2023. április 08. | 16:05

Szinte mindenkinek az életében vannak olyan napok, amikor lecsúszik legalább egy ital. Hazaindulásnál viszont jobb, ha a mi szondánk határozza meg, hogy ki vezet és ki nem, mintha a rendőré. De milyen eszközt érdemes venni ilyen célokra és mennyi pénzért?

Azt hiszem, talán mindannyian ismerjük az alkohol élettani hatásait. Ezért azt is pontosan tudjuk, hogy miért nem összeegyeztethető az autó vagy bármilyen másik jármű vezetésével. Legalábbis szeretném azt hinni, hogy tudjuk, mert úgy néz ki, sokan ezzel nincsenek tisztában.

Hiszen a hatóságok elég gyakran fognak ittas sofőröket akár razzia, akár csak egy-egy baleset során. Sokszor kiderül, hogy az illetőt korábban már eltiltották ittas vezetésért. Megértem, ha az átlag normális ember nem szeretne ilyen helyzetekbe kerülni, de közben az alkoholos italok adta élvezetekkel is élne. Ez egy elég faramuci helyzet, főleg az olyan ünnepek alatt, mint a húsvét vagy a karácsony.

Nyárbúcsúztató, vendégség és egy kis bográcsozás. Csak elfér előtte vagy utána egy pálinka, esetleg egy doboz sör, de autóval jöttünk a rokonokhoz, ismerősökhöz, barátokhoz, tehát valaki vagy kimarad az ivásból, vagy a vak szerencsére bízza a dolgot. Vagy ott a harmadik út, hogy önellenőrzés gyanánt vesz egy alkoholszondát és biztosra megy, hogy nála marad a jogosítványa egy ilyen esemény után is.

Mit művel velünk az alkohol?

A megivott alkohol már a gyomorban elkezd felszívódni, később viszont a vékonybelekben fejti ki legintenzívebben hatását. Ez bekerül a véráramba, majd azon keresztül a májba, ami elkezdi lebontani, itt már megvan a bódult állapot - persze mennyiségtől függően. Azt fontos megkülönböztetni, hogy milyen kategóriái vannak az ittasságnak, ezek a véralkoholszint mértékétől függenek. 

A legalsó lépcsőfok az izgalmi fázis (0,2-1,5 ezrelék), itt szokták mondani az emberek, hogy becsiccsentettem vagy már jól érzem magamat. Ilyenkor fokozódik a vérátáramlás és elkezdünk felszabadulni gátlásaink alól, megnő az önbizalom. Itt főleg a saját magunk túlértékelése és az enyhe bódultság okozhat gondot a vezetésben, illetve a reakcióidőnk sem lesz ugyanolyan, mint ivás előtt.

Ennél eggyel meredekebb szakasz az aluszékonysági fázis (1,5-2,0 ezrelék) aminek mellékhatásait remekül takarja a neve. Nem csak végtagjaink mozognak nehezebben, de az agyunk is csökkentett módba kapcsol, tehát a reakcióidő jelentősen lecsökken. Ezek a tünetek már végképp kizárják a vezetés lehetőségét, persze a hamis önbizalom megmarad, ha nincs, aki lebeszéljen minket, akkor abból nagy baj lehet.

A kábulási fázist (2,5-3,5 ezrelék) sem kell a neve után túlmagyaráznom, hiszen itt már hajlamosak vagyunk spontán elaludni és onnan csak nehezen éledünk fel újra. A reflexeinknek már nagyjából annyi, hiszen itt már felléphet az eszméletlenség és a légzési zavarok, tehát itt már a lábunkon sem állunk. Innen már nem akarunk tovább menni, pedig még ott van a fulladási fázis (3,5-4 ezrelék). Ezen az ittassági fokon már nem az autóvezetés lesz a legnagyobb ellenségünk, hanem az életben maradás. Olyan légzési, hőszabályozási és vérnyomásbeli zavarok jöhetnek létre a szervezetben, hogy fennál a halál esélye is.

Milyen következményei lehetnek az ittas vezetésnek?

Mármint ha azon felül kérdezed, hogy mennyire veszélyes. Mert azt nem szabad elfelejteni, hogy az emberi test, szervezet nem autóvezetésre van kitalálva. Az a sebesség, amivel közlekedünk jellemzően túlmutat mindannyiunk reflexein és reakcióképességén, milyen szerencse, hogy ilyen tanulékonyak vagyunk és csökkenthetjük a reakcióidőt. Milyen szerencsétlenség, hogy néhányan ilyen felelőtlenek vagyunk és az alkohollal növeljük a reakcióidőt.

Ez természetesen a jogszabályok sem engedhetik meg és egészen komoly büntetési tételek járhatnak ittas vezetésért. Ráadásul mivel nálunk sok az olyan ember, aki alkoholfogyasztás után beül a volán mögé, ezért a hatóságok kiemelt figyelmet fordítanak erre az utakon. Van, hogy egy adott szakaszon az összes autóst megállítják, papírokat sem kérnek, csak fújjanak bele a szondába. Ezt hívják Finn módszernek.

