2019. november 07. | 11:44

Az akkumulátoroknál használt kobalt nagy részét a Kongói Demokratikus Köztársaságban gyermekek bányásszák.

A Volvo a blokklánc-technológiát használja az elektromos autókban használt kobalt eredetének nyomon követésére, ezzel próbálja megoldani a fennálló etikai problémákat. A kobalt elengedhetetlen alkotóeleme az elektromos autók, az okostelefonok és a laptopok akkumulátorainak. De mivel a világ kobaltjának kb. 60% -a a Kongói Demokratikus Köztársaságból származik, amely a világ egyik legszegényebb országa. Rengeteg illegális bánya működik, melyekben nagyrészt gyermekeket dolgoztatnak. Ennek visszaszorítása érdekében a Volvo bevezet egy eredet-követési technológiát.

A blokklánc, avagy blockchain technológia egy zseniális találmány, amely elosztja a digitális információt másolás helyett. A lényege, hogy a létrejött digitális „főkönyv”, vagy adatbázis megváltoztatás nélkül elektronikusan megosztható számítógépek és vállalatok között.

Eredetileg a digitális pénz, a bitcoin nyomon követésére és a valuta biztonságának megőrzésére tervezték, de a tech közösség újabb és újabb potenciális felhasználási területeket fedez fel. Többek közt már egyes gyémántgyárak is használják annak biztosítására, hogy a háborús övezetekben bányászott véres gyémántok ne kerüljenek piacra.

Az Auto Express 2018 végén rámutatott a kobalt-ellátási láncokkal kapcsolatos problémákra, amikor az EV piac összes fő szereplőjét megkérdezték, honnan származik a kobalt. Egyik gyártó sem tudta garantálni, hogy EV akkumulátorok mentesek a nem legális forrásból származó nyersanyagtól. A BMW szerint a jövőben abbahagyja a kongói kobalt használatát. A Volvo által alkalmazott blokkláncnak köszönhetően lekövethető az eredet, a súly, a méret valamint minden állomás, ahol áthalad.

A világ kobalt készletének nagy része nem követhető le, még azok a gyártók sem tudják, akik ragaszkodnak a törvényes bányák használatához. Így meglehetősen nehéz garantálni, hogy teljesen legális forrásból származnak. A blokklánc kobalt ellátó rendszerekbe való beépítésével a Volvo képes lesz garantálni, hogy az akkumulátorokban használt anyagokat nem gyermekek termelték ki szabályozatlan bányákban.

A kínai tulajdonban lévő svéd cég, az akkumulátor szállítóival, a kínai CATL-lel és a dél-koreai LG Chem-mel, valamint a Circulor és az Oracle technológiai cégekkel fog együttműködni a blokklánc rendszer kiépítésén.

„A cég mindig is elkötelezett  volt az alapanyagok törvényes beszerzése mellett. A blokklánc technológiával lehetőségünk lesz az ellátási lánc teljes nyomon követésére és minimalizálni tudjuk a kockázatokat a beszállítóinkkal szoros együttműködésben” – mondta Martina Buchhauser, a Volvo beszerzési vezetője.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!