Egészen különleges autós rekorddöntési verseny van kibontakozóban a világ legmagasabb hegycsúcsára, a Csomolungmára. De miért nem elég a világ legdurvább versenypályája, a Nordscleife az autók összemérésének? És mi érteme van négyezer méter fölé villanyautó-töltőt telepíteni? A hangsúly az oxigénen van.
Néhány évvel ezelőtt William Li, a kínai Nio villanyautó-gyártó alapítója és elnöke néhány évvel ezelőtt azt állította, hogy az ő villanyautóival minden oylan helyre el lehet jutni, ahová a belső égésű motorral hajtott típusokkal. Ezt 2018-ban egy Guiness Rekorddal próbálták alátámasztani, ugyanis 2018-ban egy Nio ES8-assal nemcsak eljutottak az Evereset 5200 méter fölötti alaptáboráig, de a Purog Kangri gleccseren egészen 5715 méterig jutottak az autóval.
Néhány hónap után azonban kiderült a nyilvánvaló, a rekorddöntéshez dízelgenerátorral kellett tölteni a villanyautókat, hiszen semmilyen kiépített infrastruktúra nem állt rendelkezésre az ilyesféle kalandokhoz. A Nio - a csorbát kiköszörülvén - 2020 decemberében 14 darab 22 kW-os elektromosautó-töltőállomást épített ki Csengtu és az everesti alaptábor között, így már bárki számára elérhetővé vált, hogy villanyautóval ötezer méteres magasságokba autózzon.
Az évek során egyre többen vállalkoztak a kalandokra. A Hyundai a Konával döntött rekordot (ebből a Discoveryre dokumentumfilm is készült), de mentek fel Volkswagen ID.6-tal, Teslákkal is, sőt, van aki a nászútját tervezte oda egy Nio villanyautóval.
Az elsőre értelmetlennek tűnő rekordhajhászás mögött nem csak marketingérdekek állnak, ugyanis ilyen magasságokba eddig csak speciálisan a célra felkészített autókkal lehetett feljutni. Nem is a hasmagasság a lényeg, hiszen az alaptáborig többnyire egészen használható utak vezetnek, hanem a ritka levegő, ami miatt például 4500 méteren egy tengerszinten 100 lóerőt tudó autó teljesítménye 55 lóerőre csökken. A villanyautókat nem izgatja a ritka levegő, azok 5000 méteren is ugyanazt a teljesítmény tudják, egyedül a hatótávra kell figyelni a hidegebb időjárás miatt.
Ha kíváncsi vagy a cikk eredeti, bővített változatára, olvasd el a Telexen!