2023. június 14. | 13:38

Újabb helyen engedélyezték a Mercedes fejlett önvezető rendszerének, hogy felügyelet nélkül működjön bizonyos szakaszokon.

Sokan nem tudják, de a Mercedes már 2013 óta kísérletezik az önvezetéssel autóiban. Azóta nem csak a technológia, de az egész világ is hatalmasat fejlődött, így a technika egyre inkább asszisztál az ilyen rendszerekhez.

Úgy néz ki, hogy a Mercedes is együtt sodródott ezzel az árhullámmal, mert Drive Pilot nevezetű hármas szintű önvezető rendszerük nagyon jól halad. Olyannyira, hogy már akár Kalifornia államban is vezethet önállóan felügyelet nélkül.

A hármas szintű önvezetés egyébként annyit jelent, hogy a kettessel szemben nem kell rá figyelni folyamatosan, tehát képes önállóan mozgatni az autót millió szenzor, érzékelő és kamera segítségével. Viszont még mindig megkérhet minket helyenként, hogy vegyük át az irányítást.

Ennek oka, hogy egyrészt egyelőre csak az egyszerűbb forgalmi szituációk megoldását tudja stabilan kezelni. Talán többre is képes lenne, de akkor már olyan mértékben emelkedik a biztonsági kockázat, amit nem vállalnak a hatóságok.

A rendszer folyamatosan fejlődik és ahol lehet a Mercedes alkalmazza is. Viszont a legtöbb ország, az USA esetében pedig állam szereti maga is vizsgálni a rendszer működését és közúti biztonsági kockázatait.

Ennek fényében ahhoz, hogy egy fejlettebb Mercedes használhassa közúton ezt a rendszerét, ahhoz a helyi közlekedési hatóságok engedélyei is kellenek. Németország egyébként ezt egészen hamar, még 2017-ben megadta a Mercedes Drive Pilot rendszerének.

Ahogy említettem, ezek a rendszerek sem mehetnek akárhol, csak szabott helyeken működnek. Ilyen például Németország nagyjából 13 191 kilométernyi autópályája, ahol a Drive Pilot már stabilan működik.

Kaliforniában annyi különbséggel kapott engedélyt a rendszer, hogy mindössze 64 km/óráig alkalmazható az erre alkalmas szakaszokon, gondolnak itt olyan utakra, amiken a szembeforgalomtól a sávokat fizikailag is elválasztották.

A Drive Pilot rendszert ugyanis kifejezetten a lassabb városi közlekedésre fejlesztették és amíg aktív, semmilyen felügyeletet nem követel meg. Nyugodtan olvashatunk vagy foglalkozhatunk mással, viszont az autó jó előre szól, ha egy ponton majd vissza kell vennünk az irányítást. Ha ezt többszöri jelzés ellenére nem tesszük meg, akkor az autó szabályosan félreáll és felkapcsolja a vészvillogót, majd kipattintja az ajtókat és hívja a mentőket.

A rendszer képes egyébként 130 km/óráig is működni, az engedélyeztetés ezen a fronton folyamatban is van. Viszont vannak nemzetközi feltételek is, melyeket figyelembe kell venni. Akkor teheti meg ezt a Mercedes, ha autójuk képes vészhelyzet esetén önálló sávváltásra.

A rendszer jelenleg az új S-osztályban és EQS-ben elérhető. A Mercedes viszont optimista a működés és a fejlesztés kapcsán is, így szeretnék, ha egyre több államban és országban működhetne a rendszerük extraként.

Mercedes