2020. március 04. | 09:59

A Lexus RX L ráncfelvarrott változata járt nálunk, hazánkban teljesen irrelevánsnak számító hat üléses kivitelben.

A Lexus RX ráncfelvarrás előtti változata és a kistesó, a Lexus NX is járt már szerkesztőségünkben. 2020-ban megérett arra a márka legnagyobb európai szabadidő-autója, hogy kisimítsák szarkalábait szemei alatt, így most a negyedik generáció frissített változatát üdvözölhettük nálunk a Toyota Supra után. A Lexus első, hétüléses modellje immáron a világújdonságnak számító 6 üléses kivitelben is megvásárolható, mely inkább az amerikai kontinensen lesz népszerű, hiszen így egy ülés híján nem jár hozzá támogatás hazánkban. Nézzük, miben újult meg japán luxust megtestesítő, családbarát tehén!

LExus RX450h L teszt alapjárat

Lexus RX 450h L – a fényszórók változtak, de azok nagyon

Miért is mondom, hogy tehén? Nem elég, hogy az alap változat 4890 mm hosszú, a „lánge” változat kereken öt méteres hosszt mutat, tehát ugyanúgy 11 centivel nyúlánkabb, mint eddig. Szakavatott szemeknek azért feltűnhet, hogy aránytalanul tolódik hátra a far rész, mely a C-oszlopba integrált, elvékonyodó üvegfelülettel furcsa kutyafarokba megy át. Nekem sehogy sem esztétikus, akárhogy nézem.

LExus RX450h L teszt alapjárat

Különösebben a forma nem változott, a lökhárítókat átszabták, lejjebb került az első ködfényszóró, megmaradt az orsó alakú hűtőmaszk, melynek hálómintázatát módosítottak, megmaradt a jól megkülönböztethető, szanaszét kaszabolt, éles vonalakkal operáló kasztni, mely számomra üdítően hat a német prémium áradatban. A hátsó lámpák helyzetjelzőjét és tolatólámpáját megcserélték és az irányjelző is L- alakot formázva villog, az igazi nagy újdonság viszont az első fényszórókban keresendő.

LExus RX450h L teszt alapjárat

A márka olyan komolyan vette a BladeScan nevezetű adaptív fényszóró fejlesztését, hogy mindezt a Koito Manufacturing céggel közösen okoskodták ki: a LED-es fényszóróban apró, pengeszerű tükrök pörögnek 6000 fordulat/perc tempóval, így a tükörből visszaverődő fény egy lencsére vetül, ezzel világatva meg az úttestet. Szabályozza a fényerőt, képes kitakarni a szembejövőket éjszaka, így tényleg semmi dolgunk nincs menet közben, mindent végez helyettünk már a fényszóró is, ami valóban parádésan üzemel sötétben. És még egy kis finomság: a fényszórónak köszönhetően az autó már 56 méterről képes felismerni a gyalogosokat, az eddigi 32 méter helyett. És ha eddig nem lett volna világos íme egy videó, hogy hogyan is működik az okosság:

Lexus RX 450h L – fejedelmi kényelem, de nem a harmadik sorban

Azért a Lexus is nagyon jól tudja, hogy mi kell népnek. Finom bőr borítású, fűthető, szellőztethető, puha bőrfotelek fogadnak fejedelmi helykínálattal elöl és a második sorban is. A harmadok ülésorhoz beszállni nem egyszerű, továbbra is csak gyerekeknek tudom elképzelni, bár immáron két pozícióban állítható ez a sor is, így a lábtér 95 mm-re nő vagy a csomagtartó mérete tud változni. A középső üléssor abszolút élhető és tágas, itt is sínen tologathatók az ülések, a korábbihoz képest 45 mm-rel, vagyis 165 mm-es úton állíthatók. Négy üléssel a csomagtér 474 litert kínál, ha viszont minden ülést kihasználunk, akkor 176 liter áll a rendelkezésünkre, de egészen 1656 literig ki lehet maxolni.

LExus RX450h L teszt alapjárat

A középkonzol gombainak elrendezésében logikát nem sikerült találnom, szerencsére eltűnt a lapos vezérlő joystick, helyébe a nem kevésbe pozitív fogadtatásban részesülő tapipad lépett, mellyel a 8 vagy a tesztautó esetében is látható 12,3 colos kijelzőn lehet a kurzort mozgatni. Egyébként ez a kijelző közelebb került az utasokhoz, hiszen immáron érintő funkcióval is bír, sőt hangvezérléssel is kezelhető és elérhető végre az Android Auto és Apple Carplay funkció is. Az infotainment gyors, a fa kormány szép, de csúszik, a Mark & Levinson hifi remekül szól a hatalmas térben.

