2020. június 25. | 10:52

A Magyar Autóklub szerint a Fővárosi Önkormányzat ki akarja szorítani az autókat a belvárosból.

A Fővárosi Önkormányzat szerdai ülésén eldőlt, hogy augusztus 1-től Budapest több kerületében is drágul a parkolás. Karácsony Gergelyék a hírek szerint megvonnák az ingyenes parkolás lehetőségét a zöld rendszámos autók egy részétől.

Augusztus első napjától a II., a XII., a XIII. és a XIV. kerület egyes parkolási zónáiban drágul a parkolás, a közgyűlés az érintett önkormányzatok kérésére döntött a parkolási övezetek átsorolásáról. Az előterjesztés szerint a következő változásokkal kell majd együtt élniük az autósoknak:

  • II. kerületet: A Margit híd és a Szépvölgyi út közé eső fizetős övezetében is drágul a parkolás: az eddigi 5-ös helyett kapásból 3-asra ugrik. A Marczibányi tér területén is lesz változás: ott is magasabbra kúszik a díjtétel, és az eddigi korlátlan idejű parkolást felváltja a maximum 3 órás parkolás
  • XII. kerületet: Egységes, 440 forintos díjtételt vezetnek be valamennyi díjzónában
  • XIII. kerületet: A korábbi 2-es díjzónák 1-esek lesznek (azaz óránként 440 forint helyett 525 forint kell majd fizetni a parkolásért), továbbá minden zónában emelkedett eggyel a díjtétel
  • XIV. kerületet: A Mexikói út és a Nagy Lajos király út közötti sáv fizetős zónájában változik a díjtétel az eddigi 5-ösről 4-esre (175 forint/óráról 265 forint/órára). A fizetős övezet is bővül az Örs vezér tere körüli területekkel

A parkolási zónákat feltüntető térkép ide kattintva nézhető meg.

Karácsony Gergely ötlete alapján sávosan határozhatják meg a parkolási díjat a fővárosban, az első 15 perc még ingyenes lenne, azt követően a parkolási díj a parkolási idő hosszával emelkedik. Vagyis aki gyorsan elintézi az ügyes-bajos dolgait, az fizetés nélkül is megúszhatja a parkolást (mondjuk ez a negyedórás határidő elég szűknek tűnik). A főpolgármester szerint erre a rendszerre azért van szükség, mert így mindenki rá lesz kényszerítve arra, hogy csak addig parkoljon, ameddig szükséges. Ha beválik a dolog, akkor biztosan gyorsabban fognak felszabadulni a parkolóhelyek.

A Pulzis Kutató felmérése szerint a teljes magyar lakosság 40 százaléka támogatja a főpolgármester által felvázolt progresszív parkolásidíj-rendszer ötletét. A kutatásban 1000 fő vett részt.

A koronavírus-járvány miatt márciustól Budapesten is ingyenes volt a parkolás, vagyis az önkormányzatok elestek az egyik legfontosabb bevételi forrásuktól. Az ingyenes parkolás hamarosan megszűnik, július 1-től ismét fizetőssé válik a parkolás csomó helyen (aznap emelkedik meg az üzemanyagok jövedéki adója is, amely jelentős üzemanyagár-emelkedést fog előidézni).

A Hirado.hu beszámolója szerint Erzsébetváros DK-s polgármestere, Niedermüller Péter azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy 700-800 forintban maximalizálják a parkolási óradíjat. A Magyar Autóklub szerint a cél az, hogy kiszorítsák az autósokat Budapest belső kerületeiből. Felmerült az is, hogy a díjfizetés a zöld rendszámon kívül a környezetterhelés mértékéhez is igazodjon, magyarán a Fővárosi Önkormányzat megvonná az ingyenes parkolás lehetőségét a zöld rendszámos autók egy részétől.