2020. február 17. | 11:30

A nagyvárosok belső kerületeiben az autók helyét át fogják venni a zöldebb közlekedési módok.

Tíz éven belül az emberek jelentős része autók helyett inkább a kerékpárt, a tömegközlekedést, az elektromos rollert, az autómegosztók járműveit és ezekhez hasonló közlekedési módokat fog választani a zsúfolt városok belső területein saját autó helyett. Ez részben az egyéni környezettudatosság térnyerése miatt lesz így, részben pedig a külső kényszer hatására. Mindezt egy tanulmány derítette ki.

Pontosan mi várható szerte az európai nagyvárosokban és így valószínűleg előbb-utóbb Budapesten is? Nos, jönnek a lezárt városrészek, ahová kizárólag gyalogosan, biciklivel vagy tömegközlekedéssel lehet majd bejutni. Talán kivételt képeznek majd a teljesen elektromos autók, talán nem. Talán csak fizetni kell a rosszabb környezetvédelmi besorolással rendelkező autósoknak a behajtásért, talán teljesen ki lesznek tiltva.

A kérdésben nincs még európai konszenzus, de hamarosan biztosan lesz központi direktíva. Elképzelhető azonban az is, hogy minden ország egyénileg fogja elbírálni, hogy pontosan milyen szigorításokat vezet be a belvárosi közlekedésben. Egy dolog viszont már most is biztos: az alapvető EU-s irányelveknek mindenhol meg kell majd felelni, azaz “zöldülnie” kell mindenkinek.

Hogy egészen konkrét legyek, már most hallani olyan híreket, hogy az uniós kifizetéseket csak akkor teljesítik a következő ciklusokban, ha az adott város bevezeti a dugódíjat, kiszorítja a környezetszennyező közlekedést a belvárosokból és így tovább. Ez Budapestre is igaz. Az, hogy mindez miként érinti az embereket, mit gondolnak minderről, nem egyértelmű és országonként el is térhet valamelyest.

Ugyanakkor a Kantar nevű kutatócég készített egy felmérést, amelynek keretein belül 31 világvárosban kérdeztek meg összesen több, mint 20 ezer embert. Arra voltak kíváncsiak, hogy milyenek a jelenlegi utazási szokásaik, és a jövőben milyen közlekedési formákat vennének szívesen igénybe. Az eredmények egyértelműen abba az irányba mutatnak, hogy átalakulóban van a városi közlekedés.

A következő évtizedben a különböző közösségi utazási formák felértékelődnek, miközben a saját tulajdonú autók száma drasztikusan lecsökken. Az autózás helyébe az egészségesebb és sokkal inkább környezetbarát utazási formák lépnek, többen fogják választani a tömegközlekedést, a gyaloglást vagy a sport egyes formáit a helyváltoztatáshoz.

A belvárosokban jelenleg az utazások 51%-át teszik ki a személyautós utak, 2030-ra ez az arány 46% lehet. Ráadásul azok jelentős részét is a taxik, a közösségi autók vagy esetleg az önvezető technológiával működő járművek teszik majd ki. Mindez a saját autók kárára történik, ami azt is jelenti, hogy a közeljövőben egyre kevesebb városlakó tart majd fenn saját tulajdonú gépkocsit.

A kerékpáros utazás várhatóan 18%-kal emelkedik a következő 10 évben, ami jó hatással lesz az emberek egészségre és a környezetre is. Fontos megemlíteni, hogy a változásokat, korlátozásokat és tiltásokat minden városban komoly infrastrukturális átalakítások és fejlesztések kell, hogy megelőzzék. Remélhetőleg Budapesten mindez közlekedési fejlesztéseket, korszerűsített tömegközlekedést, külvárosi parkolóházakat és tisztább, csendesebb, dugómentes belső kerületeket eredményez majd.