Zöld utat kapott az első próbálkozás az önvezető járművek robot üzemmódban történő megkülönböztetésére. A Mercedes lesz az első, aki élesben beveti.
Akár egy horrorfilm témájául is szolgálhat majd, ha sikerrel beválik a Mercedes robotmód jelzőlámpája. Az alapötlet annyi, hogy egy türkizkék fény jelzi, ha az autót nem ember vezeti – hanem saját magát.
Nem szeretnénk senkit riogatni és összeesküvés elméleteket sem gyártanánk, de egy sötét parkolóházban, ahol több tucat ilyen autó fog a jövőben állni, elég ijesztő látvány lenne, ha egyszerre gyulladna fel mindegyik türkiz lámpája. A lényeg persze, hogy a részlegesen önvezető autók már a jelenben is léteznek, és akad köztük, amely már most is önálló közlekedésre alkalmas, de a technológia még jár annyira gyerekcipőben, hogy évekbe teljen elterjedése, ráadásul a jogi szabályozás sem engedélyezi a legtöbb országban.
A Mercedes-Benz viszont gondol a holnapra is, épp ezért szeretné már most megkülönböztetni automatikusan haladó járműveit a többi közlekedőtől. Ennek érdekében türkiz színű fényt kibocsátó lámpákkal szereli fel az amerikai Kalifornia és Nevada államban EQS modelljeit, amelyhez megkapta a szükséges engedélyeket is.
A lámpák csak akkor és addig lépnek működésbe, míg az autó magát vezeti. Amint a sofőr visszaveszi az irányítást, kialszanak ezek a fények.
Azért erre a színre esett a választás, mert semmilyen területen nem használják a közlekedésben, így jól megkülönböztethető mindentől. A fényeket az első és hátsó lámpákba, valamint a tükörházakba integrálják.
Az EQS már 3-as szintű önvezetésre képes, ami lehetővé teszi, hogy a sofőr az utasokkal együtt nézzen filmeket vagy akár játsszon utazás közben – azonban továbbra is készen kell állnia egy esetleges beavatkozásra. Ha a kísérelt beválik, a jövőben más helyeken, valamint egyéb gyártók is alkalmazhatják a jelölést.
Ez azért is fontos, mert jelenleg az önvezető autóknál egy esetlegesen bekövetkező baleset során a felelősség kérdésköre nehezen tisztázható.