2020. március 17. | 11:42

Ezúttal nem is annyira a formavilág, hanem az autó lemezei alatt fellelhető építési koncepció különleges.

Régóta tudjuk, hogy ha igazán szép autóra vágyik az ember, akkor az olaszokhoz kell mennie. Igen, az Alfa Romeóra gondolok. Itáliában nagyon értenek ahhoz, hogyan kell játszani a vonalakkal, hogy a végén valami olyat alkossanak, ami szemet gyönyörködtető. Ők képviselik a temperamentumos, érzelmekre ható formavilágot és az Alfánál sosem volt olyan, hogy egy autójuk ne lenne szép.

Ellenpólusuk az angol autógyártás, de nem úgy értem, hogy ők ne készítenének szép autókat. Az angolok másképp közelítik meg a dolgot, ők a klasszikus eleganciát képviselik, ami legalább annyira szép tud lenni, mint a tüzes olasz. Elég csak a Jaguárokra gondolni vagy az Aston Martinra, esetleg a Bentleyre. Jó, a Bentley kissé ormótlan autókat gyárt úgy általában, de az aktuális Continental GT szemrevaló, a Bentley EXP 100 GT elektromos koncepcióautó pedig maga a megtestesült gyönyör.

Szóval igenis tudnak, ha akarnak, remélhetőleg az EXP 100 GT-vel mutatott formavilág jellemzi majd a márka autóit a közeljövőben. Legújabb tanulmányautójuk a Bentley Centanne, amely első ránézésre egy fürdőkádhoz hasonlít, de most kivételesen nem a dizájn a legfontosabb. Az elektromos autó egy ún. gördeszka padlólemezre épül, ami lehetővé teszi, hogy ugyanazokra az alapokra a tehetős ügyfelek az ízlésükhöz leginkább passzoló karosszériát építhessék.

Ha az elképzelés ismerősen hangzik, egyáltalán nem tévedsz, a 20. század első felében az exkluzív márkák esetében bevett szokás volt, hogy a gyártók csak az alvázat és a hajtásláncot adták, a karosszériát, azaz a felépítményt pedig különböző manufaktúrák készítették el a gazdag gyárosok, kereskedők és bankárok igényei szerint. A Bentley Centanne – legalábbis koncepció szinten – ezt kívánja megvalósítani a modern világunkban is, igaz, maguk gyártanák a bodékat is.

Az autót a hatalmas üvegfelületek jellemzik, csakúgy, mint az említett EXP 100 GT-t, úgy tűnik, az angolok hisznek ebben. A kilátás és a térérzet ennek megfelelően igazán pazar lehet. A tanulmányautó legérdekesebb extrája az ülések mögé álmodott tér, ahová az utasok kényelmesen befekhetnek és az üvegtetőn keresztül élvezhetik a csillagos eget vagy a naplementét. Vajon miért nevezték el pont „szerelem-ülésnek”? Ötletem sincs.

Miután az autó meghajtásáról elektromotorok gondoskodnak, hiba nélkül illeszkedik a jövő közlekedésébe. A képeken látható shooting brake karosszéria mellett egy elegánsabb kupé és egy manapság divatos szabadidő-autó felépítményt is álmodtak a padlólemezhez, amelyek bármelyik márkaszervizben könnyen és gyorsan cserélhetők. Hogy az autó és a különleges koncepciója eljut-e valaha a sorozatgyártásig, egyelőre a jövő homályába vész.