Ez a sorozat ágyazott meg a sportos szedánok jövőbeni sikereinek.
A BMW két szék között, a pad alatt találta magát az ’50-es évek végén, amikor az olcsó törpeautók korszaka véget ért, a luxusautók fejlesztése pedig még sehol nem tartott. Egészen az 1960-as évekig kellett várni, amíg a Neue Klasse sorozat tervei megjelentek: azt követően a 02-es sorozat első modellje 1966-ban mutatkozott be a Genfi Autószalonon 1600-2 néven (később 1602), 1,6 literes, 84 lóerős motorral. Később több karosszériaváltozat (kabrió, Touring, azaz háromajtós hatchback) és motor jelent meg a kínálatban, a köbcenti függvényében létezett az 1502-es, 1802-es kivitel is.
Wilhelm Hofmeister formatervező védjegye, a máig használt hokiütő jelenik meg az oldalsó, hátsó ablak sarkánál, előre mutató cápaorr, az ekkor még szolid méretű vesék remek összhangot alkotnak. A korban kimagaslónak számító praktikum és helykínálat mellett átlag feletti vezethetőséget kaptak a vásárlók.
Alex von Falkenhausen révén teljesen új motorcsaládot hoztak létre M10-es néven, a mérnök azonban az elvárt 1,3-as helyett egy 1,5 köbcentis motort prezentált a vezetőségnek. Eleinte az 1600-2 84 lóerőt tudott, később az 1600 ti (Turismo Internazional) dupla Solex karburátorral 105 lóerőt teljesített, ami a 960 kilós önsúlyhoz több, mint elegendő volt.
Falkenhausen és a BMW egyik termékfejlesztője titokban használt egy 2,0 literes motorral szerelt 1602-est magáncélra, majd egy véletlen folytán rájöttek egymás turpisságára és eldöntötték, hogy a vezetőségnek prezentálni fogják a 2,0 literes motor sorozatgyártásáról szóló terveket.
Mindezt Max Hoffman amerikai importőr legnagyobb örömére, aki a 2002-es megjelenése után nagy kontingenst el tudott adni a kiéhezett, amerikai vásárlóknak. Eleinte 100 lóerővel, 1968-ban a 2002 ti már 120 lóerővel jelentkezett, 1971-től a mechanikus befecskendezővel ellátott 2002 tii (Touring Internaional Injected) már 130 lóerőt tudott.
A leggyorsabb persze az 1973-as Frankfurti Autószalonon bemutatkozó, 2002 Turbo volt, ami a KKK turbóval 170 lóerőt és 240 Nm-es nyomatékot teljesített. Azonban ebben az évben beütött az olajválság, így csak 1672 darab készült belőle.
A Baader-Meinhof nyugat-németországi, szélsőbaloldali terrorszervezet nagy előszeretettel tulajdonított el BMW 2002-esket a ’70-es évek elején – a köznyelvben épp ezért Baaden-Meinhof Wageneknek is nevezték az autót. Ez arra ösztönözte a Vörös Hadsereg Frakcióval nem szimpatizáló 2002-es tulajdonosokat, hogy matricákat ragasszanak a lökhárítókra jelezve azt, hogy semmi közük a szervezethez.
A 2002 nagy siker volt és helyreállította a cég gazdasági helyzetét. Az 1966 és 1977 között készült 02-es széria nem csak az átlagemberek körében, de a versenypályákon is diadalmaskodott. 837 038 darab készült összesen, ma már minden fennmaradt, szépen restaurált példány nagy érték, nem beszélve a sorban következő E21-es és E30-as szériákról.
A BMW E21-ről készült riportunkat itt találod:
Nyitókép: BMW