Ha a szonda már csak 0,01 ezrelék véralkoholszintet mutat - amit légalkoholból számol ki - akkor visznek minket a komolyabb, hitelesített szondához. Ezt a hatóságok akár magukkal is vihetik, de sok esetben a kapitányságokon tartják és ha a helyszíni gép jelez, akkor az illetőt beviszik és a hiteles gépnél pontosan megmérik, mennyire ittas. Ez sokszor a vérvételt is kiváltja, ha azonban a kliens tiltakozik a gép ellen vagy megpróbál csalni, akkor nem ússza meg a vérvételt.

Ittas vezetésnél ha elkapnak, akkor érdemes megkülönböztetni a közigazgatási és bűncselekményi szinteket. 0,25 ezrelék véralkohol szint alatt közigazgatási bírságról beszélünk, míg 0,26-tól már bűncselekménynek minősül. Ezzel párhuzamosan 0,15 ezrelék alatt 30 ezer forint, míg felette - egészen 0,26 ezrelékig - már 100 ezer forintos pénzbírságra is számítani kell. Érdemes egyébként elővenni a Büntető Törvénykönyvet (Btk.) ilyen helyzetekben.

Btk. 236. § (1) Aki ittas állapotban vasúti vagy légi járművet, gépi meghajtású úszólétesítményt vagy közúton, illetve közforgalom elől el nem zárt magánúton gépi meghajtású járművet vezet, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Illetve azt se felejtsük el, hogy ha ittasan ülünk autóba, azért nem kizárólag mi vagyunk felelősek, ha nem egyedül utazunk. Az utasoknak ugyanúgy tudniuk kell ebben az esetben és nem engedhetnek minket a volán mögé. Erről is egyértelműen rendelkezik a Btk.

238. § (1) Aki vasúti vagy légi jármű, gépi meghajtású úszólétesítmény vagy közúton, illetve közforgalom elől el nem zárt magánúton gépi meghajtású jármű vezetését ittas vagy bódult állapotban lévő személynek, illetve a vezetésre egyéb okból alkalmatlan személynek átengedi, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Egyszerű eszközök, amikkel elkerülhetjük a kellemetlen helyzeteket

Azt fontos tudni, hogy az alkoholt nagyjából minden ember szervezete máshogy dolgozza fel. A felszívódás sebességét befolyásolják alkoholfogyasztási szokások, életmód, testalkat, egészségügyi állapot, étkezési szokások és még rengeteg apró tétel. Tehát amikor azt mondják, hogy egy doboz 5 százalékos sör 3 óra alatt szívódik fel, az egy nagyon erős átlag, amitől valamilyen irányba szinte mindenki eltér.

Tehát fél liter sör után nem tudhatjuk pontosan, mikor ülhetünk legközelebb legálisan a volán mögé. Ilyen helyzetben tesznek jó szolgálatot a boltokban megvehető kézi alkoholszondák, amik bár nem biztos, hogy a tűpontos értéket mutatják, önellenőrzésre tökéletesek. Illetve azt se felejtsük el, hogy másnaposan az alkohol még nem ürült ki szervezetünkből, ilyenkor is érdemes ellenőrizni még egyszer elindulás előtt a számokat, nehogy amiatt kerüljünk bajba.

Ezek jelentik a belépőszintet a komolyabb szondák között, viszont önellenőrzésre jók lehetnek

Mi most az Alkopro webáruháztól kaptunk két igen népszerű terméknek mondható alkoholszondát és magamat kísérleti nyúlként beáldozva kiderítettem élesben, hogy mit is tudnak. Valamivel népszerűbb az ALX-5000 elnevezésű termék, amely most akciósan 26 900 forint, ebbe csak 3 db elemet kell szereznünk, és működik.

Vásárold meg most az ALX-500 felsőkategóriás digitális alkoholszondát kedvezményes áron ide kattintva!

Rövid gombnyomás után fülszaggató sípolással bekapcsol, majd kér 15 másodpercet, amíg felhevíti a félvezető-érzékelőjét. Ezután kapunk 10 másodpercet, hogy a hátsó kis tárolóból elővett műanyag fúvókán keresztül határozottan fújjunk bele legalább 10-20 perccel az alkohol elfogyasztása után.

Ha ez megvan, akkor megadja a légalkoholszintet mg/literben, és ebből véralkoholszintet számol, amit pedig ezrelékben ad meg. A feltüntetett mértékegység ilyenkor a %₀BAC, a mozaikszó jelentése a Blood Alcohol Content, tehát a véralkohol tartalom. Azt talán mondanom sem kell, hogy ez a szám akkor jó, ha 1-2 ismételt fújás után is 0 marad, hiszen Magyarországon 2008 óta zéró tolerancia van az ittas vezetőkkel szemben, tehát minimális alkoholszintért is büntetnek.

Mind a két műszer kompakt, kisebbek egy mai átlagos telefonnál

A másik gép az ALKOMAX egy valamivel egyszerűbb szerkezetnek tűnik, valójában egy drágább és valamivel higiénikusabb eszköz. Itt a kijelző felett lévő kis lyukba kell belefújnunk határozottan, miután megvártuk a 10 másodperces hevítést. Ezzel egy kicsit nehezebb bánni, hiszen a lyuk apró, bele kell találni fújáskor egészen, hogy a műszer pontos értéket mutasson. Ha ez megvolt, akkor ez is megmutatja nekünk az értékeket g/literben és %BAC-ban.