Lexus RX 450h L – Európában marad a hibrid

A motorvariánsok terén nem történt változás, ráadásul Európának csak a hibrid hajtáslánc jut, Amerikában előszeretettel alkalmazzák a 2.0 literes turbós benzinessel, de meg inkább a normál 3,5 literes V6-ossal. A villannyal megtámogatott hajtáslánc tehát továbbra is a 3,5 literes V6-os szívó, Atkinson-ciklusú benzinmotort használja, mely egymagában 262 lóerőt és 335 Nm nyomatékot teljesít. Az első villanymotor 167 lóerőt és 335 Nm-t biztosít, míg a hátsó tengelyen található elektromos motor 68 lóerőt és 139 Nm-t produkál, így hozva létre összkerékhajtást – mechanikus kapcsolat nincs a két tengely között, így terepen ne nagyon számítsunk rá, bár a tulajok 90%-a úgy sem megy földútnál komolyabb helyekre, remélhetőleg.

LExus RX450h L teszt alapjárat

A 0-ról történő elinduláshoz és vitorlázáshoz használt elektromos energiát egy 2,4 kWh-s nikkel-metál-hibrid akkumulátor biztosítja, mely 4-5 kilométernyi energiát képes eltárolni. Egyébként jópofa dolog városban hangtalanul kúszni egy ekkora tehénnel, de azért bevallom kellemes érzés mikor megszólal elöl a V6. A fokozatmentes közlekedésről egy e-CVT váltó gondoskodik, padlógázra a fordulatszám felugrik, egyhelyben marad és egész tisztességesen meg tud lódulni az RX L, a 313 lóerős összteljesítménynek hála 8,0 másodperc alatt érhetjük el a 100 km/h-t, a végsebesség pedig 180 km/h-ban maximalizálva, tehát nem ezzel leszel a német autópályák királya. A 2,2 tonna, a nagy homlokfelület és a V6-os benzinmotor sem hazudik, így a fogyasztás városban 10-11 liter környékén áll meg, igaz a gyártó vegyesen 7-8 litert ad meg.

Lexus RX 450h L – ringatózó hajó

Alapvetően az ekkora autóktól mit vár az ember? Komfortos, kényelmes, úthibákon átlibbenő futást. Nos, az RX L abszolút jeleskedik ebben, hiszen lágy hajóként ringat minden egyes méteren. Persze Sport+ módban – amit teljesen feleslegesnek érzek egy hibrid óriásban – a legújabb adaptív lengéscsillapításnak köszönhetően némi megfeszülést érezni, de tényleg nem erre találták ki, lehet vele dinamikusan közlekedni, de nem fog különösebb mosolyt csalni az arcodra. Mint említettem, az erőforrás maradt a régi, azonban a karosszéria mellett a futóművet is áthangolták a ráncfelvarrás során. Erősebb kerékcsapágyakat, módosított lengéscsillapítókat és szilárdabb hátsó kanyarstabilizátorokat kapott, sőt a küszöbökön, hátsó kerékjáratokon és a padlólemezen még több hegesztés jelent meg, ezzel tovább növelve az autó szilárdságát.

LExus RX450h L teszt alapjárat

Lexus RX 450h L ár és összegezve

Tesztautónk a minden földi jóval felszerelt Luxury kivitel volt, ami 27 550 000 forinttól vásárolható meg, az Executive kivitel 24 000 000 forinttól indul. A hétüléses kivitelre természetesen kérhető a 2 500 000 forintos nagycsaládos állami támogatás, ezért sincs relevanciája a hatüléses kivitelnek itthon, meg azért sem, mert a 6 és 7 személyes RX L felára ugyanannyi a normál, ötüléses változathoz képest, mely Comfort felszereltséggel 21 milliótól indul. Az új Lexus RX L immáron infotainmentben is naprakész, Amerika örülhet a hat személyes változatnak, továbbra is hosszútávú megbízhatósággal, komforttal kecsegtet és legalább kilógunk kicsit a sorból azzal, hogy nem a jóval drágább német prémium SUV-ba öntjük a pénzt. Az viszont tény, hogy soha nem lesz olyan kényelmes 6 vagy 7 ember számára, mint egy egyterű, ami manapság sajnos nem elég szexi a tehetős anyukák, apukák számára.

Lexus RX 450h L AWD (2020)

  • Lökettérfogat: 3546 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/24
  • Max. teljesítmény: 262 LE / 6000 f/perc
  • Max. forgatónyomaték: 335 Nm / 4600 f/perc
  • Első villanymotor: 167 LE / 335 Nm
  • Hátsó villanymotor: 68 LE / 139 Nm
  • Összteljesítmény: 313 LE
  • Hossz./szél./mag.: 5000/2180/1700 mm
  • Tengelytáv: 2790 mm
  • Saját tömeg: 2275 kg
  • Vegyes fogyasztás: 7,9-8,2 l
  • Tesztfogyasztás: 11,1 l
  • CO2 kibocsátás: 178,6-185,5 g/km
  • Végsebesség: 180 km/h
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 8,0 s