2020. február 14. | 12:15

Eddig nem engedélyezték, de végül zöld utat kapott a tükröket kamerákkal helyettesítő technológia.

Vannak olyan alkatrészek, amelyeket jobb nem piszkálni, jók úgy ahogy vannak, funkciójukat maximálisan betöltik. Első gondolatra a külső visszapillantó tükrök is ide tartoznak, egyszerűek, tökéletesen működnek, minek bolygatni őket, de ha jobban belegondol az ember, mégsem rossz ötlet kamerákkal helyettesíteni őket. Elmondom miért.

Egyrészt a hagyományos tükrök nagyok, a légellenállásukkal hozzáadnak valamennyit a fogyasztáshoz, másrészt jellemzően nagy holttérrel rendelkeznek, ami biztonsági kockázatot jelent. Ezekre a problémákra jelent megoldást, ha azokat kamerákkal helyettesítik. A felelős európai hatóság már rábólintott a dologra, így jöhetnek a hagyományos külső tükrök nélküli, kamerákkal felszerelt autók.

A japán gyártó jön is, a Lexus ES-hez - ha valaki a Takumi felszereltségi szinttel kéri - rendelhető a tükröket helyettesítő kamerarendszer. Ez a modellvariáns azonban Magyarországon nem kapható, a hazai felszereltségi szinteket végigkattintgatva egyelőre nem találni meg az új extrát, pedig legjobb tudomásom szerint már itthon is engedélyezve van a kamera a tükrök helyett.

Hogyan is működik a rendszer? Ugye a tükrök helyén egy aerodinamikailag sokkal célszerűbb alkatrész van, mely magát az apró kamerát tartja, tehát tükör már egyáltalán nem található a megszokott helyen, aztán a kamerák által közvetített képet az A-oszlop aljához telepített kis 5 colos monitoron keresztül lehet nyomon követni. Azért ott, mert a vezetők megszokásból ott keresik egyelőre a visszapillantókat.

A rendszer olyan funkciókra is képes, hogy a látószöget automatikusan növeli, ha a vezető indexel vagy hátramenetbe kapcsol, hogy látszódjanak az autó mellett közvetlenül előforduló akadályok is. Továbbá a monitorra kiírja, hogy mekkora távolság van a monitoron feltűnő tereptárgy vagy másik közlekedő és az autó között. Ezen funkciók a sofőr által tetszőlegesen konfigurálhatók vagy akár ki is kapcsolhatók egyébként.

Van további előnye is a kameráknak: nincs többé a tükrökben megjelenő vakító fényszóró. Az automatikusan elsötétedő belső visszapillantó tükör már egy sűrűn előforduló extra az autókban, ám ugyanez nem igaz a külső tükrökre. Főleg éjszaka lehet zavaró a hátulról érkező rosszul beállított fényszórója, de ez nem probléma többé a kameráknak és a monitoroknak köszönhetően, melyek pusztán működésükből fakadóan nem vakítják el a vezetőt.