Megkerestük egyébként a BRFK-t is, hogy a közlekedésbiztonság javításának érdekében használhatjuk-e a teszthez egy hitelesített szondájukat, hogy legyen összehasonlítási alapunk. Nemleges választ kaptunk, így ezek szerint mégsem olyan fontos számukra ez az ügy, mint ahogy a kampányaikban olvasható.

Kipróbáltam mind a kettőt

Három különböző itallal is kipróbáltam a műszereket. Mind a három esetben azonos körülményeket próbáltam teremteni, tehát az ivás előtt ugyanolyan mennyiségeket ettem, ugyanúgy nem csináltam semmilyen fizikailag megterhelőt és amíg ki nem ment a hatásuk, nem ittam semmit. Az eredményeket táblázatban vezettem végig mind a két műszer esetében és az jött ki, hogy az olcsóbb valahogy precízebb.

A teszthez három klasszikus italt próbáltam ki, amiknek a fogyasztása nem csak az ünnepek alatt gyakori. Első körben fél liter 5 százalékos sört teszteltem. A második tesztnél a pálinka lett volna a cél, de nem vagyok híve a fokversenyes bohóckodásnak, így 4 cl 40 százalékos alkoholtartalmú német cseresznye-snapsszal helyettesítettem, míg a harmadik esetben a nagyfröccshöz 2 dl olasz rizlinget és 1 dl szódát vettem elő.

A felső műszernél nem igazán lehet csalni, hiszen ott egy fúvókán keresztül közvetlenül jut a szenzorhoz az levegő a szánkból, míg az alsónál nem mindegy, hogy milyen távolságról fújunk bele

Ha csak a nyers tapasztalatokat nézem, akkor azt kell mondjam, hogy a sör ütött meg a legjobban, főleg, hogy nagyjából 5-10 perc alatt megittam. A helyzet különösen furcsa volt, hiszen nem szokásom reggel 7-8 körül sörözni a munkában, de a tesztért bármit. A második legkeményebb ital a szintén hirtelen húzott nagyfröccs volt, míg a snapsz éppen csak átfutott a fejemen, érzésre hamar elszállt.

És a táblázatok alapján is az adta meg magát a leghamarabb. Az ALK-5000 precízebben mérte ezeket a számokat - ami logikus, hisz ott a fúvóka miatt kisebb eséllyel hibázunk -, így ott látni, hogy bár hamar feltolta a véralkohol szintemet, az hamar lecsillapodott és a második órára több tesztelés után is nullát mutatott.

Hasonlóan viselkedett az ALKOMAX, bár már az elején finomabb mértéket mutatott és ő már az első órában tisztának gondolt. Ilyen helyzetekben egyébként érdemes pesszimistán vizsgálni a számokat és az ALX-5000-nek hinni, hiszen a rendőrök műszere még ezeknél is pontosabb, hitelesített eszköz, az nem fog nullát mutatni, ha csak egy kicsit is érez bennünk.

A feles lehúzása után vártam 10-15 percet a tesztig, utána mutatta ezeket az értékeket

Mind a két műszer mérései alapján elmondható, hogy a sör hagyta el leglassabban a szervezetemet. Nagyjából úgy telt neki ez 3 órába, hogy 177 centi magas vagyok, testsúlyom 82 kg, enyhe diétát és mozgásszegény életmódot folytatok jelenleg, miközben alkoholt legfeljebb heti 1-2 alkalommal fogyasztok. Tehát mondhatjuk az esetemet közepesnek, így az átlagos 3 órát hoztam is a sör esetében.

A rövid ital és a nagyfröccs ennél még kevesebb időt vett igénybe, 2 óra után már nem mutatott ezekre értéket a műszer. Azt viszont fontos kiemelni, hogy az ivás utáni fél óra-órában éreztem enyhe bódultságot, ami már pont elég indok arra, hogy ne üljek be a volán mögé.

Tarts magadnál ilyeneket, ha innál és vezetnél is!

Semmi gond nincs azzal, ha az ember egy pálinkával nyitja a vendégséget, vagy elfogad egy doboz sört. Azt viszont fontos tudni, hogy ezek elfogyasztása után mikor távozhatunk legközelebb autóval és erre a problémára remek megoldás ez a két műszer. Hiszen így nem csak nem fizetünk pénzbírságot, de nem veszik el jogosítványunkat sem.

Ezért cserébe egyik műszert sem mondanám drágának és kompakt méretük miatt simán elférnek egy táskában vagy kesztyűtartóban. Én lehet, hogy a kocsikulcs mellé tenném és ott tartanám. Hiszen indulás előtt a kulcsról gyorsan átnyúlok rá, fél perc alatt pedig megmondja, hogy ülhetek-e az autóba, vagy sipirc vissza még egy kicsit a kanapéra.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat