Mitől olyan jó a Nissan Skyline GT-R?

Közzétéve:
2017-08-10, 15:52

A Nissan GT-R nevet mindenki ismeri. A Suprához hasonlóan sokan imádják, viszont néhányan túlértékeltnek gondolják. Lássuk mi teszi a Skyline családot és a GT-R-t azzá ami.

A GT-R a Toyota Suprához hasonlóan a másik olyan autó ami szintén egy csapásra betört a populáris kultúrába. Számtalan játék és a Halálos Iramban filmek egyik visszatérő autójáról van szó, mi több, a Skyline GT-R a motorsportban is megleckéztette a világot.

A Nissan Skyline GT-R történelme

A Skyline története 1957-ben kezdődött, gyártását a Prince Motor Company kezdte, majd amikor 1966-ban egybeolvadt a Nissannal, a ma is futó japán márkanév alatt készült tovább. Az első terveket Shinichiro Sakurai készítette, majd a Skyline családért 2011-ig ő felelt, egészen halála napjáig. A Skyline GT-R neve a Gran Turismo Racer rövidítéséből származtatható, de eredetileg GT-B, vagyis Gran Turismo Berlinetta néven született meg a sport kiadás. A japánok igyekeztek nyugati elnevezéseket adni modelljeiknek a jobb eladási mutatók reményében. Az S54 Skyline GT-B viszont nem ért el akkora sikereket.

S54 skyline
Az S54 alapozta meg, ami GT-R néven ismeretes

Az első igazi sportmodell 1969-ben jelent meg, a GT-R embléma büszke viselőjeként, ez a PGC10 típusazonosítóval rendelkezett. Ekkoriban a kasztni szedán formát öltött, a kupé csak később lett elérhető. Az első másfél évben 33 győzelmet aratott, gyártási ciklusának végére pedig több száz futamgyőzelemről számolnak be források. Az autó motorja a kétliteres, soros hathengeres S20 volt. Hétezres fordulaton 160 lóerőt illetve 5600-as fordulaton 177 Nm nyomatékot adott le. A hátsó kerekekre manuális ötfokozatú váltón keresztül jutott az erő. Az első Skyline, Hakosuka becenéven híresült el Japánban, ami a "Doboz Skyline" jelentéssel bír. Gyártása 3 éven át zajlott, 1972-ig, és 1945 darab készült belőle.

Nissan skyline gt-r
A Hakosuka futóműve és motorja is igen előremutató volt

Az első GT-R sikerén felbuzdulva a Nissan hamar piacra dobta az utódot, a KPGC110-et. Ez már csak kétajtós kupé formában került gyártásba. A Hakosuka motorját örökölte, apró változtatásokkal. Az ötös váltó is maradt, viszont a fékek immáron elől hátul tárcsásak. A külső sem sokat változott, de az aerodinamika jelentősen fejlődött. A második GT-R-ből mindössze 197 darab készült az egy éves gyártás alatt. Az olajválság kellős közepén jelent meg, így egy benzinzabáló sportautónak nem sok létjogosultság jutott. Japánban Kenmeri néven híresült el, a Ken és Mary nevű pár után, akikkel az autót reklámozták. A gyűjtők számára igazi kincs.

Kenmeri skyline
Bizonyos értelemben a Kenmeri a gyűjtők Szent Grálja

Ezután 16 év csend következett. A Nissan ezalatt a Skyline GTS-R-t futtatta az A csoportos versenyekben. A kiöregedő versenygépet valami drasztikusabbra akarták cserélni. A kezdetleges tesztek során, egy 2500 köbcentis, turbós motorral és hátsókerék hajtással kísérleteztek. A szabályozások miatt végül úgy döntöttek, hogy a jobb tapadás érdekében az összkerékhajtás lesz a befutó.

A Nissan kifejlesztette az ATTESA ET-S hajtásrendszert. Az R32 sikereinek kulcsa nagyrészt ebben a rendkívül előremutató és kifinomult technológiában rejlik. A dolog lényege, hogy egészen a hátsó kerekek tapadásvesztéséig a rendszer úgy működik, mint egy hátsókerék hajtás, viszont szükség esetén az első kerekekre is juttat akár 50% vonóerőt. Egy 16 bites számítógép másodpercenként tízszer vizsgálja a kerekek sebességét az ABS jeladók segítségével, szükség esetén pedig kapcsolja az első hajtást. Az autó így 100 kilóval nehezebb lett, ennek következtében pedig a 4000 cc kategóriában hátrányban lett volna. Így inkább a 4500 cc kategória passzolt, aminek megfelelően a motor lökettérfogatát 2600 köbcentire emelték, és két turbóval megtöltötték.

Megszületett az RB26DETT. Ezt tette teljessé a HICAS négykerék kormányzás, ami 80 km/h felett kapcsolt be. A tapasztalatlan sofőröknek ez inkább nehézséget okozhat vezetés közben, de egy jó pilóta kezében remek funkció. A végeredmény egy 600 lóerős világverő versenyautó lett, ami a Godzilla becenevet kapta. Hosszasan lehet taglalni sikereit, de olyan szinten dominálta a JTCC, az A és N csoportot, hogy a versenyek unalmassá váltak. Nem utolsó sorban az Ausztrál Túrautó Bajnokságban az R32 miatt betiltották a turbós, összkerékhajtású autókat.

a csoport versenyautó
A GT-R ellehetlenítése helyett, olyan autót kellett volna fejleszteni ami meg tudja verni

Utcára persze egy "butított" változat került, már csak a "Gentleman's Agreement" miatt is. A gyártás 1989-ben kezdődött meg, 276 lóerővel és 1430 kilogrammos tömeggel. Felárért kapható volt a Nismo csomagos változat is, apró, de hatékony módosításokkal az autón. Emellett a könnyített N1 volt még rendelhető. 30 kilót lecsíptek a kocsi tömegéből, e mellé pedig a leszorító erőt növelték. Ahogy az R32 halmozta a győzelmeket, megszületett a  V·Spec (Victory Specification) kiadás is. Ez BBS felniket, Brembo fékeket és továbbfejlesztett hajtást is magában foglalt. 1994-ig összesen 43 937 darab készült a BNR32 GT-R Skylineból.

R32 Skyline GT-R
Az R32 a mai napig megállja a helyét, 28 évvel ezelőtt felfoghatatlan lehetett

A negyedik generáció egy évvel később érkezett, R33 néven. A motor szinte semmit nem változott, apróbb hibákat javítottak csak. A váltót megerősítették, de az is változatlanul került az elődből ide. Megjelenésekor a normál és a V·Spec kiadás egyszerre került ki a gyárból. Sokat fejlődött a hajtás, ami már másodpercenként százszor vizsgálta a kerekeket. Az alap modell 1540 kilós tömegét az N1 verseny változat a klíma és a felesleges komfort kiegészítők eltávolításával faragta lejjebb. A gyártás 1995-től 1998-ig zajlott 16 674 példány erejéig.

R33 Skyline GT-R
Az R33 a Skylineok mostoha gyermeke, valamiért őt szidalmazzák a legtöbbet

Az ötödik generáció hozta el az átlagember számára is az igazi ismertséget. Az R34 '99-ben jelent meg. A jól bevált RB26 került ismét a motortérbe. Ahogy az összes eddigi változat, az utolsó Skyline GT-R is jócskán megelőzte a korát. A beltér közepén helyet kapott egy multifunkciós 5.8"-os LCD kijelző, amin a motor és jármű részletes információi és adatai találhatóak. A turbónyomás, olaj és vízhőfok, mellett a belépő és kilépő gáz hőmérsékletek is nyomon követhetőek. A külső is drasztikus változáson esett át. Kisebb és rövidebb lett a méretes R33-hoz képest, a forma pedig örökké megállja helyét. Az amúgy is páratlan hajtás még tovább fejlődött, másodpercenként már 1000 mérésre képes.

A Nissan megtartotta a jól megszokott felszereltségi csomagokat. 2000-ben a facelift mellett egy újabb, V·Spec II kiadás született, nagyobb fékekkel, merevebb kasztnival és feszesebb futóművel, szénszálas motorháztetővel. 2001-ben még egy M·Spec kiadás is elhagyta a gyárat, ahol a futómű még tovább finomodott. A bőr ülések és az ülésfűtés is itt jelent meg először. 2002-ben, a gyártás utolsó évében a végső modell érkezett, a Skyline GT-R V·Spec II Nür. A Nissan ezzel a Nordschleife előtt tisztelgett, ahol a Skylineokat fejlesztették. A turbók kerámialapátját acélra cserélték, és emeltek a töltőnyomáson is. Az autót továbbra is 276 lóerővel hirdették, de 330 lóval hagyta el a gyárat. Összesen 11577 darab készült. A gyártás leállítása után a Nissan továbbra is foglalkozott gyermekével, a Nismo Z-tune programja használt GT-R modelleket húzott fel. A motor lökettérfogatát 2,8 literre növelték, a teljesítményt pedig 500 lóerő fölé pumpálták. A kasztnit is a nulláról húzták fel, utólagos könnyítésekkel és merevítésekkel.

