2018. november 21. | 10:57

Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!

Hogyan kerültél Angliába?

Hegedűs Andor: Még 2006-ban költöztem ki, 19 évesen. Kijöttem szerencsét próbálni, miután az otthoni közoktatásban valahogy nem találtam meg a számításomat. Egyik szak sem fogta meg  a fantáziámat igazán, nem tudtam mi tenne igazán boldoggá. Először raktárosként dolgoztam, amíg sikerült annyi pénzt összegyűjtenem, hogy saját egyetemi tanulmányaimat kifizessem. Végül az Oxford Brookes University Motorsport Engineering szakán végeztem.

Hogyan kerültél a Formula 1, elég zárt világának a közelébe?

Hegedűs Andor: Már az egyetemi tanulmányaim közben is gyakornok tervezőként kerestem a kenyerem. Eleinte egy autó tuning műhelynek dolgoztam CAD tervezőként. Ez a kis cég az akkor új csapatnak számító Virgin Racingnek és a Lotus-os csapatoknak gyártott boxutcai felszereléseket. A feladatom ezeknek az eszközöknek a megtervezése volt, amiket a 8 fős pici cég gyártott le.

Viszont a Virgin Racing csapatfőnökének annyira tetszettek a megoldásaim, hogy egy idő után felkeresett, hogy nem lenne-e kedvem átszerződni a csapathoz, mint junior tervezőmérnök... Persze nem kellett kétszer kérdezni, egyből igent mondtam. Az egyetemi tanulmányaimat úgy kellett beosztanom, hogy 3 teljes napot tudjak bejárni előadásokra és 3 napot tudjak reggeltől estig dolgozni, az ekkor már Marussia F1 Team névre keresztelt csapatnál. Az életem talán legnehezebb 2 éve volt az egyetem utolsó 2 éve. Hatalmas volt a hajtás a Marussiánál és mellette az egyetemen is jól akartam teljesíteni. Így utólag vissza tekintve viszont azt kell mondjam, hogy megérte akkor annyit szenvedni.

A Marussia megszűnése után hogyan került képbe a Red Bull?

Hegedűs Andor: A Marussia megszűnése előtt már hetekkel, hónapokkal lehetett érezni, hogy nagyon elfogyott a pénz. Ekkor az emberek többsége elkezdett nézelődni más munkalehetőség után. Én ekkor 3 állásra jelentkeztem, 3 másik csapathoz. Ebből kettő csapat is vissza hívott, ráadásul pont egy napra esett mindkét interjú. Reggel kezdtem a kisebb csapatnál, megírtam a tesztet, elbeszélgettünk, amikor végeztem egyenesen vezettem a Red Bullhoz a délutáni interjúra. Amikor a Marussiánál az egyik délután közölték velünk, hogy a sokadik „csapat megmentő” potenciális vevővel sem sikerült megoldást találni, akkor nekem már a két másik csapattól volt egy-egy állásajánlatom. Végül a Red Bull mellett döntöttem mert mint köztudott, a Red Bull szárnyakat ad. Neeem, igazából csak jobb ajánlatot kaptam tőlük.

Számodra mi volt a legmegdöbbentőbb az új munkahelyeden?

Hegedűs Andor: Hónapokig tartott mire teljesen felfogtam, hogy egy sokszoros világbajnok csapat tervezőmérnöke lettem. Megdöbbentett például, hogy a Red Bull akkora területen van, hogy az első hétben próbáltam nem eltévedni. A Marussiánál egy raktárépület volt átalakítva. A Red Bullnál kb. 10 épületből álló kisebb komplexum van. Természetesen korlátlan energiaital fogyasztás, korlátlan barista kávék, közvetlen a tervező iroda mellett céges edzőterem...

Kívülről ilyennek képzelted a csapat működését?

Hegedűs Andor: A legmerészebb álmomban sem gondoltam volna, hogy egy ilyen laza felfogású, baráti atmoszférájú csapat ennyire hihetetlenül profi gépezetként tud működni. A tervezői stádiumtól a legyártáson, beszerzésen, összeszerelésen, tesztelésen és visszajelzési rendszereken keresztül az egész csapat egy végletekig hatékony, óramű pontossággal működő gépezet. Négy éve vagyok a csapatnál, de a mai napig néha leesik az állam, hogy mennyire profi színvonalon működik az egész cég.

