Bár a hengerek száma csökkent, azért felkerült egy csiga is az új RX-re.
A Lexus RX 5. generációja megérkezett, de a bemutató alapján lesznek, akik szomorkodnak majd a jövőt illetően, hiszen a japán prémium is szakít a 6 hengeres motorokkal. Az RX szériát 1998-ban mutatták be, akkor még a kompakt méretű luxus SUV-k egyik kategóriateremtőjeként, azonban a második generáció tömegnöveléssel átesett a középméretbe.
A széria abszolút sikeresnek számít, több mint 3,5 millió eladott példánnyal 95 országban világszerte. Az új generáció kapcsán a gyártó az RX-ben vezetési élményére helyezte hangsúlyt, olyan embereket céloznak, akik a felsőkategória felszereltsége mellett élvezni is szeretik a közlekedést, már amennyire egy luxus hibrid SUV alkalmas erre.
Az ötödik széria bemutatóján látható 500h orsó formavilágon alapuló dizájnja abszolút beleillik a kor jóvágású divatterepjáróinak sorába. Bár a hűtőmaszk és a motorháztető a formaterv jegyében megnyúlt, az autó 4890 mm-es hossza mégsem változott, viszont jóformán minden más igen.
Az 5. generációs Lexus RX a GA-K platformra épül, ami az evolúciós lépcsőn megszokott előrelépéssel könnyebb és merevebb lett. Spóroltak 90 kg-ot és igyekeztek elérni a lehetőségekhez mérten optimális súlyelosztást és alacsony súlypontot, hogy az autó vezetési élménye és komfortja jobb legyen amellett, hogy a lehető legkevesebb zajterheléssel sújtsa az utazókat. A platform multilink hátsó futóműre lett tervezve, ami ebben a kategóriában alapvető szempont a biztonság és a menetteljesítmény szempontjából.
Az első lámpák szűkebbek lettek, új hűtőrács került az autóra. Az egy vonalban az autó hátulján végigfutó LED hátsó lámpával az oldalsó ablakokból tovább nyújtott ívek a típusra jellemző lankásan ívelő, „lebegő tetőt” kifejezetten kecsessé teszik. De nem csak a kiegészítők miatt tűnik fel a dinamikusabb megjelenés, az autón elöl 15 mm-rel, hátul 50 mm-rel növelték a nyomtávot és 60 mm-t nőtt a tengelytáv is, miközben 10 mm-t csökkent az autó magassága.
Az utastér helykínálata nagyobb, így több lábtér jut a hátsó ülésen utazóknak, de a csomagtartó is 50 mm-rel hosszabb rakterületet kínál. Lexusról lévén szó, a praktikum mellett az utazók elkápráztatása is fontos szempont, éppen ezért az NZ és RZ szériában bemutatott Tazuna műszerfal került az RX-be. A minimalista dizájnban megálmodott modern környezetet megújult első ülésekkel egészítették ki, a kárpitok pedig a fenntarthatóság jegyében környezettudatos anyagokból készülnek. Természetesen a hangulatvilágítás is 64 színben személyre szabható.
A motorválaszték teljes mértékben a Lexus által hirdetett elektromos jövőt képviseli, jóformán csak hibrid modelleket kapnak a vásárlók, de a motorizációk rendkívűl gyakorlatiasan lettek kategorizálva, mert a valós élethelyzetekhez igazított konfigurációkat kínálják.
Van egy tisztán benzines verzió egyes piacok számára, ami az új, 2,4 literes turbós motort használja 274 lóerővel és 430 Nm nyomatékkal. A 8 sebességes automatával szerelt változat 7,1 másodperces 0-100-as sprintet tud, de kifejezetten kelet-európai piacra szánják, ahol kevésbé hódítanak a hibridek, viszont a legtöbb helyen csak a akkupakkal kiegészített verziók lesznek.
Az elterjedtebb változatok belépője a 350h, a 2,5 literes négyhengeressel. Az öntöltő hibrid 241 lóerővel támogatja a gyorsulást, a hajtásláncot pedig hátul elektromotor egészíti ki. Ez a modell lehet az észszerű választás a legtöbbek számára, jónak ígérkező fogyasztásával és vélhetően a plug-in hibridnél kedvezőbb árával.
450h típus jelzéssel érkezik a tölthető hibrid, ami 301 lóerő feletti összteljesítménye képes és egy 18,1 kWh-s akkupakkot kapott. A negyedik generációs Toyota hibrid rendszert használó autónak a gyártó ígérete szerint akár 65 km-es hatótávot is biztosíthatnak a cellák és 135 km/óráig használható elektromos üzemmódban.
A csúcsot az 500h jelenti, bár a klasszikus értékeket kedvelők számára bizonyára csalódást keltő a csökkentett hengerszám. Az 500h a 2,4 literes, turbós motort kapta, amivel a rendszer teljesítménye meghaladja a 366 lóerőt. A hátsó tengelyen növeltek a teljesítményen és 80 kW-os elektromotort szereltek be, de az autó különlegessége nem is annyira a nyers erő, mert a hajtásláncban a DIRECT4 vezérlés dolgozik.
Ezt a vezérlést kifejezetten a Lexus elektrifikált rendszereinek kezeléséhez fejlesztették ki, ezzel optimalizálják az elektromosan meghajtott kerekeken a tapadást különféle körülmények között, illetve az elektromos hajtáslánc előnyeit kombinálják a belső égésűvel az ideális tejesítményleadás érdekében. Így a Lexus RX 500h 6 másodperc körüli 0-100 km/h-s gyorsulást tud állítólag.
Képek: Lexus