Ez nagyon nem Mr.Bean Minije!

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-07-13, 16:59

Hát tényleg nem! A 600 lóerősre tuningolt Austin Mini egészen más élményt nyújt, mint az eredeti 34 lovas verzió.

Az 1977-es Austin Mini tulajdonosának egyetlen célja volt: építeni valami igazán elvetemültet, amivel alkalomadtán lehet gumit füstöltetni. Pontosabban csak azt lehet. Az ötlet megvalósításához az eredeti motornak és hajtásláncnak mennie kellett a levesbe. Jött helyette viszont valami izgi, valami, ami a képeken látható micsodát faragott az eredetileg cuki kisautóból. Amerikában az autógyártók kínálnak ún. crate engine-eket, amelyek komplett, azonnal beépíthető versenymotorokat jelentenek. Szóval, ha valaki a saját garázsában építgetne valami egyedi és gyors járgányt, akkor motort talál hozzá. Egy ilyen, 4,8 literes V8-as motor került a Mini orrába kiegészítve egy méretes kompresszorral. Üzemanyagaként pedig etanol szolgál benzin helyett.

1977 Austin Mini 600 lóerővel
Helyhiány miatt a motor hűtéséről az autó aljára költöztetett radiátor gondoskodik. Az etanol alacsonyabb égési hőmérséklete miatt ez akkor is elegendő, ha csak gumifüstölésre használják a 600 lovas autót

Oké, de hány lóerős? 600! Micsoda, 600 ló egy régi Miniben? Milyen lóerő/súly aránya lehet ennek? A tulajdonos szerint olyan 680 kg lehet az önsúlya, tehát ez azt jelenti, hogy 1 lóerőnek mindössze 1,13 kg-ot kell a hátán cipelnie. Összehasonlításképpen az 1830 kilós Alfa Romeo Stelvio QV-t 510 ló mozgatja, ami 3,59 kg/lóerőt jelent és az se lomha a maga 3,9 másodperces 100-ra gyorsulásával. De még a 670 lóerős Ferrari 488 GTB esetében is 2,19 kg/lóerő ez az arány. Na, akkor most már nagyjából el tudod helyezni a Minit a térképen? Crazy.

Persze ettől még nem lesz gyorsabb a versenypályán a Mini, mint egy Ferrari, vezethetősége hagy némi kívánni valót maga után. A hatalmas motor miatt optimális súlyelosztásról természetesen nem lehet beszélni és a futóműben sem lettek megvalósítva olyan átalakítások, amelyek garantálnák a száguldozást, úttartást, stabilitást és hasonló felesleges dolgokat. Egy valamire viszont kétség kívül tökéletes az autó: eszement gumifüstölésre és egy helyben pörgésre. Ennek ellenére van rendszáma a Mininek. Az elmeroggyant hatóságok úgy gondolták, hogy ennek szabad közúton közlekednie…

1977 Austin Mini gumifüstölés
Nagy ember a kis autóban: ha a tulajdonos beül, valamelyest helyrebillen a súlyelosztás

Ha valahol felbukkan az autó, rögtön a figyelem középpontjába kerül. Hogy ne kerülne? Hiszen a motorja szinte nagyobb, mint az autó maga! Az a sárga izé a motor tetején például egy Amerikában használatos postaláda. Jelenlegi állapotában a légszűrőház feladatát látja el. A karosszéria teljesen érintetlen, semmilyen extra merevítés vagy átalakítás nem található rajta. Az erőt egy 3 sebességes automataváltó továbbítja a hátsó kerekekhez. Miután nem száguldozásra készült, tökéletesen elegendő ennyi fokozat is a bohóckodásra illetve arra, hogy eljussanak vele A-ból B-be.

Fékek csak az első tengelyen vannak, érthető, mert ott van a súly is. Bár itt ismét felmerül bennem a kérdés, hogyan kaphatott ez rendszámot.  A gyári 10-es kerekek helyett óriásinak tűnő 15 colos felnik vannak a kocsi alatt, hátul természetesen méretes papucsok feszülnek a felniken, hogy legalább minimális tapadás legyen, ha elszabadulnak a lóerők. Fogyasztás? Az etanolból 3x eszik többet a járgány, mint normál benzinből. De senki nem tudja pontosan, mennyit kér 100 kilométerenként. Amúgy meg senkit sem érdekel, ez nem a napi ingázós, munkába járós verda.

Ha látni akarod milyen ez a kis méregzsák akció közben vagy azt, hogyan reagál a tulajdonos, amikor gumifüstölés közben a kezében marad a kormány, feltétlenül nézd meg ezt a videót:

Forrás:

További autós hírek

Sokkoló videón egy újabb zebrán gázolás. Most egy betegszállító ütött el egy nőt a 18. kerületben, Budapesten. A balesetről videó…

Egy nő vesztette életét hétfőn délelőtt a 86-os főúton, ahol egy Mazda személyautó és egy kamion ütközött frontálisan – adta…

Meghalt a műszaki hibás busznak ütköző személygépkocsi utasa a vezetője pedig súlyos sérüléseket szenvedett Noszlop és Bakonygyepes között. Az eset…

Szamarak és juhok százai akadályozták a forgalmat a romániai A2-es autópályán kedden, mivel egy pásztor az autópálya Duna-hídján terelte át…

“Az elsőnél figyeljétek a zöld lámpát a jobb szélén, bőven szabadot jelez már egy ideje, ha nem figyelek, lehet, hogy…

Kapcsolódó írások

1961 Autin Mini Minorr, vörös, elölnézet, oldalnézet, döntve, balról
2020. január 19.
A Mini a valaha gyártott legsikeresebb kisautók egyike, mely már saját korában is valóságos ikonnak számított. A sorozat 1. részében megismerkedhetsz Mr. Bean négykerekűjének őseivel!
Autin Seven Mini, vörös faberakásos kombi, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva
2020. január 26.
A hagyományos kivitelek mellett a klasszikus Minit több formatervvel is szerelték, melyek időnként bőven eltértek az eredeti tervektől. Ma közülük megismerhetsz 4-et!
Mini Cooper 1960
2019. október 19.
Olcsó, kicsi és praktikus. Ebből következne, hogy silány és unalmas, de a Mini erre alaposan rácáfolt, mindmáig az egyik legélvezetesebb kisautó a világon!
Reliant Regal Robin, elől nézet
2018. szeptember 28.
Egy kocsi, aminek nincs ki mind a négy kereke