Ha a chiphiány nem lenne elég, most a nyersanyagok hiánya okoz áremelkedést.
Az autóipar rendkívül nehéz időszakon megy keresztül a beszállítói láncban tapasztalható nehézségeknek köszönhetően. A globális chiphiány várhatóan 2022-ben is folytatódni fog, miközben a gyártók egyre nagyobb mennyiségben készítenek elektromos autókat. Most pedig úgy tűnik, az akkumulátorokhoz használt nyersanyagok esetében is fennakadásokra lehet számítani.
Tavaly a villanyautókhoz használt akkumulátorok kilowattóránkénti ára minden eddiginél alacsonyabb szintre csökkent. Egy kilowattóra tárolási kapacitás mindössze 118 dollárba (aktuális árfolyamon átváltva 37 400 forintba) került, szemben a 2010-ben tapasztalt 1200 dolláros (aktuális árfolyamon 380 ezer forintos) szinttel – derül ki a Bloomberg beszámolójából.
Ez főként a termelés növekvő volumenének köszönhető, ugyanis minél nagyobb a gyártási mennyiség, annál hatékonyabbak a folyamatok, és ezzel párhuzamosan annál alacsonyabbak a költségek. Minél hatékonyabb a feldolgozás folyamata, az ipar annál gyorsabban meríti ki a készleteket. Ez a folyamat hiányt idézett elő a nyersanyagok terén, ami viszont áremelkedéshez vezet.
Az autók akkumulátorai számára megfelelő minőségű lítium 2022 januárjában ötször drágább, mint 2021 januárjában volt. Jelenleg egy tonna lítium mintegy 41 ezer dollárba (13 millió forintba) kerül. A drágulás azonban nemcsak a lítiumot érinti: a kobalt ára megduplázódott, míg a nikkelért 15 százalékkal kell többet fizetni, mint a 2021-es év elején – a Rystad Energy adatai alapján.
Ez pedig elkerülhetetlenül hatással lesz az autók gyártási költségeire, ami az eladási árakban is jelentkezni fog. Hogy képet kapjunk a drágulás mértékéről, Kína egyik legnépszerűbb új elektromos autójában, a mindössze 5000 dollárba (1,6 millió forintba) kerülő Wuling Hongguang Mini EV-ben egy 9,2 kilowattórás akkumulátorcsomag található. A Mining.com elemzése alapján a városi villanyautó elkészítéséhez szükséges akkumulátorfémek ára egy év alatt 108 dollárról (34 200 forintról) 277 dollárra (87 700 forintra) emelkedett.
A Wuling Hongguang Mini EV rendkívül népszerű. 2021-ben ez a modell volt a második legkelendőbb elektromos autó világszerte. Ahogy a neve is sugallja, méreteit tekintve meglehetősen apró, kisebb, mint a legújabb Smart Fortwo. Ezzel szemben egy 95 kilowattórás akkuval szerelt Audi e-tron Quattro esetében a szükséges akkumulátorfémek ára 1895 dollárról (600 ezer forintról) 3861 dollárra (1,2 millió forintra) ugrott, ami már jelentős áremelkedést jelent.
Jó hír azonban, hogy az elemzők előrejelzései alapján a jelenlegi csak egy átmeneti állapot, és 2022 lesz a legrosszabb év a lítium árát illetően, jövőre már mérséklődni fog a helyzet. A legfrissebb hírek alapján idén akár 50 százalékkal is emelkedhet a lítium ára idén.
Ezzel párhuzamosan a kőolaj ára hétéves csúcsot döntött, hordónként már 87 dollárt (27 500 forintot) kell fizetni a fekete aranyért. Ez főként a Közel-Keleten és a szovjet utódállamok – főként Kazahsztánban – kialakult instabil helyzetnek köszönhető. A járvány következtében életbe léptetett lezárások hatására egy rövid ideig az olaj ára a negatív tartományba zuhant, míg 2020-ban egy hordó átlagosan mindössze 15 dollárba (4750 forintba) került. Mindez tökéletesen példázza a globális ellátási láncok törékenységét.