2023. február 11. | 13:19

Magasabb a költsége, mint a normál acélé, ám ez csak az egyik probléma.

2019 novemberében került a Tesla Cybertruck hivatalos bemutatójára. A futurisztikus külsejű elektromos pickup iránt azonnal óriási kereslet mutatkozott, a gyártással kapcsolatban azonban szinte csak elkeserítő hírek érkeznek.

Elon Musk szerint egy-két Cybertruck legördülhet a sorról az év végéig, ám 2024-ig ne számítson senki a sorozatgyártás elindítására. A késlekedés egyik oka a rozsdamentes acél, amiből a Cybertruck készül.

A New York Times írása azt boncolgatja, miért nem ez a létező legjobb nyersanyag az autógyártásban. A rozsdamentes acél a normál változathoz képest jóval több pénzbe kerül, mivel krómot, nikkelt és molibdént tartalmaz, ezek iránt pedig rendszerint magas a kereslet.

A rozsdamentes acélnak továbbá van egy olyan tulajdonsága, hogy visszaugrik eredeti alakjába, ezért különös hegesztési technikákra van szükség, valamint az alkalmazási felületet is jobban meg kell válogatni.

Az autógyártók többsége által használt acél az ütközések során jobban gyűrődik, ezáltal elnyeli az energiát, így védi a jármű utasait. A rozsdamentes változatnál ez nem ilyen egyszerűen működik, egy autónál pedig ez lenne az egyik legfontosabb biztonsági tényező. Nem beszélve a sérülések javításáról, a rozsdamentes acélból készült alkatrészek több fejfájást okoznak a szerelőknek is.

Azok a rozsdamentes acélpanelek, melyekkel a Tesla dolgozik, az átlagosnál drágább fémekkel és alkotóelemekkel vannak feltöltve. A New York Times szerint ugyanazt az ötvözetet használják, mint a SpaceX űrrakétáihoz is.

A Tesla jelen helyzetben vesztésre áll az elektromos pickupok piacán, miközben a Ford és a GM veszélyezteti vezető pozíciójukat a villanyautók terén az Egyesült Államokban. Elon Musk vállalatának termékei szinte elavultnak minősíthetők, mivel a 2020-ban megjelent Tesla Model Y volt az utolsó bemutatott újdonság részükről.

Ezen felül az önvezető járművek versenyében is alulmaradhatnak, többek között a Mercedes-Benz is egy lépéssel előrébb jár a technológia tökéletesítésében. A Tesla részlegesen önvezető rendszere pedig sok furcsaságot produkál.

Azt sem szabad elfelejteni az önvezetés jelenlegi szakaszában, hogy egyik rendszer sem teljesen önvezető. Mindegyik emberi felügyeletet igényel, hiszen még csak a hármas szinten jár a technológia. Amikor a Level 4 lesz porondon, ott már elvileg nem lesz szükség a sofőr figyelmére.

Ennek azonban jogi hátteret is kell teremteni, hiszen sok kérdést felvet, hogy ha egy önvezető autó balesetet okoz, akkor kit kell felelősségre vonni. A gyártót? A tulajdonost?

A Tesla esetében egyébként nem a Cybertruck az egyetlen modell, ami késik a sorozatgyártással. Szintén régóta lóg a levegőben a Roadster, ami egy egészen durva menettulajdonságokkal rendelkező villanyos sportautó.

Az alapanyaghiány és az ellátási láncok problémái azonban minden gyártót érintenek, kit jobban, kit pedig kevésbé. Elon Musk ennek ellenére általában azt kommunikálja, hogy nálunk nem jelentkeznek ezek a gondok.

Depositphotos