Mégis jó a négy évszakos gumi?

Szabó Balázs újságíró
Közzétéve:
2020-10-16, 15:03

Habár egy gumi viselkedése nagyban függ az autótól, annak gazdájától és attól, hogy milyen adottságokkal próbáljuk összepárosítani.

A négy évszakos gumik évről évre egyre jobb választásnak számítanak. Folyamatosan fejlődnek, amivel párhuzamosan a megítélésük is egyre jobb. Ugyanakkor nem mindegy, hogy milyen autóra kerülnek fel, ahogy az sem mindegy, melyik gyártótól választunk, milyen méretben, milyen minőségben. Autó tekintetben a kis- vagy maximum alsó-középkategóriájú autókhoz ajánlják, amiknek elsőkerék-meghajtása és jó súlyelosztása van.

Négy évszakos gumi egy autón, egy havas úton oldalról

A gumigyártók alapvetően háromféle megközelítésből készítenek négy évszakos gumiabroncsokat.

  • nyárálló téligumi – ami egy téli körülményekre optimalizált szett
  • télálló nyárigumi – ami pont fordítva lett alkotva
  • hibrid mintázatú – a felén télies, a másik felén pedig nyárias

A nagy gumitesztek (ADAC, Auto-, Motor und Sport, AutoBild) alapján a jobb márkák, jó minőségű négy évszakos gumiabroncsai néha már jobban teljesítenek, mint az évszakspecifikus abroncsok. Az előbbi felsorolt három féle szett közül is a legjobb a hibrid, de ha rossz gumit választunk, könnyen előfordulhat, hogy a négy évszakos nyáron elképesztően csikorog, fellágyul, a kanyarokban pedig kúszik az ívkülső irányba. A rossz négyévszakos téli körülmények között pedig egyszerűen sehogy se talál tapadást.

Négy évszakos gumiszett egymásnak döntve egy műhelyben

A jó négy évszakoshoz még hozzátartozik, hogy jó a vízkiszorítási képessége. Ezek az átmeneti időszakokban, például olyan időjárási körülmények között is, mint amiket ezen a héten élhettünk meg, kellőképpen jól viselkednek, igazi esőgumik.

A gumigyártók elmondják, hogy olyan autósok számára fejlesztik a négyévszakos gumiabroncsokat, akik az úgynevezett szürkeaszfaltos zónában használják autóikat, tehát téli körülmények között is tisztított, maximum enyhén síkos utakon vezetnek. Azok, akik pedig téli időszakban elutaznak, síelni, kikapcsolódni akár hegyvidékes helyekre, ahol havas utakkal találják szembe magukat, azt ajánlják, hogy továbbra is évszakspecifikus abroncsokat használjanak. Az is fontos, hogy azoknak érheti meg ilyen gumit venni, akik kevesebbet közlekednek az autójukkal éves szinten.

Ha kíváncsi vagy, miért nem jó a nyári gumi télen, nézd meg az alábbi videót!

Kapcsolódó írások

VW e-up! törésteszten
2018. október 11.
A Volkswagen Crash Festen kiderült, hogy mit tud a törésteszteken a VW e-up! a belsőégésű motorral szerelt változatához képest. A Volkswagen Touaregről meg eddig is tudtuk, hogy szilárd egy autó, de az új még masszívabbra sikeredett.
Melyik téligumit válaszd 2017-ben?
2017. november 13.
A német autóklub, az ADAC 2017-ben is tesztelte a téligumikat. Az összehasonlításban születtek meglepő eredmények is. Bevezetésre kerül egy új jelölés, az „Alpine”.

További hírek