2019. június 29. | 09:50

Bob Swan az Intel vezérigazgatója a Mobileye részleggel fejlesztett önvezető autóval furikázott Jeruzsálem utcáin.

Óriási fejlesztésben vannak az autógyártók és őket kiszolgáló technikát szolgáltató beszállítóik az önvezetés megoldásának biztosítására. A harc az első önvezető rendszer piacra dobásáért folyik. Az önvezetés technológiája látszólag már célegyenesben van, sőt megtévesztő kifejezéseket már jelenleg is használnak az autógyártók a vezetéstámogató rendszereik promótálására. Egyelőre a sofőr felügyelete elengedhetetlen és az autó biztonságos közlekedéséért is ő felel.

Az önvezetési technológia, meg tulajdonképpen az innovatív technológiai megoldásokat leglátványosabban tesztelgető autógyártó jelenleg a Tesla. A cég folyamatosan gyűjti az adatokat forgalomban lévő autóikból, aminek segítségével képes lesz majd egy vezető nélkül is mindenhol teljes biztonsággal üzemelő járművet piacra dobni. Azonban a Tesla nem az egyetlen, aki a technológia fejlesztésén dolgozik.

2017-ben 15,3 milliárd dollárért vásárolta fel az Intel, az izraeli székhelyű, önvezető autós rendszereket fejlesztő tech céget, a Mobileyet. 2017-es év egyik legnagyobb felvásárlásának számított az üzlet, ami elég konkrét képet adott arról, hogy az Intel milyen jövőt sejt a technológiában.

Az 1999-ben alapított Mobileye az autógyártás kiemelkedő ADAS (Advanced Driver Assistance System) beszállítója, tehát régóta fejlett vezetéssegítő rendszerekkel látja el a piacot. Partnerei között a BMW, GM, Volvo  mellett korábban a Tesla is ott volt, tehát a Mobileye mondhatni egyik alap résztvevője a technológia fejlesztésének.

2019. június 16. kellemes nyári vasárnap Jeruzsálemben. A szokásos forgalomban, egy autó járja a várost, utasa Bob Swan az Intel vezérigazgatója, a sofőr pedig a Mobileye mesterséges intelligenciája.

„Az egyik legmegkapóbb dolog, hogy látom milyen messzire jutottak minden egyes sikeres próbaút után, amiken részt vettem az utóbbi két évben” – mondta az Intel vezér, hozzátéve, hogy ez volt a harmadik önvezetőautós útja.

Az Intel úgy tervezi, a Mobileye által kifejlesztett technika már jövőre lehetővé teszi a robotaxik elindítását Jeruzsálemben. A cég tavaly jelentette be, hogy dolgozik egy a Volkswagen csoporttal és a Champion Motor Groupal közösen fejlesztett kereskedelmi robotaxi szolgáltatáson. Swan szerint a szolgáltatást elsőként Izraelben szeretnék bevezetni, majd első tapasztalatok megszerzése után kibővíteni világszerte.

A Mobileye az autós intelligens rendszerek fejlesztésének korai úttörője. Az önvezetős technológia fejlesztése terén - a cég szerint -  több rendszere van telepítve a forgalomban mint a konkurenciáinak, ami lépés előnyt jelenthet.

Swan arra a kérdésre, hogy a vasárnapi teszt eredményei miatt lát-e már tömegekben krúzoló önvezető autókat az utakon a következő 5 évben, diplomatikus választ adott:

"azt mondom, sokkal bizakodóbb vagyok a mai tapasztalataim után, mint a korábbi években voltam."

Az Intel vezérigazgatója azt is elárulta, hogy egy 20 hetes programot indít, hogy segítséget nyújtson azoknak az Izraeli startupoknak, amik a mesterséges intelligenciával és önvezető rendszerekkel foglalkoznak. Az Ignite nevű program célja újra feltalálni,

„mit jelent motorizálni valamit egy olyan világban ahol a számítástechnika elengedhetetlen részét képezi a mindennapoknak” – mondta Swan.

Az Intel 1974-ben kezdte meg működését Izraelben, és a Mobileye-al együtt több mint 12 ezer embert foglalkoztat, így az ország egyik legnagyobb munkáltatója. Tavaly az Intel 4 milliárd dolláros értékű terméket exportált Izraelből. Moshe Kahlon pénzügyminiszter januárban elmondta, hogy a vállalat új 11 milliárd dolláros üzemet tervez építeni Izraelben.

Az Ignite program év végéig 15 hardver, szoftver és szolgáltató szervezettel indul, de az Intel tervei szerint kiterjesztik a programot további országokra is. 

Te használnál itthon robotaxit? Bár összefügg, de a gépekben vagy az emberekben bízol jobban?