2024. február 05. | 13:49

Ahányan örültek neki, legalább annyian fejezték ki aggodalmukat a BYD Szegedre településével kapcsolatban, mert attól tartottak, hogy a kínai cég környezetszennyező gyártási maradékai végérvényesen nálunk maradnak majd. Most kiderült, hogy korántsem lesz ez így.

Nem sokkal karácsony előtt robbant a hír, hogy minket választott a világ egyik legnagyobb villanyautó-gyártója. A beruházás gazdasági löketet adhat Magyarországnak, azon belül a dél-alföldi régiónak.

Persze az éremnek két oldala van, és a környezetért aggódók rögtön a rosszabb felét látták meg ennek, miszerint a kínaiak gyártástechnológiája sokszor hagy kérdést maga után, illetve az akkugyártás egy igen sok energiát igénylő, erősen környezetszennyező végtermékeket előállító tevékenység. Erre az is rátett egy lapáttal, hogy a magyar kormány túl gyorsan és könnyen szerződött le az akkuipari cégekkel, ami kérdésessé tette a megfelelő óvintézkedések betartását.

Az érintettek azonban állandóan igyekeztek megnyugtatni mindenkit, hogy még az EU-tól elvártnál is szigorúbb szabályok szerint építik és működtetik majd ezek a cégek az üzemeket. A BYD is azt kommunikálja, hogy kitart a környezetvédelem mellett, hisz egyik víziója, hogy a közeljövőben csökkentse a Föld átlaghőmérsékletét egy Celsius fokkal, amihez nemcsak helyi emissziótól mentes járműveivel, hanem üzemei nagy részének megújuló energiával történő működtetésével is igyekszik hozzájárulni.

Emellett most kiderült, hogy a korábbiakkal ellentétben nem fognak vegyipari tevékenységet végezni Szegeden. A BYD ugyanis a részegységeket Kínából fogja szállítani, nálunk lényegében csak összeszerelési tevékenységek fognak zajlani.

Állítólag azért döntött így a vállalat, mert az akkugyártás egyik legfontosabb kellékét, a grafitot mindenképp szállítani kellene hozzánk, így lényegében nem spórolnának a logisztikai költségeken, viszont egy újabb üzem kellene, ahol ez a gyártási folyamat végbemegy. Tehát a készülő szegedi gyárban várhatóan csak összeszerelik és beillesztik a járművekbe az akkumulátorokat.

A BYD globális piaci szerepét jól mutatja, hogy világviszonylatban minden negyedik eladott elektromos autó tőlük származott. A cég jelenleg 630 ezer főnek ad munkát és tavaly szeptemberig több mint húszezer milliárd forintnyi bevételt ért el. Az európai törvényhozóknak nem tetszik a vállalat gyors terjeszkedése, így különböző módszerekkel igyekeznek lassítani rajta.

BYD