2023. január 12. | 08:55

Felmérés készült, amiből kiderül, hogy a téma elég megosztó, a helyiek mégis inkább a jelenlegi forgalmi rend felé hajlanak.

Amikor elkezdődött a Lánchíd felújítása, sok ember kénytelen volt alternatív útvonalakat tervezni magának a mindennapokra. Vigasztalta őket a tény, hogy az egy-másfél éves felújítás csakúgy elröppen, és visszakapják megszokott útvonalat. Ez a jelenlegi állás szerint mégsem biztos, hogy így lesz.

Már a felújítás kezdete óta vitatéma, hogy visszaengedjék-e az autós forgalmat a Lánchídra, vagy maradjon egy korlátozott forgalmi rend. Ez azt jelenti, hogy csak az autóbuszok, taxik, motorosok és kerékpárosok használhatják a hidat, a gyalogosok és az autósok nem.

Az ezzel kapcsolatos tapasztalatok még csak most forrják ki magukat, mivel jelenleg ez a forgalmi rend áll fenn a hídon és tervek szerint majd 2023 nyarán lehet változás, miután a főváros vezetése kikéri a helyiek véleményét az ügyben. Addig viszont, hogy képet kapjunk a lakosok véleményéről, a 21 Kutatóközpont és a Medián közösen felmérést készítettek.

Összesen 1000 embert kérdeztek meg az üggyel kapcsolatban különböző korosztályokból és közlekedési formákból is merítve. Ha csak a nyers számokat nézzük, akkor kimondható, hogy a válaszadók 54 százaléka elégedett a korlátozott forgalmi renddel, viszont 40 százalékuk nem, 6 százalékuk pedig nem érezte úgy, hogy véleményt tudna alkotni a kérdésben.

Érdemes azt is megnézni, hogy a válaszadók 24 százaléka autózik minden nap és 23 százaléka soha. Persze ezek között is vannak árnyalatok, vannak olyanok, akik hetente többször vagy csak ritkábban ülnek a volán mögé. Ez megmutatja, hogy vegyesen kerestek fel a kutatáshoz aktív autósokat is, akiket a legjobban érint a dolog.

A kutatásban kor és végzettség szerint is végeztek kiértékelést és ebből kiderül, hogy a jelenlegi forgalmi renddel a 30-39 éves korosztály a legelégedettebb, míg a 40-49 és 65+ éves korosztály támogatja a legkevésbé. Emellett érdekes, hogy a válaszadóknak minél magasabb szintű végzettsége van, annál inkább támogatják a jelenlegi korlátozott forgalmi rendet.

A Lánchíd működése körül egyébként nem csak lakossági, de politikai szinten is éles vita zajlik. Ennek fő tárgya, hogy a kormány 6 milliárd forintos támogatást ajánlott a felújításra abban az esetben, ha a főváros 18 hónap alatt be tudja fejezni azt. A projektet akkor tekintik befejezettnek, amikor a hídon újraindul a forgalom, ez meg is történt.

Viszont nem a rendes, hanem egy korlátozott forgalom, ezért most a kormány hajlik arra, hogy nem fizetik ki az ígért 6 milliárd forintot. Az esetről a legutóbbi kormányinfón kérdezték Orbán Viktor miniszterelnököt, aki azt mondta, hogy a jogászok majd átnézik a szerződéseket és az alapján hoznak ítéletet.

A főváros közben azzal védekezik, hogy a felújítás elkészült és a forgalmat annak megfelelően indították el, ahogy az akkori közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid javasolta. Vitézy azóta már nem tölti be ezt a pozíciót, viszont a 26 milliárdos felújításhoz várt támogatás egyelőre sehol.

A Lánchíd kapcsán különböző intézmények között is vita alakult ki, mivel ez nem csak az autósokat, de a lakosokat és a környezetszennyezés mértékét is befolyásolja. A Magyar Autóklub szerint a város autós infrastruktúrájának szüksége van a hídra, míg közben az ELTE TTK Meteorológiai Tanszéke szerint egy kicsi, de jelképes lépés lehetne a tisztább Budapest felé, ha marad a korlátozás.

A BKK adatai szerint egyébként a Lánchíd a második legkisebb forgalmú híd a városban, napi szinten átlagosan 26 400 jármű hajt át rajta. Eleve nem egy túl széles híd, hiszen amikor tervezték, az autó még fogalom sem volt, így nagyobb forgalom átengedése elképzelhetetlen is lenne. Ezek mellett a Meteorológiai Tanszék szerint a korlátozott forgalom más európai nagyvárosok drasztikus környezetvédelmi lépéseihez képest semmiség.

Egyébként a '80-as évektől egészen napjainkig sokszor kiderült a nagy forgalomáteresztő-képességű utakról, hogy bár az autósok élvezték a helyzetet, mindenki más szenvedett. Bontottak le emiatt San Franciscoban többszintes autóutat, de például Kínában és Koreában is alakítottak parkká autópályákat, hogy a belvárosok élhetőbbek legyenek.

Attól talán nem kell félni, hogy a Lánchídból közparkot csinálnak és a gyalogosokon, bicikliseken kívül senkit sem engednek majd át rajta, viszont a felújítás előtti forgalom végleges megszűnésére nagy az esély. Hogy pontosan hogyan lesz, arról idén nyáron ír majd ki népszavazást a főváros, a budapestiek dönthetik majd el, hogy hogyan tovább.

MTI / Balogh Zoltán