Ez nagyon nem Mr.Bean Minije!

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-07-13, 16:59

Hát tényleg nem! A 600 lóerősre tuningolt Austin Mini egészen más élményt nyújt, mint az eredeti 34 lovas verzió.

Az 1977-es Austin Mini tulajdonosának egyetlen célja volt: építeni valami igazán elvetemültet, amivel alkalomadtán lehet gumit füstöltetni. Pontosabban csak azt lehet. Az ötlet megvalósításához az eredeti motornak és hajtásláncnak mennie kellett a levesbe. Jött helyette viszont valami izgi, valami, ami a képeken látható micsodát faragott az eredetileg cuki kisautóból. Amerikában az autógyártók kínálnak ún. crate engine-eket, amelyek komplett, azonnal beépíthető versenymotorokat jelentenek. Szóval, ha valaki a saját garázsában építgetne valami egyedi és gyors járgányt, akkor motort talál hozzá. Egy ilyen, 4,8 literes V8-as motor került a Mini orrába kiegészítve egy méretes kompresszorral. Üzemanyagaként pedig etanol szolgál benzin helyett.

1977 Austin Mini 600 lóerővel
Helyhiány miatt a motor hűtéséről az autó aljára költöztetett radiátor gondoskodik. Az etanol alacsonyabb égési hőmérséklete miatt ez akkor is elegendő, ha csak gumifüstölésre használják a 600 lovas autót

Oké, de hány lóerős? 600! Micsoda, 600 ló egy régi Miniben? Milyen lóerő/súly aránya lehet ennek? A tulajdonos szerint olyan 680 kg lehet az önsúlya, tehát ez azt jelenti, hogy 1 lóerőnek mindössze 1,13 kg-ot kell a hátán cipelnie. Összehasonlításképpen az 1830 kilós Alfa Romeo Stelvio QV-t 510 ló mozgatja, ami 3,59 kg/lóerőt jelent és az se lomha a maga 3,9 másodperces 100-ra gyorsulásával. De még a 670 lóerős Ferrari 488 GTB esetében is 2,19 kg/lóerő ez az arány. Na, akkor most már nagyjából el tudod helyezni a Minit a térképen? Crazy.

Persze ettől még nem lesz gyorsabb a versenypályán a Mini, mint egy Ferrari, vezethetősége hagy némi kívánni valót maga után. A hatalmas motor miatt optimális súlyelosztásról természetesen nem lehet beszélni és a futóműben sem lettek megvalósítva olyan átalakítások, amelyek garantálnák a száguldozást, úttartást, stabilitást és hasonló felesleges dolgokat. Egy valamire viszont kétség kívül tökéletes az autó: eszement gumifüstölésre és egy helyben pörgésre. Ennek ellenére van rendszáma a Mininek. Az elmeroggyant hatóságok úgy gondolták, hogy ennek szabad közúton közlekednie…

1977 Austin Mini gumifüstölés
Nagy ember a kis autóban: ha a tulajdonos beül, valamelyest helyrebillen a súlyelosztás

Ha valahol felbukkan az autó, rögtön a figyelem középpontjába kerül. Hogy ne kerülne? Hiszen a motorja szinte nagyobb, mint az autó maga! Az a sárga izé a motor tetején például egy Amerikában használatos postaláda. Jelenlegi állapotában a légszűrőház feladatát látja el. A karosszéria teljesen érintetlen, semmilyen extra merevítés vagy átalakítás nem található rajta. Az erőt egy 3 sebességes automataváltó továbbítja a hátsó kerekekhez. Miután nem száguldozásra készült, tökéletesen elegendő ennyi fokozat is a bohóckodásra illetve arra, hogy eljussanak vele A-ból B-be.

Fékek csak az első tengelyen vannak, érthető, mert ott van a súly is. Bár itt ismét felmerül bennem a kérdés, hogyan kaphatott ez rendszámot.  A gyári 10-es kerekek helyett óriásinak tűnő 15 colos felnik vannak a kocsi alatt, hátul természetesen méretes papucsok feszülnek a felniken, hogy legalább minimális tapadás legyen, ha elszabadulnak a lóerők. Fogyasztás? Az etanolból 3x eszik többet a járgány, mint normál benzinből. De senki nem tudja pontosan, mennyit kér 100 kilométerenként. Amúgy meg senkit sem érdekel, ez nem a napi ingázós, munkába járós verda.

Ha látni akarod milyen ez a kis méregzsák akció közben vagy azt, hogyan reagál a tulajdonos, amikor gumifüstölés közben a kezében marad a kormány, feltétlenül nézd meg ezt a videót:

Forrás:

További autós hírek

A telegraph írt róla, hogy angliai farmerek vetették fel az ötletet, mivel a földjeik közelében lévő gyorséttermek szemete valósággal elárasztja…

Napjainkban a leggyakrabban felmerülő téma az autózásban az elektromos autózás. Előnyei és hátrányai egyarán vannak, mert tény, hogy egyelőre még…

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…

A HVG egyik olvasóját nem kicsi meglepetés érte ma. Egy kapuvári parkolóban, fizető övezetben hagyta autóját, miután parkolójegyet vett és…

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Kapcsolódó írások

Mini Cooper 1960
2019. október 19.
Olcsó, kicsi és praktikus. Ebből következne, hogy silány és unalmas, de a Mini erre alaposan rácáfolt, mindmáig az egyik legélvezetesebb kisautó a világon!
Reliant Regal Robin, elől nézet
2018. szeptember 28.
Egy kocsi, aminek nincs ki mind a négy kereke
1972 Reliant Bond Bug 700ES, narancssárga, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. szeptember 08.
1970-ben mutatkozott be az angol személyszállítás jövőjének tekintett Bond Bug. Fő vásárló szegmense a fiatalok voltak, akik rajongtak a formabontó megjelenésű, soros 4 hengeres és 3 kerekű mikrokupéért
1962 Trojan 200 buborékautó, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 05.
Az 1950-es években a Heinkel is megépítette saját mikroautóját, ami sokban hasonlított a kortárs Isettára. Az 1 hengeres kisautó licenszét többen is megvásárolták, köztük az angol Trojan Ltd. is