2023. március 29. | 11:49

Ehhez egy modern számítógépes szoftvert használnak, ami bár egyszerűbb formában, de 1997 óta segíti a japán márkát.

A legtöbb autógyártó igazán különleges módszerekkel próbálja biztonságosabbá tenni modelljeit. Például a Volvo rendszerint kivonult olyan balesetekhez, amelyekben autóik érintettek voltak, így a mérnökök élőben vizsgálhatták a gyűrődés módszertanát.

De érdemes megnézni akár a Mercedest, hogy miként dobálta le egy daruról autóit a '80-as és '90-es években, hogy a lehető legbiztonságosabb és legmerevebb utascellát hozzák létre. Tehát mindenkinek megvannak a maga módszerei, ez alól a Toyota sem kivétel.

Ők még 1997-ben fejlesztették ki számítógépes rendszerüket, amellyel baleseti körülményeket képesek lemodellezni virtuális térben, innen pedig tapasztalatot gyűjthetnek. A rendszer neve THUMS, ami azt rövidíti, hogy Total Human Model for Safety.

Ez a rendszer sokat fejlődött az elmúlt években és most legújabb verziója egészen hihetetlen dolgokra képes. A baleseteket olyan formában tudják modellezni, mint még soha, ennek köszönhetően pedig folyamatosan tudják fejleszteni autóik biztonsági rendszerét.

Így az autó tényleg minden helyzetre felkészülhet, hiszen már nem csak a passzív, de aktív rendszerek is védenek minket szenzorok és elektronikák képében. Viszont még mindig elengedhetetlen társ egy jól megtervezett biztonsági öv vagy egy ülés, ami véd az ostorcsapás szerű mozdulat ellen.

Az új rendszer képes a balesetek emberi szervezetre gyakorolt hatását is vizsgálni, akár csontonként és izmonként is lebontva. Ez azért lényeges, mert balesetben bizonyos emberek izmai megfeszülnek, így a hirtelen lassulás vagy ütés teljesen máshogy éri őket.

A legfrissebb THUMS képes különböző izomzatok és testalkatok tekintetében vizsgálni a baleseteket, hogy lehetőleg minden embernek egyformán biztonságosak legyenek a Toyoták. Ilyen kiemelt probléma lehet például a tengeralattjáró effektus.

Ez azt a mozdulatot takarja, amikor például egy frontális karambol során a hirtelen lassulásnál az ember kicsúszik a biztonsági öv alól és elindul a lábtér felé. A rendszerrel ezt is képesek modellezni és megtervezhetik úgy az üléseket illetve biztonsági övek elrendezését, hogy ez a veszély ne álljon fenn.

Ugyanúgy, mint a legtöbb esetben itt is kiemelt szerepe van annak, hogy a medencénk az ülésben maradjon. Ez nem csak a fenti példa miatt fontos, de ha ez így van, akkor a gerincünk is komolyabb védelemben részesül az ülések által, hiszen egy gerincsérülés akár súlyos következményekkel is járhat.

Nem véletlen, hogy a Toyota a THUMS rendszerét nem csak autóknál alkalmazza világszerte. A szoftver alkalmas arra, hogy repülőgépék és vonatok biztonságát is modellezze, hogy minden közlekedőt a lehető legnagyobb biztonságban tudjon a japán gyártó.

Depositphotos