2024. január 12. | 13:10

Elfogadta az Európai Parlament közlekedési szakbizottsága az EU-s jogosítványokról szóló módosító javaslatcsomagot, de nem minden maradt benne.

Alig egy hónapja írtunk róla, hogy milyen változtatásokra készülnek az EU politikusai a jogosítványokkal kapcsolatban főként azért, hogy kevesebb baleset történjen az utakon. Most pedig sor került az első szavazásra a mostani plenáris ülésen, így körvonalazódtak a megtartani kívánt és a kiszórásra kerülő tervezetek.

Ahogy már megannyi ülésen, most sem mertek radikális lépéseket hozni a képviselők, de azért néhány hasznos ötlet már a következő fordulóba jutott. Ilyen az egyik legjobban várt változtatás, a digitális vezetői engedély létrehozása és elfogadása a teljes Unióba.

Igaz, hogy nálunk már egy éve nincs szükség a fizikai kártya hordozására, amennyiben országhatáron belül maradunk. Külföldön azonban továbbra is kell a kis rózsaszín plasztikdarab. Amennyiben a következő körben az EP is elfogadja, akkor bevezetik, így pedig elég lesz egy ellenőrzés során mobiltelefonunkon megmutatni a hatóságoknak az engedélyt.

A képviselők támogatták azt is, hogy ne csak egyenes úton, megfelelő körülmények között legyen biztos a friss jogsis vezető, hanem a különböző veszélyhelyzetekre és közlekedőkre is felkészüljön. Ennek első lépése a vizsgák sokszínűbbé tétele, a magabiztosság és a felelősségtudat együttes javítása. A javaslat elfogadása esetén a csúszós úton, megváltozott körülmények közötti vezetés is része lesz a gyakorlásnak, valamint vezetéssegítő rendszerek használatának megismerése és a gazdaságos közlekedés – az egyéni ökológiai lábnyom csökkentése érdekében.

A friss jogsisokra vonatkozó előírások szigorítását is elfogadták a politikusok, így többek között a megengedett maximális véralkoholszintet is megszabnák. Ott, ahol egyébként magasabb értékkel vezethet egy átlagos sofőr, nem lehetne nagyobb, mint 0,2 gramm/liter a vér alkoholszintje.

Amiben viszont már nem sikerült egyetértésre jutni, az többek között az életkorhoz kötött különböző járműkategóriák megszerzésének lehetősége, azaz milyen korban kezdhet valaki B, vagy akár nagyobb – például C vagy D – kategóriás jogosítványszerzésbe és önálló vezetésbe. Mivel egyre kevesebb a hivatásos sofőr, a döntéshozók hajlanak az akár 18 éves kortól megszerezhető teherautó- vagy buszvezető jogsira, viszont azokban az országokban, ahol ez már most is lehetséges, a statisztikák azt mutatják, több balesetet okoznak a fiatal sofőrök, így sokan ellenzik az ötletet, ezért egyelőre nem született megállapodás.

Függőben maradt továbbá az orvosi alkalmasság kérdése, ami nálunk a megszerzéshez és hosszabbításhoz is kötelező, míg pár országban nincs rá szükség. Az Európai Tanács úgy döntött, az egyes tagállamokra bízza, hogy kötelezik-e az állampolgárokat vagy továbbra is lehetőségként kezelik az alkalmassági vizsgálatot.

Az idősek vezetői engedélyének hosszabbításáról, valamint a kezdő autóvezetők külön „megjelöléséről” sem sikerült megállapodnia a politikusoknak, így ezeket kivették a javaslatból, amely majd az Európai Parlament elé kerül. A szimpatizánsok azonban jelezték, hogy újra próbálkoznak a kezdeményezésekkel, hátha sikerül pár ellenszavazót jobb belátásra bírniuk – ugyanis nem sokon múlt az ötletek elfogadása. Februárig kiderül, mit sikerül az EP elé vinni ezek közül.

Depositphotos