2020. augusztus 10. | 16:36

Kellemetlen meglepetéssel jár a vezetés élménye az M235i-nél.

Na jó, azért nem kell temetni a típust, a BMW nem kevés pénzt költött a négyajtós kupé fejlesztésére, és egy olyan autó lett, ami praktikus, ugyanakkor igazán sportautós is.  Az xDrive hajtással szerelt bajor vas minden bizonnyal képes vigyort csalni a tulajdonos arcára, ha épp egy megfelelő betoncsíkra tévedve elszabadítja a lovakat. Azonban a sportos szedán a vártnál kevésbé szerepel stabilan a spanyol székhelyű KM77 YouTube csatorna által elvégzett jávorszarvas-teszten. Amennyiben a videó nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg.

A BMW M235i xDrive Gran Coupe 2,0 literes, 301 lóerős erőforrásával valamivel 4,6 felett hozza a 0-100-as sprintet, ami elég nagy meglepetést okozhat rutintalan kezekben. Szerintem egyébként jóval több ember vezet indokolatlanul erős autót, mint amennyinek a képessége és az önismerete elegendő lenne a feladathoz, így ezeknél az autóknál kiemelten fontos, hogy a lehető legprecízebb vezetéstámogató rendszerrel rendelkezzen.

Sajnos a BMW a meghatározott minimum 70 km/h sebesség alatt tudta csak teljesíteni a tesztet, ami elég szomorú ahhoz képest, hogy a halált megvető bátorsággal belóbált új Suzuki Jimny is képes volt ennyivel bója felborítás nélkül végigmenni. Igaz, a virsligumis terepjáró rendesen emelgette a hátsó kerekét, de a BMW-től akkor is sokkal többet vártam volna.

A probléma egyébként javarészt a gyárilag szerelt gumi hibája lehet, bár az elektronikának kutya kötelessége lenne kezelni a helyzetet. A Bridgestone Turanza T005-ös gumik tapadása eléggé elfogy a hirtelen kormánymozdulatnál, ezért a videón orrtolóssá válik a verda. 68 km/óránál ugyan már sikerült pályaelem-felborítás nélkül véghezvinni a manővert a tesztautóval, de ez itt nem elég a sikerhez.

Egyébként a rivális Mercedes CLA sem szerepelt valami fényesen, konkrétan alulmúlta a bajorok termékét. Sokadik csavar a jávorszarvas-teszttel kapcsolatos elméletekben, hogy a GLA viszont bőven 70 felett hozta a manővert, viszont a VW Golf is 1 km/órán bukott meg 69-cel.

Sok kérdést felvet az eredmény, mivel nyilvánvaló, hogy az M235 és a CLA is fényévekkel nagyobb kanyartempót tud, mint a tesztet simán hozó SUV-k, a hirtelen szűk helyen elvégzett vészhelyzeti manővert azonban nem tudják megoldani. Személyes tapasztalatom alapján az ilyen manőverre a Jimny terepjáróhoz hasonló, magasabb építésű autóknál majdnem állóra fékezi a kocsit a menetstabilizátor, így csökkentve a borulás és kicsúszás kockázatát. Míg mondjuk a Jazz esetében már-már túlkormányzottá vált a kocsi, sokkal szűkebben fordult, mint vártam volna, de csak kis mértékben lassította le. Valószínűleg az elektronika finomhangolásával röhögve kiküszöbölhető a probléma az BMW 235i Gran Coupe xDrive esetében is.