Tatra T603 - A maratonok szörnyetege

Közzétéve:
2017-05-02, 14:58

A Tatra 603 robusztus autóként mutatkozott be 1956-ban - egy farmotoros cseh csoda, ami magabiztosan helyt állt a korabeli tartóssági versenyeken is

A keleti blokk országaiban az autóvásárló nem mindig azt kapta, amire számított. Ékes példa erre a jó öreg Lada és a Trabant 601, amiket a mai napig nagy kultusz övez, de nem nevezném őket az akkori idők csúcs autóinak. A Tatra egy Cseh luxus autó gyártóként már 1840-től gyártott személyautókat, egészen 1999-ig, napjainkban már csak teherautókat készítenek.

Tatra 1-603

Tatra 1-603

 

A 603 gyártását 1956-ban kezdték meg,1975-től pedig a 613-as lépett a helyébe. A 603-as farmotort, hátsókerék-hajtást kapott, ahogy a Tátrák nagy része. Az eredeti 1956-os modell, ismertebb nevén 1-603 le sem tagadhatta volna első generációs mivoltát. Elegáns de mégis ormótlan dizájn, nem egy megszokott kinézet, ami talán csak a cseheknek volt ínyére. Könnyen felismerhető volt a páratlan számú fényszóró csoportról.

A legősibb 603-as egy 2,5 literes, léghűtéses, V8-as blokkot rejtett a csomagtartójában, amit egy négysebességes manuális szinkronváltóval párosítottak. A 603F motor 99 lóerő leadására volt képes 152 Nm nyomaték mellett, ami azért abban az időben már elég izmosnak számított. Az autó egyik érdekessége az első üléssor volt, amit hátra lehetett dönteni teljesen, gigantikus ágyat varázsolva a kempingezés alvással töltött óráihoz.

Tatra 2-603

Tatra 2-603

 

Az első generációt 1962-ben váltották le. A 2-603 a már megszokott egyedi megjelenéssel de egy fényszóróval többel mutatkozott be. A 603F motort egy átdolgozott verzió váltotta fel, 603G névvel. A lóerők számát 104-re tornázták fel, a nyomaték 165-re emelkedett 152 Nm-ről, könnyebben mozgatva meg az 1400 kg-os hajótestet. Az második generáció gyártását 6 év után, 1968-ban fejezték be.

Tatra 2-603 II

Tatra 2-603 II

 

A 2-603 II szintén nem sokban változott meg elődjéhez képest, a hajtás és az összes fontos alkatrész megegyező volt, de a fényszórók közelebb kerültek az autó széleihez, előnyösebb külsőt biztosítva. A 603-as sorozatgyártása 1975-ben ért véget.

Tatra V8 hemi

Tatra V8 hemi

 

1967-ben a 603-as megjelent a versenypályákon. 1959-ben is bizonyított már, így ‘67-ben részt vett a Marathon de la Route tartóssági versenyen. Ez egy 3500km-es közúti rali verseny volt Európán át, később a Nürburgringre költözött. A teszt az embert és az autót is kellően megviselte, 84 órás könnyfakasztó verseny, non-stop üzemmódban.

Tatra T603 a Nürburgringen

Tatra T603 a Nürburgringen

 

A Tatra két versenyre felkészített változattal nevezett, a 603-asokat egy 2.5 literes, V8-as hemi motorral tették erősebbé és 170 lóerő leadására is képesek voltak. Későbbiekben a kipufogócsúcs növelésével 200 lovat is kihozhattak a versenyváltozatokból. Az autók bizonyították tartósságukat és a TOP 5-ben végeztek a három és fél napos versenyek alkalmával.

A videó az 5.perctől válik érdekessé a számunkra, mikor a motort beröffentik:

Itt van tehát egy kelet-európai luxusautó, ami az ötvenes évektől kápráztatta el a vásárlókat. Nem csak termetével és kinézetével hanem tartósságával is, első ránézésre nem gondoltam volna, hogy a versenypályákon és azokon kívül is egyaránt helyt állt a cseh szörnyeteg. 

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!

Forrás:

 

További autós hírek

Folytatja a rendőrség a civil autós akciót, amiről nemrég videó került fel a Netre és igencsak hatékonynak gondoljuk. Első akciójuk…

Döbbenet képsorokat kaptunk Viber Csoportunkba. Egy nő hatalmas sebességgel hajtott a forgalommal szemben az M2-es autóúton. A kamerás autót előző…

Döbbentes ez az eset is. A soroksári bevásárlóközpontnál teljes a káosz, mióta az IKEA megnyitotta áruházát. A mostani ünnepi bevásárlós…

Sajnos egy elnézett kihajtónál agyban semmiségnek tűnhet egy, a videón látható próba arra vonatkozóan, hogy szabálytalanul korrigálj, megúszva egy 2…

Valószínű nem számított rá ez az orosz autós, hogy nehezen fog indulni a reggele. Hazánkban sokan még arra sem képesek,…

Kapcsolódó írások

1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
2019. június 16.
Az 1960-as években a Mladá Boleslav-i autógyár hatalmas változásokon esett át. A gyár bővítése mellett 1964-ben „piacra dobta” a korszak KGST luxus-etalonját, az 1000 MB modellt
Ikarus 55, piros busz, pályaudvaron, megállóban, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 29.
Az Ikarus nem csak hazánkban, de a szocialista blokkon túl is egy legendás gyártó volt. A sikerhez vezető úton számtalan prototípus látott napvilágot, melyekből végül sajnos nem lett semmi. Ma közülük négyet meg is ismerhetsz!