2021. október 05. | 11:23

Több lábtérre lenne szükség a hosszú utak során? Itt lehet a megoldás.

Vajon a kormánykerék az autó egyik olyan része, amelyet itt lenne az ideje újragondolni? Végtére is, mióta a XIX. század végén megjelentek az első automobilok, a kormány dizájnja szinte alig valamicskét változott – leszámítva például a légzsákot, és néhány gombot az olyan funkciók vezérlésére, mint a tempomat vagy a hangrendszer.

Egyre több jel utal arra, hogy a gyártók jelentősen átalakítanák, idővel – az önvezető funkció fejlődésének köszönhetően – pedig teljesen elhagynák a kormányt az autókból. A Hyundai nemrég egy olyan kormányra nyújtott be szabadalmi kérvényt, melynek közepébe egy képernyőt integráltak. A Tesla már piacra dobta az elhíresült szarvkormányát a Model S-ben.

A legújabb autógyártó, amelyik valamilyen újítással állt elő, az a BMW. Egy friss szabadalmi kérvény tanúsága szerint a bajor cég egy olyan megoldáson dolgozik, amelynek köszönhetően a kormány alsó része hajtogathatóvá válik egy csuklós mechanizmus révén.

De mégis miért lenne szükség egy ilyen kormányra? A szabadalom leírásából kiderül, hogy a hajtogatható kormány több helyet biztosít a sofőr számára a lábtérben. A BMW itt minden bizonnyal a hosszabb, egyenes útszakaszokon, főként autópályán való haladásra gondol, amikor egyébként sem kell jelentős kormánymozdulatokat tenni. Állítólag a kisméretű, városi autók esetében is előnyös lehet, hiszen így a magasabb sofőrök is könnyebben elférnének a volán mögött.

A szabadalom említést tesz róla, hogy a kormánykerék egyik részét a vezető felé is lehetne hajtogatni, ezáltal egyfajta mini asztalt létrehozva. Ez a lehetőség azonban már jócskán a jövőbe tekint, hiszen a leírásból is kiderül, hogy a kormányt ilyen módon csak önvezető üzemmódban lehetne hajtogatni. Egyúttal azt is megtudhatjuk a dokumentumokból, hogy a BMW szerint a hajtogatással csökkenteni lehet a sofőr sérülésének kockázatát egy esetleges baleset során.

A kormány egyes részeinek folyamatos oda-vissza hajtogatása megnövekedett igénybevételt jelentenek, ezért a BMW különleges, nyújtható műbőrrel vonná be a strapabíróság érdekében. Hogy ez a kialakítás mikor jelenhet meg a 7-es szériában, vagy egy X7-esben, egyelőre nem tudni. Az azonban egyértelmű, hogy az autonóm vezetés terén tett előrelépésekkel párhuzamoson egyre nagyobb az igény arra, hogy az autók utastere minél inkább alakítható legyen az egyéni igényekhez.