2021. november 08. | 12:35

Előbb vagy utóbb meg kell felelni az EU által megszabott előírásoknak.

A rekordmagas üzemanyagárak miatt egyre többen kérik Orbán Viktor miniszterelnöktől, hogy tegyen már valamit, de a gyenge forint miatt meg van kötve a magyar kormány keze. Ha nem áll be pozitív változás a valutapiacon, akkor az üzemanyagok esetében emelni kell az adó mértékét, írja a Napi.hu.

A magyar modell úgy működik, hogy magasabb benzinárnál mérséklődik a jövedéki adó, ezt nemrég Gulyás Gergely miniszter után Orbán Viktor is elmondta. Viszont ott van az az uniós rendelet 2003-ból, amely előír egy euróban meghatározott minimumszintet a jövedéki adóra. Ez a benzin esetében 359 euró ezer literenként, a gázolaj esetében pedig 330 euró.

Az Európai Bizottság a magyar készletezési díjat is a jövedéki adóba számolja, megkönnyítve a jogszabálynak való megfelelést. Nem is volt baj, amíg 1 euró kevesebb, mint 350 forintba került, tavaly március óta azonban sokat romlott a magyar valuta, jelenleg is 360 forint környékén mozog az euró.

Ezen az árfolyamon a benzin literenként 124,145 forintos adóját (jövedéki adó + készletezési díj) több mint 5 forinttal, a gázolaj 114,233 forintos adóját pedig több mint 4 forinttal kellene feljebb tornászni. Ha a Brent olaj ára bemenne 50 dollár alá, akkor a benzin adója 5, a gázolajé 10 forinttal lenne magasabb, ez esetben nem lenne gond az adó mértékével.

Falcsik István, az RSM vám-, jövedéki és termékdíj-tanácsadás üzletágvezetője megerősítette a Napi.hu-nak, hogy előbb-utóbb valóban meg kell felelni a szabályoknak – annak ellenére, hogy most nincs nagy eltérés az uniós minimum és a jelenlegi magyar jövedékiadó-mérték között. Az üzemanyagok esetében a jövedéki adónál a legkisebb a kormány mozgástere, tette hozzá az ügyvéd.

Nagy ingadozás volt tapasztalható az üzem- és kenőanyagok árak esetében

Az elmúlt két évtizedben a személyszállításban használt üzem- és kenőanyagok árai az EU-ban rendkívül ingadozóak voltak, az éves inflációs ráták -20% és +20% között mozogtak, írta meg október végén az Eurostat. 2021 szeptemberében az uniós országok közül Luxemburgban volt a legmagasabb az éves változás mértéke (+31%). A dobogóra még Románia (+29%) és Szlovénia (+29%) fért fel. Magyarországon 21 százalékkal emelkedtek az árak egy esztendő alatt.

Jöhet a befagyasztás?

Horvátország nem riadt vissza az üzemanyagárak befagyasztásától, és Orbán sem zárkózott el teljesen az ötlettől, nem kizárt, hogy végül ehhez a megoldáshoz folyamodnak. Ugyanakkor a kormányfő kockázatos lépésnek nevezte az eljárást, mivel meglátása szerint egy ilyen helyzetből nagyon nehéz visszajönni, és lehet, hogy több kárt okoz, mint hasznot.

Üzemanyagár-változás

Szerdától bruttó 5 forinttal csökken a gázolaj átlagára a magyar kutakon, a benzin ára a hét közepén nem változik idehaza. Ugyanakkor rossz hír, hogy a jövő évi előrejelzésekben már 120 dolláros olajárakról is lehet hallani, ha ez beigazolódik, akkor folyamatos üzemanyagár-emelkedésre lehet majd számítani 2022 első felében.

Az átlagárak az alábbiak szerint alakulnak november 10-től:

  • 95-ös benzin: 506 Ft/liter
  • Gázolaj: 512 Ft/liter
 

Napi.hu

Holtankoljak.hu