A Volvo Amazon nem éppen az a megszokott tuning alap, amire számít az ember, mégis épülnek olyan darabok, amik lerobbanthatják az álladat.
Társszerző: Bolgár Krisztián
Nem a görög mitológiából ismert harcos nőkre igyekeztem utalni, hanem a Volvo egykori műremekére, az Amazonra, vagy ahogy az amerikai piac ismeri, a 120-as szériára. Arra gondoltam, minél több klasszikus (és nem csak klasszikus) Volvót kéne bemutatnom, amelyek megérdemlik a reflektorfényt!
Ezek a gépkocsik is a klasszikus japán vasakhoz hasonlóan, irdatlan jól néznek ki extrém ültetéssel és felnigarnitúrával fűszerezve, így nem is csoda, hogy a skandináv tunereken kívül is egyre több európai és amerikai tuner próbál szerencsét valamilyen oldschool Volvóval. Kellő odafigyeléssel, stílusérzékkel és igényességgel nagyon szép vasakat lehet varázsolni ezekből az első ránézésre „unalmas” autókból.
Itt is van a hozott példám, Keith Ross esete, aki egy 1966-os Volvo 122S-t (Amazont) vett kezelésbe és vált a szakma egyik leghíresebb Volvójának tulajdonosává.
Kellő tuning ismeret és igényesség
Nem is kellett több Keith projektjének kivitelezéséhez, na jó, azért „némi” idő és pénz sem volt hátrány a jelenlegi állapot eléréshez. Az Amazon is tipikusan az a klasszikus, amely sokáig senkinek nem keltette fel a figyelmét a tuning szakmában, néhány skandináv fanatikuson kívül.
Teltek az évek és az Amazon utolsó évjárata is veterán korba lépett. Emlékszem, 2008 környékén volt egy „Amazon hullám”, ami egyes belga, német és osztrák tunerek „háza táján” söpört végig és építettek ízléses valamint gyors Amazonokat. Majd jött a csend és sehol egy friss, újabb projekt. Pedig 2008 után indult be igazán az internetes tuningfanatizmus korszaka igazán, így ha pár évet vártak volna az autóépítők, akkor már a világhírnév sem lett volna kizárt.
Keith viszont „jókor épített jó helyen”. Persze ehhez az is hozzájárult, hogy a tuner nagyon is képben van az aktuális témákkal, trendekkel és építőkkel. Már kiskora óta az autók bűvöletében él, „genetikai defektjének” köszönhetően pedig a tuning iránt is vonzódik. Ez hamar meglátszódott érdeklődési körében, később pedig munkájában is.
Autókat épít, majd fotózza őket. Találkozókra jár, szintén fotóz, ihletet gyűjt, majd összerakja az aktuális irányzatoknak köszönhetően a „tökéletes” projektautót. Persze a tuner hű maradt gyökereihez, mivel az arizonai tuningkultúra a mai napig a mini-truckok, pickupok és lowriderek világában „ragadt”, némi átalakulással ugyan, de mit sem veszítve a patinás atmoszférájából.
Egy 52 éves Amazon, ponton formával és Work felnikkel
Keith éppen azért imádja annyira az Amazonját, mivel ezzel az autóval elérte azt, hogy egyszerre kövesse a most uralkodó trendeket, egyben tisztelegjen arizonai múltja mellett és még egy teljesen egyedi klasszikust is vezethessen. Az 1956-1970-ig gyártott Amazonok számos kivitelben készültek, úgy mint kombi, szedán és kupé.
A Volvo Amazon volt az utolsók közül az egyik, amely még az 50-es évek meghatározó lekerekített ponton formavilágát képviselte. A nemzetközi sikereket pedig jól tükrözte, hogy az amerikai piacra az Amazonok közel 20%-át exportálták, míg az összesített export százalék 60% körüli értékre rúg, a teljes 667 ezer legyártott Amazonból. Ebből adódik, hogy az amerikai Amazon fanatizmus is egy masszív része az ott uralkodó tuning társadalomnak. Azonban Keith előtt még nem sok tunernek jutott eszébe ilyen formába hozni egy kupé Amazont.
A teljesen rendbe szedett és restaurált 122S 1,8 literes sornégyessel dübörgött, amely a 122-es széria sportverziójának köszönhetően dupla-karburátoros tüzelőanyag-ellátást és ebből fakadóan 85 lóerőt biztosított a kétajtós kupé számára. A teljes felújítást követően Keith nem szerette volna megtörni az autó gyárias, nyugalmat sugárzó járását, így mindössze két darab SU karburátorral törte meg a gyári összképet a motortérben.
Egy kis japán tuning a mini-truck korszak után
Keith a már említett pickup téma előtt igyekezett tisztelegni azzal, hogy egy szett 17”-os Dodge Charger acélfelnit pakolt az Amazon alá. Idővel megérkezett az Accuair levegős rendszere és elkészültek hozzá az egyedi légrugók is, KYB gátlókkal, illetve egy ötgallonos légtartállyal. A műtét hosszas volt, hiszen nem sok referenciát tudott felhasználni a tuner egy Amazon „belevegősítés” terén, de a Keith nem utasította el a kihívást. Elkészült a világ első levegős Amazonja. Később a Dodge acélfelnik lekerültek az autóról egy American Racing készlet érdekében, de az sem volt az igazi a tuner számára.
Szerette volna belevinni azt a menő shakotan-stílust, amiről mostanában mindenki beszél. Éppen ezért rendelt Keith egy Work Equip 05-ös készletet Japánból, majd a teljes felújítás után 16x8”-os méretben rakta össze őket, 195/45-ös Yokohama abroncsokkal.
Az új imidzset adó felnikhez teljesen felújított emblémák, lepucolt karosszéria és egy 360 mm-es Nardi kormány is dukált, amelyekkel beteljesítette Keith az autó végleges formáját. Ugyan a 2008-ban látott Amazonokhoz képest Keith autója elenyésző módosításokat tartalmaz, mégis azt kell hogy mondjam, ennél szebb Amazont még nem látott a világ.
Szerinted is nehéz lenne felülmúlni Keith Volvóját?
Forrás: