100-ra gyorsulni, hátsó kerekeit az irtózatos nyomaték miatt pedig imádta forgatni, még menet közben is. A német gyártónak mindössze 25 hónapjába telt elkészíteni a nagy behemótot, 2005-ben mutatták be Berlinben a Tempodromon. A debütálás napja május 11-ére esett, de még előtte, május 1-jén felküldték az Exelerot a Nardo versenypályára. A hatalmas kör alakú aszfaltcsíkon nem lehetett kimaxolni az autót, de Klaus Ludwig pilóta így is sikerre vitte a Maybachot és a Fuldát: a 347 km/h-s határt átlépték, végül 349 km/h-val zárt a „batmobile”. Fogyasztása ekkor 100 liter volt 100 km-n!

Maybach Exelero konceptautó

Miután teljesítette célját, a németek árverésre bocsátották a rekordautót. Nem gondolkodtak a sorozatgyártáson, csupán egyetlen példányt készítettek belőle. Ritkasága és elért érdemei miatt igencsak borsos vételárat határoztak meg: 5 millió eurót, vagyis több, mint 1,5 milliárd forintot kértek érte. Nem meglepő módon egyből lecsapták rá, a gyémántokban utazó Andre Action Diakite Jackson (igen, ez egy név) volt a szerencsés vevő. Később kölcsönadták Jay-Z-nek egy videoklipp forgatására, ami után gazdát cserélt, majd 2011-ben ismét árverésre bocsátották, ekkor már 8 millió euróért hirdették. Egy Birdman művésznevű rapper igényt tartott rá, de végül mégsem állapodtak meg, csak ígérgetés ment össze-vissza. Jelenleg Frank Rickert tulajdonában van az autó, aki a Mercedesek átépítésével foglalkozó Mechatronik cég alapítója.

Maybach Exelero

Igaz, a Fulda volt az ötletgazda, hiszen az ő kérésére építették meg az Exelerot, a végül mégis a Maybach aratta le a babérokat. Elvégezték a feladatot, amolyan németesen. Semmit sem bíztak a véletlenre, a forma, a motor és gyakorlatilag minden porcikája az autónak túl van méretezve, de pont ez benne a lenyűgöző. Elég lett volna egy jellegtelen, aerodinamika ihlette kasztni, amivel 350 km/h körül tudnak menni, de nem, ők inkább megcsinálták minden idők legmenőbb koncepcióautóját. Gyémántkereskedő ide, Jay-z oda, az Exelero mégis Batmannek állt volna a legjobban. Lakk fekete fényezésével beleolvadna a gothami éjszakába, hangjától a legtöbb piti gonosztevő haza szaladna, látványától pedig még Joker mosolya is az arcára fagyna.

Forrás:

További autós hírek

Az eset Lengyelországban történt a napokban. A felvételen az látható, ahogy egy 15 éves lány megpróbál átkelni este a zebrán,…

30 ezer forintos bírságot is kaphat az, aki indokolatlanul használja a ködlámpát, aki pedig többször is megszegi ezt a szabályt,…

“FIGYELEM! Édesapám s jómagam kollégája és egyben nagyon jó barátunk súlyos MENTŐBALESETET szenvedett a mai napon Pusztaszabolcson és nagyon sok…

Oroszországban, Szamara városában,  az Olvi nevű olajtársaság találta ki a nem kis “forgalmat” generáló akciót. Ingyen adták a benzint, de…

Alkoholmámorban úszó sofőrre hívták ki a rendőröket a Népligetben – számoltak be a ripost-nak szemtanúk. Szerda délután a 9. kerületben,…

Kapcsolódó írások

A német luxus etalonja – Mercedes-Benz S-osztály (W140)
2018. február 09.
A W140-es „bálna” Mercedes hét évig képviselte a márka csúcsát a 90-es években. Grandiózus megjelenésével és műszaki túltervezettségével új mércét állított fel a luxusautók piacán.
Mercedes Benz T80
2019. július 07.
A Mercedes T80-as volt a nácik csúcsgépe, amivel meg akarták dönteni a szárazföldi sebességrekordot. V12-es motorja egy Messerschmitt vadászgépből származott!
Az új Maybach fényszórók képeket vetítenek az útra
2018. március 09.
Nem kevesebb, mint kétmillió pixeles alakzatokat tud az útra vetíteni az új Mercedes Maybach S-osztály. Nagyszerű kiegészítő vagy inkább teljesen szükségtelen?
Hullócsillag? – Mercedes E-osztály W210
2018. augusztus 25.
A W210-es egy új arculatot és vállalatfilozófiát képviselt a Mercedes palettáján a 90-es évek közepétől. Nem generációkra tervezték, mégis szépen teljesít!