Nissan skyline r34
A japán autógyártás fénykorának beérett gyümölcse az R34 Skyline GT-R

Az R34 - RB26DETT kultusz

Az RB26 elsőre hatalmas áttörésnek számított, születése nagyban hozzájárult a japán autógyártás robbanásszerű felemelkedéséhez. A konkurenciát országon belül és világszerte fejlődésre ösztökélte. A Toyota 2JZ motorja is az RB sikerei miatt készült el. Természetesen ehhez kellett egy jó hajtás is, amit a Nissan 89-ben úgy hozott össze, hogy manapság is megállja a helyét, csak a legfejlettebb összkerék rendszerek működnek így. Az RB26 érdemei közé tartozik még a megbízhatóság, a gyönyörű hang és a finom járáskultúra is. De mi kell még egy motornak, hogy 30 év múlva is a fanatikusok kedvence legyen? Az RB remekül húzható. Építése bonyolultabb, és költségesebb a 2JZ-nél, de nem elérhetetlen az 1000 ló feletti álomhatár. A túlméretes motor akár 3000 köbcentiig növelhető. A vezérműtengely, olajpumpa és szeleprugók kicserélésével pedig bőven 9500-as fordulat fölé pörgethető a soros hathengeres. Persze vannak negatívumok, de gondos odafigyelés mellett az RB egy remekül megbízható, húzható szív.

RB30
Egy RB30 izzó leömlői

Az autósport rajongói az R34 ideje előtt is kellő tiszteletben tartották a Skyline családot, mégis az igazi elismerést az illegális versenyek populáris kultúrába való betörése hozta el. A Halálos Iramban filmek és a Need for Speed fiatalok ezreit ismertette meg az autózás szépségével. Annak ellenére, hogy európai piacot szinte sosem láttak ezek az autók, a szürkeimportok száma rohamosan nőtt.

R35 GT-R a jelen és jövő

Miután az R34 gyártása befejeződött, a Nissan bejelentette, hogy leválasztja a GT-R nevet a Skylineról. Majd pár év titokzatos fejlesztés után 2001-ben, a Tokiói Autószalonon lerántották a leplet az új nagy teljesítményű tanulmányautóról. 2005-ben már egy 80-90%-os verziót mutattak be. A gyártás 2007-ben indult be és tart azóta is.

Az új modell rengeteg változást hozott, a motor az új VR38, saját fejlesztésű V6-os duplaturbós erőforrás. Az összkerékhajtás maradt, viszont teljesen elektromos szabályzással működik, ezt egészíti ki a VDC a Nissan menetstabilizáló rendszere. Ez számos körülmény alapján számolja ki a legjobb beállításokat, az útviszonyokat is beleértve. Megjelenésekor a Nissan ismét meg tudta csinálni, amit előtte 20 évvel: magára haragította a világot. Futottak egy 7:29-es időt a Nürburgringen, ami akkoriban kirívó teljesítménynek számított. A Porsche vásárolt egy saját GT-R-t, ám a Nissan idejét nem tudták 25 másodpercen belül megközelíteni. A japánok válasza erre az volt, hogy szívesen befizetik a Porsche tesztpilótáit vezetéstechnikai tanfolyamra. 2015-ben a Nismo változat ezt még tovább fokozta, 7:09 alatt ért körbe a ringen.

Nissan GT-R
A Nismo R35 ideje sem maradt botránymentes

A GT-R 2017-ben a második ráncfelvarrását kapta. Technológia terén továbbra is az élen jár és megfizethető alternatívát nyújt a szuperautók ellen. Akárcsak elődei, remekül húzható, nyúzható viszont fenntartásához vastag pénztárca szükséges. Pár év még biztos van az R35-ben, de egyszer minden jó a végéhez ér. Remélhetőleg a GT-R embléma nem tűnik el hosszú évekre, ám ha mégis így alakulna, bízok benne, hogy a Nissan ismét egy világverő Godzillával tér majd vissza.

Kapcsolódó írások

Megjártuk a Budapesti Auto Show-t! - GALÉRIA
2017. október 27.
Az ötödik alkalommal megrendezett cégautó konferencia idén magával hozta többek között a Peugeot, BMW, Opel és a Nissan modelljeit is. De vajon mit tartogatott még a seregszemle?
ICE, HEV, PHEV és BEV
2018. június 05.
Nem, nem kapok éppen stroke-t viszont tudom, hogy sokan olvastok angol nyelvű cikkeket is, itt egy kis segítség, hogy mi mit jelent.
2019. március 05.
A 2019 Genfi Autószalonon ismét a japán gyártókat vettem górcső alá, azt kell mondjam a jövő tényleg a hibridben van
Képes beszámoló a Parkolóparádéról!
2017. szeptember 15.
Immáron 17. alkalommal rendezik meg a parkolóparádét a Hungexpón. Ahogy az lenni szokott, rengetegen jelentek meg. Kedvenc autóinkról láthatsz képes beszámolót!