2022. június 16. | 12:44

Annak ellenére, hogy sosem volt még ilyen magas a benzin és gázolaj ára, egyelőre nem autózunk kevesebbet.

A legfrissebb közlekedési adatok tanúsága szerint az autósok közlekedési szokásait egyelőre nem befolyásolják negatívan a világszerte rekordmagas üzemanyagárak. A legfontosabb piacok tekintetében az árak egyelőre még nem lépték át a tulajdonosok zömének fájdalomküszöbét.

Ez azonban megváltozhat, ha az amerikai sofőröknek több mint 6 dollárt kell fizetniük gallononként (aktuális árfolyamon ez 598 forint literenként), és a kőolaj hordónkénti ára meghaladja a 140 dollárt, ami az év végére bekövetkezhet – a piaci elemzők szerint. A statisztikák azt mutatják, hogy bár a fogyasztók egy része változtatott vezetési szokásain és nem tankolja minden alkalommal tele az autóját, ám összességében ez sem csökkenti az üzemanyag iránti keresletet.

csúcsforgalom
Kép: Depositphotos

Az Európai Bizottság 2005-ig visszamenő adatai alapján az autósok az Unió területén ritkán fizettek literenként 1,5 eurónál többet a benzinért vagy gázolajért. Legtöbbször az 1,4 eurót sem érte el az üzemanyagok ára. Mióta Oroszország február végén megtámadta Ukrajnát, az EU-ban a gázolaj és a benzin literenkénti ára is 2 euró magasságába emelkedett, és az árak szilárdan tartják ezt a szintet. Egyelőre úgy tűnik, az európai sofőrök autózási kedvét ez nem befolyásolja.

A múlt héten Rómában és Londonban a forgalom könnyedén túlszárnyalta a koronavírus-járvány előtti szintet az évnek ugyanebben a szakában, míg a párizsi sofőrök hasonló számban ültek autóba, mint 2019-ben. Az elmúlt hetekben növekedett a forgalom Madridban, de még mindig a 2019-es szint alatt marad, akárcsak Berlinben – mutatták ki a közlekedési adatok.

A BKK adatai alapján Magyarországon a közúti forgalom nagysága áprilisban – idén először – már meghaladta a járvány előtti szintet, majd májusban a 2019-es átlagos értéken stabilizálódott.

benzinkút
Kép: Depositphotos

A németországi töltőállomások szövetségének szóvivője szerint az árak folyamatos emelkedése ellenére is magas az üzemanyagok iránti kereslet. Hozzátette, a tankolási szokások némiképp megváltoztak, hiszen az autósok nem töltik olyan gyakran tele a tankjukat.

Az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) adatai alapján az Egyesült Államokban a benzin átlagára most lépte át először az 5 dolláros gallononkénti határt, ami szintén rekordnak számít. A közlekedési adatok alapján a New York-i és Los Angeles-i sofőrök visszafogták az elmúlt időszakban kevesebbet autóztak 2019-hez képest.

Az elemzők szerint egyelőre nem tapasztalható csökkenés a keresletben. Patrick DeHaan, a GasBuddy.com szakértője úgy véli, a 6 dolláros gallononkénti ár jelentheti a lélektani határt az amerikai autósok számára.

kétségbeesett férfi tankolás közben
Kép: Depositphotos

Ázsia esetében Tokióban, Jakartában és Új-Delhiben a forgalom jelenleg meghaladja a járványt megelőző szintet. Kínában az üzemanyagok kiskereskedelmi ára jelenleg rekordmagasan áll. A járvány terjedésének megfékezésére az elmúlt hónapokban a nagyvárosi területeken bevezetett szigorú korlátozások jelentősen csökkentették a keresletet.

Japánban csak a nagyvonalú támogatásoknak köszönhetően tudják a jelenlegi árakat az eddigi csúcsot jelentő 2008-as szint alatt tartani. Indiában ugyancsak az állami támogatások révén sikerült lejjebb szorítani az üzemanyagárakat, ami májusban 23,8 százalékos fogyasztásnövekedést eredményezett az év korábbi szakaszához képest.

Elemzők szerint a kőolaj ára még sokára fogja elérni azt a szintet, ami érdemi visszaesést eredményezne a keresletben. A kereskedők úgy látják, hogy az olajárak hamarosan elérhetik a 150 dolláros hordónkénti árat, ráadásul az év végére a 175-180 dolláros szint sem kizárt.

Nyitókép: Depositphotos