2020. február 06. | 07:52

A német autógyártó szerint a hidrogénnel hajtott autók 2025-re egy árban lehetnek a belsőégésű motorral szereltekkel.

A hidrogén-üzemanyagcella technológia az elkövetkező években jelentős árcsökkenésen mehet keresztül – állítja a Dr. Jürgen Guldner, a BMW hidrogén hajtásrendszer kifejlesztéséért felelős igazgatóhelyettese. Szerinte 5 éven belül, azaz 2025-re a technológia olyan olcsó lehet, mint a hagyományos belsőégésű motorok.

A hidrogénhajtás legismertebb úttörőjének ugyan a Toyota számít, de a BMW-nek is voltak már szárnypróbálgatásai a technológiát illetően, tehát nem újdonság számukra ez a tudományág. 2000-ben tesztelési célokkal egy 15 darab V12-es E38-as 7-es BMW-ből álló flottát üzemeltek be Berlinben, hogy meglássák, vajon hosszú távon működőképes lehet-e a hajtás.

Később az E65/E66-os 7-esből is készült 100 db hidrogénnel hajtott kivitel, abban 260 lóerőt tudott a V12-es, ha benzin helyett hidrogénnel üzemeltették. Ezt követően azonban sokáig nem születtek újabb próbálkozások, a BMW mintha elvetette volna a nagyon drága, ámbár tiszta technológiát. A 2000-es években egyszerűen még nem tartott ott a világ, hogy a hidrogénhajtásnak nagyobb teret adjanak.

Azóta eltelt 10-15 év és időközben a bajorok összeálltak a Toyotával, akik már bizonyították a Miraival, hogy tudnak hidrogén hajtású autót készíteni.  2015 óta futnak szintén teszt jelleggel 5-ös GT BMW-k, melyek hidrogénnel üzemelnek. A jelenleg is futó projekt legnagyobb célja, hogy az üzemanyagcellákban használt platina mennyiségét jelentősen csökkentsék, ezzel téve elérhetőbbé a technológiát.

A hírek szerint jó úton haladnak, 2022-ben már be is mutatják az X5 alapjaira épülő kisszériás X5 FCEV szabadidő-autót, ami a korábbi 7-esekkel szemben valóban üzemanyagcellás, hidrogén meghajtású jármű lesz. Azt tervezik, hogy a hajtásláncot később megörökli az X6 és az X7 is és nem lesz jelentős felára a hagyományos, belsőégésű motoros verziókhoz képest. A BMW egyike azon kevés autógyárnak, amelyik még keresi az elektromos autózás alternatíváját, mintha ők maguk sem bíznának a sima villanyhajtásban. Ezt vegyük intő jelnek.