2023. december 14. | 10:35

Főként azért, hogy kevesebb baleset történjen Európában, gyökeresen megváltozhat néhány dolog a jogosítványok körül. Mutatjuk az EU terveit.

A jelenlegi, éves szinten több mint 20 ezer halálos áldozatot követelő közlekedési balesetek számát szeretné az Európai Unió közel nullára csökkenteni 2050-re. Ennek egyik első lépése a jogosítványokkal kapcsolatos dolgok racionalizálása, egységesítése.

Az Európai Parlament már előterjesztette terveit a vezetői engedélyeket érintő módosításokkal kapcsolatban, mely átment az első rostán – szemben az idősekre vonatkozó korábbi elgondolásokkal. Az érvényességi idők mellett többek között a kezdő vezetőkre, az engedélyek hosszabbítására és a digitalizációra is gondoltak a törvényalkotók.

Először is, a személyautókra és a motorkerékpárokra vonatkozó vezetői engedélyek érvényességi idejét szeretnék 15 évre emelni, miközben az ember- és áruszállítással foglalkozó sofőrök jogsija csupán 5 évre szólna. Azt is szeretnék elérni, hogy minden tagállamban egységesen szükség legyen megszerzés vagy hosszabbítás esetén egyaránt az orvosi alkalmassági vizsgálatokra.

A kezdőkre szintén figyelmet fordítanának, méghozzá a jogosítványszerzést követő két évben egyfajta próbaidőn lennének a vezetők, ami alatt elkövetett szabálytalanságokat sokkal szigorúbban vennék figyelembe a hatóságok. Emellett viszont csökkentenék a minimális életkort a fuvarozni vágyók és a buszsofőrök vezetői engedélyéhez, így már 18 évesen lehetne kamionozni vagy maximum 16 fő szállítására képes buszsofőrnek állni - feltéve, hogy rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal, ennek hiányában ugyanis 21 év lenne a minimum kor.

Aki emlékszik még, milyen volt tanulóvezetőnek lenni, valószínűleg tudja, hogy még a sikeres vizsgát követően sem állt teljesen készen az önálló közlekedésre. Ezt az EU is jól tudja, így a politikusok szeretnék elérni, hogy aki megkapja az engedélyt, az a legkülönfélébb helyzetekre is készen álljon. Ennek egyik lehetséges forgatókönyve a gyakorlati órák sokszínűbbé tétele, hogy ne csak egyenes úton, megfelelő körülmények között legyen biztos a friss jogsis vezető, hanem a különböző veszélyhelyzetekre és közlekedőkre is felkészüljön.

A modern világ kedvelőinek jó hír, hogy tervezik a digitális jogosítvány bevezetését is. Habár hazánkban idén már nem szükséges magunknál tartanunk a vezetői engedélyt, ha el szeretnénk hagyni az országot, akkor nálunk kell legyen a kis rózsaszín plasztik kártya. Az EU politikusai valahol a kettő között húzták meg a határt: a fizikai jogsi helyett elég lenne a telefonunkra letöltött digitális változatot „hordani” uniós utazásaink alkalmával.

Ezzel együtt az ügyintézést is egységesítenék, így akitől valamelyik tagállamban szabálytalanság miatt elvették engedélyét, nem szerezhetne egy másikban, ráadásul a büntetések behajtása is gördülékenyebbé válna. Az első szavazásra az EU 2024 januári plenáris ülésén kerül sor, ekkor kerül konkretizálásra vagy kiszórásra egy-egy tervezet.

Depositphotos