Mennyire volt nehéz beilleszkedned, hogyan érzed magad most?

Hegedűs Andor: Sok szempontból könnyű volt beilleszkednem. Rengeteg segítséget kaptam, hogy felhozzam magamat minden téren arra a pörgő és proaktív színvonalra amit a munkám megkövetel. A négy év alatt sikerült olyan kapcsolatokat kialakítanom, amik felbecsülhetetlen értékűek és nemcsak megkönnyítik a munkámat, de nagyon élvezetessé is teszik a mindennapjaimat. Ma már lehetőségem van olyan magas profilú projekteket irányítanom amire a csapat legmagasabb beosztású tagjainak közvetlen rálátása van. Nagyon magasak az elvárások, nagy a felelősség, óriási a nyomás. Viszont ezek a dolgok nagyon motiválnak és nem hátrálok meg akkor sem ha nehézségekbe ütközök. Lett volna számtalan lehetőségem átmenni más csapathoz, kaptam eszméletlen jó ajánlatokat is, viszont imádom a munkámat és a csapatot is, ezért szerintem maradok a Red Bullnál. Meg különben is, sokba kerülne a taurin függőségem ha fizetnem kellene a Red Bullért...

Mi a pontos feladatod a csapaton belül?

Hegedűs Andor: Tervezőmérnökként kezdtem négy éve. Valamilyen szinten a boxutca felszerelés a specialitásom, de autó részeket is terveztem már sokszor. Például az üzemanyag újratöltő, mérő, szabályzó állomást én terveztem pár éve, ez a gép amin a mindenkori üzemanyag partner logója van felfestve. Az első és hátsó elektromos-hidraulikus-pneumatikus gyors emelők részeit is újraterveztem már nem egyszer az évek során. Jelenleg egy olyan rendszeren dolgozok, ami a Red Bull boxkiállási stratégiáját fogja alapjaiban véve megváltoztatni. Szeretnénk a hivatalos F1 pit stop ranglistájának élén szerepelni minél többször.

Milyen autód van most?

Hegedűs Andor: Még 2013-ban vettem a 335i BMW kupémat (E92), ami az évek alatt annyira hozzánőtt a szívemhez, hogy nem tudok megválni tőle. Sorhat benzin, 375Le, ikerturbó, hátsókerék. A turbó feltöltés annyira jól van megoldva, nem számít ha a motor magas vagy alacsony fordulaton van épp, amikor az ember a gázra lép akkor a fejtámla azért nyakon ver illedelmesen. Mondjuk lehet anyagilag gazdaságosabb lenne már lecseréljem egy újabb modellre. Lehet, ha benzinnel lelocsolnám a pénzem és meggyújtanám, az is gazdaságosabb lenne. De valahogy annyira hozzám nőtt, olyan már mintha családtag lenne. Olyan családtag, akinek benzin túladagolási problémái vannak és minden hónapban talál valami méregdrága dolgot, amire elkölti a fizetésem jelentős részét...

Hogyan alakult a magánéleted az évek alatt?

Hegedűs Andor: Amióta megszületett a fiam 2017-ben, azóta a ’felnőtt élet’ nevű extrém sportot űzők csoportjába tartozok én is. Reggel 7-től este 7-ig munkában vagyok, próbálok a családommal lenni a minimális szabadidőmben, a házunkat én magam újíto(tta)m fel a saját két kezemmel, próbálok minden nap edzeni és egészségesen táplálkozni. Ez közhelyesen fog hangzani, de a legnagyobb kihívás talán az, hogy megpróbáljak kiegyensúlyozott lenni és olyan ember legyek a hétköznapjaimban akire a fiam felnézhet majd.

Mi a legnagyobb vágyad, célod a Formula 1-ben?

Hegedűs Andor: Szeretnék a jövőben is olyan projekteket irányítani amik nem csak érdekesek és nagy kihívást jelentenek, de a csapat vagy a sport jövőjét is formálják valamilyen szinten.

Köszönöm szépen az interjút, további sok sikert kíván neked az Alapjárat szerkesztősége! Remélem, hallunk még felőled.

Hegedűs Andor