A világ egyik legnépszerűbb autómárkája, nem mellesleg a hibrid hajtás atyja és mestere most azt reklámozza, hogy szükségünk van még a belső égésű motorokra, épp környezetünk védelmének érdekében.
Az egykoron elvetemült sportautóiról híres, F1-résztvevő, valamint Le Mansi 24 órás versenyeket is nyerő Toyota, mintha a 2010-es években inkább az unalmas, kispolgári utat választotta volna modellpalettáját illetően. Nem igazán rukkoltak elő élvezetes járgánnyal – leszámítva a Subaruval közösen fejlesztett, bár nem kifejezetten erős GT86-ot –, cserébe egy kicsit jobban odafigyeltek a kényelemre és luxusra a már világhírűvé vált megbízhatóság mellett.
Most azonban úgy tűnik, az autózás iránti szeretet visszatalált a japán gyártóhoz, és sorra jönnek ki az érdekesebbnél érdekesebb példányok – az újjáélesztett Supra vagy épp a most frissülő Yaris GR jó példa erre. Akio Toyoda, a vállalat ügyvezető igazgatója nemrég megerősítette, hogy ez még korántsem a vége a dolgoknak, ő ugyanis szeretne a végsőkig kitartani a benzines hajtás mellett.
Szerinte még nagyon sok potenciál van ebben a technológiában, és igenis fontos szerep juthatna neki a mérges gázok kibocsátásának csökkentésében, ha nem mondunk le róla idő előtt. A vezér a Tokiói Autószalonon beszélt az általa helyesnek vélt útról, amely nem kizárólag elektromos, és nem is csupán benzines, hanem a kettő keveréke.
Persze mi mást várhatnánk egy olyan gyártótól, amely már közel 30 éve – 1997-ben jött ki az első Prius – erősít ebben a témában folyamatosan? Ám Toyoda úr mondandójában több lehet holmi reklámfogásnál és a márka hibridjeinek népszerűsítésénél, a Toyota ugyanis folytatja belső égésű motorjai továbbfejlesztését, tökéletesítését, így bőven számíthatunk még benzinnel (is) hajtott modellekre a jövőben.
„A tisztán elektromos járművek korántsem jelentik az egyetlen utat a karbonsemlegesség elérésében” – mondta, majd hozzátette, „még mindig fontos szerepe van a belső égésű motoroknak ebben.” A rendezvényen egyébként a vezér tiszteletére bemutatták a frissített GR Yaris alapjain nyugvó prémium testvért, a 300 lóerős Lexus LBX RR Morizo Concept autót, amelyből a Morizo részlet Toyoda autóversenyző időszakában használt neve volt.
A márkánál ígéretet tettek arra, hogy még temérdek belső égésű Toyota fog érkezni az évek során, ami megdobogtatja majd az autózás szerelmeseinek szívét. Hogy ezek milyen modellek lehetnek, arról egyelőre nehéz találgatásokba bonyolódni.
Még a következő generációt képviselő új motortechnológiáról sem árultak el semmit a japánok. Mindenesetre kíváncsian várjuk, hogyan tudják majd megugrani az egyre szigorodó kibocsátási normákat, és mit kezdenek az Európába következő évtizedben tervezett teljes belső égésű motoros tiltással.