csütörtök - 2024. május 09.
14 °C
időjáráserős felhőzet
95 624 Ft
100 677 Ft
D 612 Ft

Hitványul működnek az automata-vészfékező rendszerek egy új teszt szerint

Több népszerű hobbiterepjárót is tolatva teszteltek, nem sok jó sült ki belőle.

Napjainkban egyre több biztonsági extrával szerelik fel az új autókat, ezeknek egy jelentős része az EU-s előírások miatt történik. Az egyes modellek többnyire kamerák és radarok segítségével pásztázzák környezetüket annak érdekében, hogy adott esetben a sofőr beavatkozása nélkül is el tudjanak kerülni egy balesetet.

Az AAA elnevezésű szervezet most több SUV modellt is górcső alá vett, és megvizsgálták, hogyan teljesítenek a hobbiterepjárókba szerelt automata vészfékező asszisztensek. Ezen a teszten a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer volt a fókuszban, ezeknek is nagy haszna lehet egyébként, ha takarásból kell kitolatni egy forgalmas útszakaszra.

Amikor úgy tolatunk ki, hogy közben elhalad mögöttunk egy jármű/biciklis/gyalogos, akkor elméletben automatikusan vészfékeznie kell az ilyen rendszerrel felszerelt autóknak. Ezt demonstrálták az AAA tesztjén is, amikor egy autó formájú mozgó akadályt közelítettek a takarásból, egy kisbusz mögül kitolatni készülő tesztalany mögé. 

A videón látható, hogy a Lexus SUV elvérzett ezen a próbán, aztán a Hyundai és a VW hobbiterepjárója is hasonlóan járt. A Mazda modelljének sem sikerült megállni időben, ez elég lehangoló eredmény. A tesztek 65 százalékában lépett egyáltalán működésbe a vészfékező rendszer, és mindössze 2,5 százalékban sikerült megelőzni az ütközést.

Ezután egy másfajta feladat következett: itt nem mozgó járművet, hanem a tolató autó mögött egy gyermeket szimbolizáló bábut kellett észrevegyen az automatika. Itt már jobban teljesítettek az autók, az esetek 75 százalékában lépett működésbe a vészfékező, és az esetek felében sikerült is megállítani az autót, mielőtt elütötte a bábut. 

A tökéletestől azonban még ez is nagyon messze van, többek közt a Mazda és a Volkswagen modellje is feldöntötte a bábut a videón. Persze sokkal egyszerűbb a dolog, ha a sofőr körültekintően vezet, akkor nem kell ezekre az rendszerekre támaszkodni.

Forrás:
Képek forrása:
Hyundai