2021. február 19. | 11:25

Biztatóak az eddigi eredmények, úgyhogy tovább folytatódik a közlekedésbiztonság javítását célzó projekt.

Új oldaláról mutatkozott be az Italdesign nevű cég, a vállalat legújabb erőfeszítései a közlekedésbiztonság javítására törekednek. Egészen pontosan egy olyan innovatív rendszer kidolgozás van terítéken, ami kiküszöbölheti, megakadályozhatja az aquaplaning nevű jelenség kialakulását, bekövetkezését.

Az aquaplaning, magyarosabb nevén „vízen futás" vagy „felúszás” több tízezer balesetet okoz évente a világon. Mikor várható a bekövetkezése? Amikor nagy esőzések után vastag vízréteg képződik az úton, ami miatt az abroncsok elvesztik érintkezésüket a talajjal, magyarul megszűnik a tapadásuk. Ilyen helyzetben az autó irányíthatatlanná válik, a vízen felúszott autó utasai tehetetlen szemlélői lesznek az eseményeknek, ha szerencséjük van, akkor sérülések nélkül megússzák a sodródást és becsapódást.

Az Italdesign azon dolgozik, hogy a jövőben gyártott új autók olyan rendszerrel is fel legyenek szerelve, amely meg tudja akadályozni az aquaplaning bekövetkezését. Az olaszok összefogtak két másik céggel, hogy kifejlesszék a technikát, ami már nevet is kapott: az Aquaplaning Intelligent System (AIS) nagy segítségére lehet az autósoknak, már amennyiben nem bizonyul zsákutcának a tesztek végén. A Bosch és az Easyrain agy lelkesedéssel vetette bele magát a projektbe.

Az AIS érzékeli, ha az autó belehajt egy nagy pocsolyába, és rögtön reagál is: vízsugarat spriccel az első kerekek elé. A vízsugár hullámokat gerjeszt a vízfelületen, a nyomás széttolja a mélyebb réteget, így a gumik gyorsan tapadást találhatnak, kisebb az esélye annak, hogy a jármű azonnal felússzon.

Az Easyrain beszámolója szerint az AIS az egyenesben 35 százalékkal, a kanyarban pedig 30 százalékkal javítja a nedves időben közlekedő gépkocsi tapadását. Az eredmények tehát biztatóak, a projekt folytatódik. A számokból azért látszódik, hogy nem nyúlt teljes biztonságot a rendszer, szóval a jövőben sem érdemes nagy tempóval berepülni egy kanyarba, amikor minden csupa víz.

Arról nincs hír, hogy a technológia mikortól lesz elérhető a járművekben, az Easyrain viszont már jelezte, hogy a rendszert az elektromos hajtáslánccal, illetve az önvezető technológiával vértezett kocsik számára fejlesztik, tehát a jó öreg belső égésű motorral szerelt autók ebből a buliból is kimaradhatnak.