hétfő - 2024. május 13.
20 °C
időjárástiszta égbolt
95 616 Ft
100 669 Ft
D 607 Ft

A magyar akkugyártás sötét oldaláról beszéltek szakértők

Egy közgazdász és egy vegyészprofesszor fejtette ki véleményét arról, hogy hazánk gyakorlatilag bármi áron akkugyártó nagyhatalommá kíván válni. Kinek és miért lehet jó vagy épp rossz a sok gyár megjelenése?

Az elektromobilitás térnyerésével nem kérdés, hogy szükség van az akkumulátorgyárakra, ami ráadásul hatalmas gazdasági lehetőség. A kérdés az, hogy milyen áron és milyen körülmények között, illetve mit áldozunk fel azért, hogy Magyarország a legnagyobbak közé kerüljön.

Nagy fejlődésen ment át az akkugyártás technológiája 10-15 év alatt, és valószínűleg még ekkora várhat rá a következő hasonló időszakban. A Qubit podcastjében Győrffy Dóra közgazdász, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára és Fábián István vegyészprofesszor, a Debreceni Egyetem korábbi rektora fejtették ki véleményüket a kormány agresszív akkupolitikájával kapcsolatban.

A professzor szerint az akkumulátoros autókat előbb-utóbb a hidrogénmeghajtásúak vissza fogják szorítani, akár teljesen is, mert ebben a technológiában talán még nagyobb a potenciál, miközben a lítiumhoz egyre nehezebb hozzáférni. Épp ezért nem is biztos, hogy hosszú távra terveznek a nálunk kopogtató gigaberuházások – már csak azért sem, mert ha az akkutechnológiában történne átütő felfedezés, például fémmentes előállítás, akkor ezek a gyárak nem tudnának csak úgy átállni.

Ő maga egyébként pártatlanul állt a kérdéshez az első időkben, aztán ahogy egyre mélyebbre ásott, úgy vált számára nyilvánvalóvá, hogy mennyire nem készült fel Magyarország egy ekkora volumenű témára. Persze a talajszennyezést illetően akadnak olyan területek, ahol a szocialista rendszer már tönkretette a környezetet – hisz régen még nem létezett a fenntartható jövő az emberek fejében –, így nem mindenhol jelentene további számottevő szennyezést egy új gyár építése és beüzemelése, ám a debreceni CATL például zöldmezős beruházásban, korábbi szántóföldekre kapott építési engedélyt.

A legnagyobb probléma a CATL gyárával kapcsolatban az, hogy hatalmas a vízigénye, ráadásul nem akármilyen, mert a hőcseréhez használt vízből ki kell vonni a sót, ami eleve környezetterhelő technológia, ráadásul nem lehet visszajuttatni csakúgy a körforgásba, mert a sótól „megtisztított” víz 85%-a elpárolog a felhasználás során. Az is aggodalomra ad okot számára, hogy nyáron igencsak az elérhető víz limitjét súrolná vagy akár meg is haladhatná a nagyváros és a gyárak igénye.

Persze dobálózhatunk azzal, hogy a honatyák az európainál szigorúbb feltételekkel engedik csak itthon letelepedni ezeket a cégeket – ennek tükrében mégis érdekes, hogy a Kúria érvénytelenítette a CATL katasztrófavédelmi engedélyét a napokban. Szóba jött a németországi CATL gyár összevetése is a magyarral, ám nehéz egy lapon említeni a kettőt, mert az ottani sokkal kisebb volumenű, illetve barnamezős beruházásként valósult meg (egy korábbi vegyipari gyár helyén).

Győrffy Dóra szorosan követi a hazai „akkumulátorgyártási láz” alakulását, és már több tanulmányt írt a nemzetközi és hazai akkugyártás közötti különbségekről. Most gazdasági oldalról is elemezte az ország helyzetét az ügyben. Akit jobban is érdekel a téma, annak a szakértőkkel felvett teljes podcast alább hallgatható meg.

Forrás:
Képek forrása:
Sturcz bertalan / Alapjárat