2023. november 15. | 19:10

Az orosz teherautó márka nevének hallatán nem épp az ugrik be az ember fejében, amit ezek a képek mutatnak, pedig a legújabb dömper elhozza magával a jövőt.

Az orosz-ukrán háború kitörése óta a bevezetett rengeteg szankció megnehezítette előbbi ország dolgát mind ipari, mind pedig gazdasági szinten. A Kamaz nemrég a Szovjetunióval hamvába hullt Moszkvics márkanevet próbálta újra életre kelteni a kínaiak segítségével – erről itt írtunk –, most azonban egészen más területen igyekszik bizonyítani.

Az önvezető autók után az igazi aranybánya az önvezető tehergépkocsik lehetnek, hisz a fuvarozók bére általában elég nagy kiadást jelent a cégek működésében. Az orosz márka erre építve mutatta be vezető nélküli dömperét.

A Robocop, azaz Robotzsaru névre keresztelt prototípus elsőre úgy néz ki, mint egy modern formába öltöztetett hagyományos teherautó. Viszont, ha jobban megnézzük, láthatjuk, hogy a kabinnak nevezett rész nem rendelkezik valódi ablakokkal.

 

A Kamaz Atlant 49 modellen alapuló 8x4 (négytengelyes) felépítményű dömperben ugyanis nincs hely hús-vér személyzetnek, az eleje lényegében már csak egy doboz, amit tele pakoltak érzékelőkkel és elektronikával. Épp ezért nincs szükség tükrökre, ajtókra, ablakokra, helyette találunk kamerákat és szenzorokat minden oldalon és a tetőn egyaránt.

A prototípus állítólag teljesen üzemképes, de azt, hogy mennyire állja meg a helyét valós körülmények között, most kezdik el tesztelni, méghozzá a kemerovói szénbányában, Szibériában. A turbódízel motorral szerelt munkagép 49 tonnás terhelhetőséggel rendelkezik, mivel a kabint leszámítva ugyanaz a felépítménye, mint az Atlant 49-nek.

A teherautó működését a robotporszívókéhoz hasonlóan lehet elképzelni. „Agyába” feltöltik az adott bánya térképét és megtanítják a bejárható utakat, amint a gép akadállyal találkozik, kikerüli vagy megáll, hogy semmiben ne tegyen kárt.

Egyébként nem ez az első, vezetőt nélkülöző munkagépe az orosz gyártónak, ugyanis már 2017 körül elkezdték a mérnökök fejleszteni és tesztelni a technológiát, és idén már eljutottak odáig, hogy a 43118-as modell az északi sarkkörnél vezető nélkül szállított árukat – itt ugyanis télen igencsak zord körülmények uralkodnak, amit élő ember nem igazán képes hosszú ideig eltűrni. Komoly fejlődés az utcákon napjainkban is néha-néha felbukkanó, ’80-as évek igáslova, a Kamaz 5511 billencs óta.

Kamaz / VK